historiska skador hos min häst

K

kvitvinter

vänder mig till er bukare då jag sitter i en situation som jag inte riktigt vet vad jag ska göra.
för två år sedan köpte jag en halvblodsvalack, han är bedårande och jag köpte honom med hjärtat. när han kom var han fruktansvärt mager och stressad och som den läkande ägare jag är så fick han den tiden han behövde för att anpassa sig till sitt nya hem. han gick upp fint i vikt och blev en fantastiskt lugn o trygg häst att pyssla med. efter ca ett år så ökade jag kraven i ridningen hos honom o märkte genast att något inte stod rätt till. skritt o trav gick bra men galoppen var en kamp då han hoppade ifrån mig hela tiden. jag gav honom mer tid o vi fortsatte med lugnare turer i skog o mark. med tiden tyckte jag det var dax att kräva lite arbete av honom igen, samma sak.. hoppar ifrån i galoppen o blir som galen i huvudet. jag köpte honom som tänkt hopphäst men att försöka hoppa över ett hinder finns inte på kartan. han blir direkt galen. bestämde mig för att göra en djupdykning i hans historik o fick fram att han har lösa benbitar, o problem med ryggen. själv köpte jag honom av en hästhandlare som var anlitad av senaste ägaren. har försökt febrilt med att få henne att sända mig röntgenutlåtandet som finns på honom men hon bara nonchalerar mig. nu när jag vet att han har problem så vill jag inte utsätta honom för något hårdare arbete. anpassar mig helt efter honom. har talat med ATG men de får tyvärr inte delge mig utlåtandet, bara den dåvarande ägaren. han är 11 år nu o har vandrat fruktansvärt mycket hos olika tränare, ägare som försökt fått bukt med honom men alla har givit upp för att han är så galen. detta är ju även en försäkringsfråga för min del... om det finns ett tidigare problem så ska det ju stå med i försäkringen. ska jag göra en ny utredning på honom? vad kostar det? självklart ska han aldrig få flytta mer, älskar honom o har kämpat såå för att vinna hans förtroende.
jag gjorde ej en vet.besiktning vid köp

för hästen skull...... hur kan man sälja en häst utan att tala om dess problem!? pappren ska ju följa hästen för hästen skull, inte för att hästförsäljaren ska tjäna oförtjänade pengar.

mitt samvete klarar inte detta, ska jag forsätta ha honom som trevlig gårdshäst o låta åren gå eller bör jag göra en ny utredning på honom?

tacksam för alla råd

Sv: historiska skador hos min häst

täcker försäkringen för ny utredning? Jag hade nog iof kört på det oavsett för att få reda på om det är något som kanske går att åtgärda...

Gör en ny utredning om du har försäkring som täcker,de skulle jag ha gjort./Lycka till!

har A1 hos Agria, men om jag kommer in till ATG för undersökning så borde de väll se de gamla journalerna? oavsett län man bor i. ja, det blir en utredning båda för hans skull och mitt huvud. tack för sparkarna i rumpan på mig...ler"

Senast ändrad av en moderator:

Då förra ägaren tydligen gjort en utredning utan att komma fram till en lösning då han fortfarande uppvisar samma symptom skulle jag nog överväga att låta honom vara om du har möjlighet att bara ha en trevlig gårdshäst att lulla omkring med. Jag skulle nog fortsätta rida lätta turer i skritt och trav om han inte uppvisar några tecken på smärta då. Så länge han mår bra i sig själv när man inte kräver något skulle jag låta honom leva sitt liv som han själv önskar.

ler".. så sa min lokala vet. till mig också. han tycker att så länge det funkar som det är nu så forsätt bara. men det är mitt huvud som plågas så..tänk om han har ont o här sitter jag som ägare o inte bryr mig att utreda saken.

Gör en utredning, du har ju försäkring! Så får du veta och kan anpassa din ridning efter det! Tyvärr inte första gången jag hör om hästar med problem som kommer från försäljningsstall :(, som du sa, hur kan man behandla individer (hästar) på det sättet, sälja vidare utan att meddela hästens sjukdomshistoria - man blir så arg :mad:....

Men jag tror att du märker om det är smärtsamt. Så länge du inte tvingar honom att göra något han protesterar mot tror jag inte det är någon fara. Du ser ju också hur han beter sig i hagen.. Rör han sig löst och ledigt och kanske travar då och då vet du att han inte är så besvärad av det att han inte trivs med sitt liv.

Med tanke på att hästen blir "galen" i galopp och hoppning finns det all anledning att kolla upp av vilken grad problemet är rent medicinskt. Då får också du ett klart besked om det är behandlingsbart samt kan undvika att utsätta hästen för vidare jobbiga situationer. Risken att hästen snart blir "galen" i andra situationer kan man inte bortse från så länge man inte har aktuell status och vet vad man har att göra med...Jag hör till dom som vill veta hur det ser ut, helt enkelt:cool:

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21