Hippofoder

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag var på stan idag och tänkte köpa en säck mat till min lilla fullblodsflicka, som ska börja "arbetas" litegrann nu i höst. Jag har tidigare köpt Kraffts foder, för att det är lätt att få tag på. Och senaste åren har jag använt företrädesvis Kvarnbyfoders produkter. Men nu tänkte jag kika på Hippo, eftersom det är lättåtkomligt på Citygross.
Nyfiken som jag är började jag med att slänga runt säckarna, för att läsa innehållsförteckningen, eftersom jag har fått för mig att Hippo är ett "lite sämre" foder än flera andra. (fråga mig inte varför...)

VARFÖR väljer man att ha korn som huvudingrediens i ett hästfoder?
Någon av säckarna innehöll så mycket som 40% korn! :eek: Nog för att jag vet att man kan ge 100% korn också (jag har själv gjort det, för ett antal år sedan), men korn är ju ändå omstritt som hästfoder.
Någon som kan komma med nån bra förklaring till mig? Har jag missat något, medan jag bott under en presenning vid en sten mitt ute i småländska urskogen?

Nej, det blidde inget Hippofoder den här gången heller, det blev en säck hederlig havre och en säck lusern....

Sv: Hippofoder

De fullfoder som marknadsförs som havrefria måste innehålla nåt annat, då blir det korn.
Hippo är varken sämre eller bättre än nåt annat företag på den punkten vad jag läst.

det omstridda är stärkelsehalten, det är inte bara korn som ger.
många fullfoder har en stärkelse% man kan läsa ut och se till att
hästen inte får i sig för mycket.

fast det var inte bara det havrefria som hade korn först i ingredienslistan, utan alla de jag kollade...
korn har väl även ett ganska lågt lysininnehåll, om jag fattat saken rätt. Och då känns det ju rätt olämpligt för växande hästar och som uppbyggnadsfoder.

Du har rätt korn har sämre lysininnehåll än havre som har högst halt av våra spannmål!

Men det tillsätts även "syntetiskt" lysin i en del färdigfoder, tittar man på råvaorna på tex Kraffts produkter kan man se att det står lysin sist och då har de tillsatt lysin! Fler och fler deklarerar lysininnehållet i färdigfodren och koncentraten!

Hippofodret har ingen lysinhalt angiven, åtminstone inte i den PDF de har på hemsidan. Står inte heller något om att lysin är tillsatt.

Fast ett foder med mycket protein torde ju även innehålla mycket Lysin eftersom det är en protein aminosyra . Så det går ju inte att säga att för att det innehåler Korn finns det dåligt med lysin .

Tar förgivet att det är Hippo Alfan vi diskuterar ?

Mia

Nej, inte Hippo Alfa, den finns inte ens i min CG-butik...

Hippo Grow Alfa innehåller inte något korn, däremot lite havre tror jag. Det innehåller mest grönmjöl liknande lucern och är ett bra foder. :)

fast det spelar ju ingen roll eftersom den inte finns i min butik.
Och "mest grönmjöl" - då kan jag lika gärna köpa lusernpellets och havre, precis som jag gjorde...

Är det sant att de inte har grov alfa? På alla cg jag varit brukar de ha det hemma. Grov alfa är ett bra foder och används rätt flitigt här nere.

ja det är sant, jag har aldrig sett det där.

där fanns några basic, nåt müslifoder och Grow Breed när jag var där senast.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka