Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

haha, vilka ambitioner du har:eek:;) Finns ju en massa duktiga småsmeder också;) Annonsera i nått forum?;)

"Min lilla krigare vill ha en egen hjälm modell rysk WWII, kan någon hjälpa mig?" :angel:
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Från sidan (detta "hål" under armarna kallades Djävulens Fönster för att männen kunde se kvinnornas midja, vilket enligt prästerna var ren ondska...).


Ja, Gud ja, visst är det ondskefullt att se en midja. Men vad kallas det när min sambo får se mer än så? Jag sover ju naken.:eek::rofl:

Fina arbeten f ö.
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

"Min lilla krigare vill ha en egen hjälm modell rysk WWII, kan någon hjälpa mig?" :angel:

DET låter som en snuskannons:devil:..... äh jag får väl gå ut i smedjan och banka litet själv när det blir dags för hjälm till nallen.....

/KT
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Åh, är det verkligen så? För hon har tittat i en massa faktaböcker och vill ju göra dem helt tidsenliga. Det är ju till och med hål i grenen för att underlätta toabesök :D

Japp så är det. ( Jag har sytt medeltids/renässanskläder och liknande i lite över 20 år så det har ju blitt en del research.)

Just underkläder är väldigt dåligt behandlat i den mer allmänt tillgängliga dräktlitteraturen.

/KT
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Sorry för frånvaron av barbiedocka men jag tog vad som fanns hemma; en ölflaska.:p

PICT0042.jpg


PICT0041.jpg

sjukt snygg den med :D
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Tack!

Men jag vet inte vad för tidsepok den passar i. Någon som vet? Jag bara knåpade ihop något från fantasin. Den har väldigt bra passform iallafall, sitter som ett smäck på barbien.
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Jättefina kläder,verkligen! Blir jätteimponerad av alla som kan sy ö.h.t. för själv så trasslar jag bara till det vid symaskinen. Här finns det ju verkligen smådetaljer som måste vara enormt pilliga att få till. Det här borde ju ställas ut till allmänhetens beskådan tycker jag, kanske på ett bibliotek eller nåt?
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Åh önskar att jag hade mina dockor och aftonklänningar här. Men det har jag tyvärr inte...

Min mamma sydde till och med BH:ar till mina Sindys :D
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Oh, det ska jag säga till mamma :D Då får hon pilleripill att göra!
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

hälsa din mamma att hon verkligen är jätteduktig! :laugh:
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Nu har jag diskuterat detta med mameluckerna med mamma. Hon visste tydligen att det var fel tidsepok och hon har gjort hoser med strumpeband och allt till den klänningen som jag visade med mamelucker, men hon hittade inte dem. Och glömde säga till mig att det inte var helt korrekt... Så låg det till! :)
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Vart får du tag på litteratur då? :)

Universitetsbiblioteket samt egna inköp fr olika museer och liknande. Ibland hittar man nåt sällsynt på antkvariat, samt diskuterar med en del kollegor som forskar i just dräkthistoria.

Vissa basböcker finns ju på vanliga bibliotek tex Broby-Johansen Kropp och kläder.

/kt
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Tack!

Men jag vet inte vad för tidsepok den passar i. Någon som vet? Jag bara knåpade ihop något från fantasin. Den har väldigt bra passform iallafall, sitter som ett smäck på barbien.

Eftyersom kjolen och livet är sydda i 2 stycken, delat vid midjan är den inte tidigare än 1500-tal i alla fall....:D

/KT
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Nu har jag diskuterat detta med mameluckerna med mamma. Hon visste tydligen att det var fel tidsepok och hon har gjort hoser med strumpeband och allt till den klänningen som jag visade med mamelucker, men hon hittade inte dem. Och glömde säga till mig att det inte var helt korrekt... Så låg det till! :)

Finemang!!!! Men det var i alla fall riktigt fina mamelucker.

Hmm undrar var ordet kommer ifrån? Kan det anspela på de påsiga orientaliska byxorna? En mameluck är väl nån sorts oriental?

Detta stod på susning. nu

"1. Egyptiskt livgarde
Egyptiskt medeltida livgarde (från arab. mamlûk = slav) En egyptisk sultan köpte omkring 1240 vita slavar till ett livgarde, Mameluckernas garde. Dessa tog över makten själva år 1250 och blev Egyptens herrar under c:a 250 år, men efter den turkiska erövringen av Egypten 1517 fortsatte den mameluckiska provinshövdingarna att härska fram till 1811. Jämför även med det gamla ordet mammeluk.

2. Underbyxor
Mamelucker, broderade eller spetsprydda rätt vida underbyxor eller byxholkar i tunt vitt tyg som räckte till smalbenen och ibland var ihoprynkade nedtill. De användes av yngre flickor under mitten av 1800-talet och var avsedda att synas en bit under kjolkanten. Byxornas benämning syftar till utseendet på mameluckernas klädsel.

Senare byxor som hör till Bloomerdräkten påminner lite om mamelucker.



/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Det är ett rätt roligt ord i vilket fall :D Kul med förklaring!
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Shit vad fina!! Hon skulle ju kunna sälja sådana kläder de är verkligen jättefina!! Bilderna var också jättefina, Så duktig din mamma är!!

Själv höll min mamma på ett tag att sy små bebisar men nu har och inte tid med det.. Den minsta bebisen hon gjorde var en som var ungefär lika stor som en tumme.. Sen testade hon och gjorde en beställnings, det var en mobil man hänger över sängen till bebisar, gjorde hon med små bebisar som blev jättefin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp