Hirudoidsalva.

axel

Trådstartare
Denna salva används knappt till Häst. Min häst gick omkull i hagen. Han vred till kroppen och fick en stor lårkaka över sadelstad/länden, Masserade in Hirudoiden och den försvann inom en vecka.
Den är kanon till lårkakor och andra skador där man har haft en invärtes blödning.
Den kan du också använda till dig själv för att påskynda läkningen av t.ex blåmärken
Prova själv.

Sv: Hirudoidsalva.

Nej. Brukar användas mot blåmärken.

www.fass.se är väldigt bra för att kolla upp läkemedel.

/Ida

Oops, någon hann före. Fast länken är fortfarande bra :-)

Jag fick tips om Hirudoid från veterinären när min ena häst var svullen i skapet. Bra salva, har även använt till mina blåmärken!

axel skrev:
Denna salva används knappt till Häst. Min häst gick omkull i hagen. Han vred till kroppen och fick en stor lårkaka över sadelstad/länden, Masserade in Hirudoiden och den försvann inom en vecka.
Den är kanon till lårkakor och andra skador där man har haft en invärtes blödning.
Den kan du också använda till dig själv för att påskynda läkningen av t.ex blåmärken
Prova själv.

Salvan är ett läkemedel som används till att lösa upp trombofleviter vid åderbråck (på människor). Funkar även att påskynda läkningen vid blåmärken. Att den knappt används till häst beror väl just på att det är en typisk "åderbråcksmedicin".

Dessutom räknas inte lårkakor som invärtes blödning. Utan blåmärken och lårkakor är tämligen ytliga blödningar i små kärl. Då funkar Hirudoidsalva alldeles utmärkt. Om hästen har invärtes blödningar rekommenderar jag att man åker till ett djursjukhus ganska omgående.

/Lizzie

Förlåt att jag var otydlig. Självklart inte till "inre blödningar".

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 451
Senast: Liten
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
Hästvård Min häst drog på sig en fläkskada i hagen sista helgen i januari. Vänster bakben var hemskt svullet från hasen och ända upp till...
Svar
14
· Visningar
4 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka