Hittade en undurlat

J

J3O

Høll næstan på att køra øver en liten undurlat i lørdags.. Hoppade ut ur bilden och såg att det va en liten vit undurlat. Fångade den och tog upp den i lægenheten. Den fick springa runt i mitt sovrum med vatten och brød hela lørdags kvællen/natten. Hæmtade en bur igår och køper fågelfrøn och nu sitter den dær och ær så søt. Har sattit upp lite (4 lappar) runt omkring i mitt område, men ingen har hørt av sig. Det lilla livet kan inte flyga så bra så antagligen sitter den mycket i bur. Jag ser också att det inte skadat sig før han kan flyga nån meter men gør inget førsøk att flyga høgt. Jag vill egentligen inte att nån ska hæmta honom men gør det rætta och sattit upp lappar ændå. Han ær så søt och jag har buren øppen så han kan springa ut som han vill.. Samba (min hund) tycker han ær rolig men aktar sig ændå (man vet ju aldrig om han attakerar mig??) Jag har døpt honom till Kalle.
Hur hade ni gjort i denna situationen?

du 'lilla vän', vem bryr sig om det heter undurlat eller inte? du förstod vad det handlade om, eller hur?

Ja skulle nog behållt den å inte satt upp så mycke lappar... ja menar, har man klantat bort pippin får man skylla sig själv... en katt eller hund eller annat djur som skulle kunna springa bort hade ja däremot "lappat" efter... men en undulat hade ja nog inte ansträngt mej för att bli av med... vill du ha den, behåll den ;)...

men snälla jag retas bara med en av mina bästa kompisar

så om ägaren älskar sin fågel. och den smiter, får den SKYLLA SDEJ SJÄLV?

Jo hej så ska ja säga när ditt djur smiter.

// Johanna som blivit av med en nymfkakadua :(

Ärligt talat så känns d lite klantigt och självförvållat om en fågel smiter... D e juh bara å se till att dörrar å fönster är stängda...
Sen tycker ja att man ska sätta upp lappar men jag skulle inte sätta upp jättemycke om d e en pippi å dessutom en pippi ja kan tänka mej å ha själv...

Jepp, tycker iaf man borde hålla koll på sina djur, annars borde man kanske inte ha nåra... självklart kan d hända olyckor men förrymda fåglar tycker jag börjar bli lite för vanligt...

Ja å¨det är bara att hålla hunden kopplad
hästen instängd i en box
bilen låst

men, olyckor händer så lätt.

sluta spela så hård.

Håller med... men frågan är om det inte är (lr borde vara)lättare att hålla en burfågel rymmningssäkert än va d är å hålla en häst rymningssäkert... Hundar tycker ja oxå e klantigt å "tappa" men dom e juh ändå ute å rör på sig...

Men man kanske inte vill att fågeln ska sitta instängd i buren hela dagarna och då är det nog lika lätt att glömma ett fönster eller en dörr öppen som att glömma stänga boxdörren till sin häst som folk gör för jämnan.

Men det är MINST lika klantigt om en hund eller en katt smiter. Herregud det är jättelätt hänt och jag vet hur mycket en fågel kan betyda och hur man förbannar sig över att den smet, eller någon råkade släppa ut den.

Jag tycker du som hittade undulaten gör rätt i att sätta ut lappar. Om nu pippin inte flyger så bra så kommer den säkert från ditt område. Annars så kan dom ta sig Lååångt om dom får luft under vingarna.

Om ingen hör av sig och du vill behålla den så se upp med hunden och ha inte undulaten utanför buren då du inte är i rummet. Det händer så lätt en olycka.

Lycka till!

Jag har sattit upp lappar men om ingen hør av sig inom dem nærmaste veckorna så ska jag køpa en kompis till honom (har døpt honom till Kalle nu). Jag har inget tak på buren nu.. Tog av det igår så om han vill flyga ut en liten stund (och øva) så blir det inga problem. Det ær inga problem med Samba heller.. Hon ær verkligen værldens snællaste. Hon ær t.o.m rædd før honom.. Fast nyfiken. Næ, jag vet att hon inte skulle gøra nån illa och hon har inget jakt i sig eller något sånt. Tycker inte ens om att jaga kaniner.

Stackars Samba vad ska hon göra nu ..precis blitt av med katten ..men inte fick hon ha dej för sej själv länge :p näädå...en fågelrival hon skulle bara veta att de kanske blir 2 :rofl: :rofl: ;)

Jo men hon pallar det... :cool:
:idea:Om man springer och gømmer sig så skiter ju mamma i fågelhelvete.. :smirk: Men om vi har tur så kanske hon kommer på att man kan jaga dem :confused:.. Hoppas det så kan ju hon oxå ha nytta av dem små jævlarna.. :o :D

(Hoppas alla hær førstod att det ær jag och min kompis som skojar..) :bump:

Känner en som hittade en undulat som smitit. Dom satte upp en lapp och ägaren hörde av sig. :)

Tycker det var rätt som du gjorde att sätta upp lappar runt omkring, och om ingen hör av sig tycker jag du ska behålla den! :)

Hej!
Hör inte ägarna av sig så är det självklart du kan behålla honom.

Du får hemskt gärna höra av dig om du behöver hjälp med något, jag har haft fåglar i ett par år. På en sida där jag är moderator och har varit med och startat upp kan du få mer hjälp och info; www.papegojprat.com är adressen.
Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka