Hippo grow alfa eller Müsli foder tex hestekraft

K

Kissy

Min häst äter just nu samma mat som han brukar äta hos förra ägare men nu kändes att krafft groov som han äter nu är inte ok för han blir alldeles för pigg och krafft groov hjälper nog inte till att hålla upp hullet.

Jag vet att man skall skicka analys på hö men jag kan tyvärr inte göra det eftersom hästen står på ridskola, och har även frågat gårdägare om dom har gjort analys men då sa dom att dom ej gjort det eftersom deras hö är så bra men man kan ju inte lita på det. Hästen har stått där från okt nu och det syns inte skillnad om han har fått mer hullet eller minska hullet utan det är samma hela tiden. Har pratat med krafft men dom sa att krafft groov är bra men detta äter min häst just nu så jag pratade med Hippo så säger dom att jag kan testa hippo grow alfa (som jag inte har börjat testa än) eftersom jag tänker lite på müsli tex hestekraft.. det finns ju havrefritt där.

två ggr krafft, 3 ggr hö och en ggr betfor med krossad korn per dag.

Det är fullblodsvalack 11 år gammal.

Hippo eller müsli??

kom med tips då är jag väldigt tacksam!

Sv: Hippo grow alfa eller Müsli foder tex hestekraft

tillägg förlåt

Jag vill att min hästen skall kunna få lite mer hullet, övrigt av kroppen är i perfekt skick men revben syns lite så att jag vill veta om det är värt att testa hippo eller müsli?

tacksam för svar!

Om du vill ha mer hull skulle jag prova Hippo alfa eller varför inte lucern. Det är ju svårt att veta hur mycket du behöver eftersom du inte har analys på grovfodret, men ge hellre alfa än groov eftersom alfan innehåller mer protein ( som gör muskler ).
Nu har du ju inte angett hur mycket kraftfoder du ger din häst och inte heller hur mycket grovfoder den får. Kanske du bör ge mer grovfoder också.

Hejsan!!!

Lusern är bra som man blöter i vatten och fibergi är bra och då behöver man endast använda det senare(fibergin asså) men man ska börja försiktigt annars kan hästen få kolik du kan tex läsa mer om detta på tex google och vill bara säja en till sak att jag rekomderar fibergi, där finns det alla protein,vitaminer,mineraler osv en häst behöver

där finns det alla protein,vitaminer,mineraler osv en häst behöver

Nää. Inget kraftfoder är "allt som behövs". Ett kraftfoder kan vara kanon med ett hö och i stort sett onödigt/dåligt med ett annat. Kraftfoder skall väljas så det passar det grovfoder man har.

Fibergi (låg, bas elit) är inte alls jämförbar med de ovan nämnda foder. Kvoten på dessa ligger på lite drygt 6.

Hippo Grow Alfa på drygt 13. Hestekraft drygt 10. Lusern ligger också högt. Ger grovfodret för lite protein är det rent fel att bara fodra med Fibergi. Fibergi Musli är mer jämförbar med tex Hestekraft.

Har man ett oanalyserar grovfoder där man är osäker på om protein är tillräckligt så är det nog vettigt att ge något/några kilo lusern.

Senast ändrad:

Om du vill ha mer hull skulle jag prova Hippo alfa eller varför inte lucern. Det är ju svårt att veta hur mycket du behöver eftersom du inte har analys på grovfodret, men ge hellre alfa än groov eftersom alfan innehåller mer protein ( som gör muskler ).
Nu har du ju inte angett hur mycket kraftfoder du ger din häst och inte heller hur mycket grovfoder den får. Kanske du bör ge mer grovfoder också.

Jag vet redan om lucern, men pratade med hippo och dom sa att det fanns lucern (vet ej hur mkt) i hippo grow alfa.

Jag vet att det är sant att man vet inte hur mkt man skall ge då man vet ej hur det är i hö.

krafft får min häst 2 kg om morgon och kväll men eftermiddag ej utan istället betfor med krossad korn men om han får mer krafft så blir han alldeles för pigg därför vill jag byta foder. Hippo sa att jag kan ge 3 kg hippo grow alfa om dag men dom sa att det fanns lite havre i ??

2 kaka hö 3 gånger om dag så blir det säkert mer än 10 kg om dag

hos förra ägare fick han 8 kg hö om dag men det har jag höjt lite till då måste det vara runt 10 kg, har även tänkt mig köpa en sån (vet ej vad det heter) som man väger hö med.

I stora sett mår han toppen, men jag vill bara att han ska ha lite mer hull.

tack för svar

Nää. Inget kraftfoder är "allt som behövs". Ett kraftfoder kan vara kanon med ett hö och i stort sett onödigt/dåligt med ett annat. Kraftfoder skall väljas så det passar det grovfoder man har.

Fibergi (låg, bas elit) är inte alls jämförbar med de ovan nämnda foder. Kvoten på dessa ligger på lite drygt 6.

Hippo Grow Alfa på drygt 13. Hestekraft drygt 10. Lusern ligger också högt. Ger grovfodret för lite protein är det rent fel att bara fodra med Fibergi. Fibergi Musli är mer jämförbar med tex Hestekraft.

Har man ett oanalyserar grovfoder där man är osäker på om protein är tillräckligt så är det nog vettigt att ge något/några kilo lusern.

Okey,

Lucern pellets vill jag inte ge för då måste man vattna den men det finns strå??

Jag säger nu att resten av hästarna på ridskola har ej "lite syns revben" Alla är mest ponnyer/halvblod/kallblod och det är bara jag som har fullblod så men har haft honom sen okt så det har inte märkt nåt skillnad att han tappar hullet eller fick mer utan han är i den samma skick hela tiden. Men resten av kroppen har häftigt muskeler

Kan det bero på att hö passar bra till dom ridskola hästarna än min? Eller är jag helt ute och cykla?

jag ser att du redan ger din häst krossad korn, men jag läste (på agrias hemsida tror jag) att för att få upp hullet på hästen så kunde man ersätta 2 tredjedelar av krafften av korn. sen så kan du ju använda olja i maten. jag gav min ponny 2-3 dl olja om dagen (han var jättespinkig när han var yngre) krossad korn och krafft groov och det funkade. men jag håller med om att piggheten kommer fram .han vällde fram som ett ånglok :rofl: men ja..det var ett förslag från mej i alla fall!

hoppas det går bättre med hullet snart!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 499
Senast: Irival
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 781
Senast: svea
·
Foder & Strö Vi har en quarter som blir 17 år på det nya året. Sista tiden har han börjat tunna ur. Han är avmaskad. Har ej analys på hö. Tänder...
Svar
9
· Visningar
2 028
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 552
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama