Hippo foder till fångponny?

allahemma

Trådstartare
Vilket av Hippos foder är bäst till ponny som haft fång? Obs endast intresserad av svar på frågan som ställts till mig men som jag inte själv kan svara påO_o

Sv: Hippo foder till fångponny?

Hippo Grow.

Men varför ska den övht ha kraftfoder är ju frågan, vad är det man vill uppfylla/uppnå med det? DET är ju avgörande. Även om den haft fång så om man vill tillsätta mer energi eller mer protein blir det ju två olika svar på frågan.

Vill man bara ge ngt som skramlar i krubban - gå på omelasserad lucern i någon form helst, i andra hand melassad lucern. Eller melassfri betfor/urlakad betfor.

Det är energi de vill tillföra...de säger sig ha bra hö, dock ingen analys. Ponnyn tävlar dressyr och hoppning och är runt 20 år

Energi i meningen pigghet, eller energi i meningen kalorier?

Vill de tillföra kalorier så är omelasserad lucern eller omelasserad betfor + olja bäst.

Utan analys är det ju dock rysk roulette. Men ska de prompt ha ngt av hippos så lincubes funkar med, förutom grow. Men jag skulle inte experimentera utan analys.

Är det pigghets-energi de vill ha så vägra svarar. Det är feltänkt att försöka fodra fram pigghetsenergi på en ponny som står på oanalyserat grovfoder.

Var fångponny får Safe & Sound från Dodson & Horrell. Det är ett specialfoder för lättfödda fånghästar. Han har mått toppen sedan vi gick över på det.
Men din fråga är ju väldigt svår att svara på utan att man vet mer om ponnyn och anledningen till att de vill ge kraftfoder.

Det är energi de vill tillföra...de säger sig ha bra hö, dock ingen analys. Ponnyn tävlar dressyr och hoppning och är runt 20 år
Här är ju då problemet - det kanske kan fungera med vilket kraftfoder som helst, beroende på hur mycket man ger/behöver ge, OM man har ett lågt sockerinnehåll i höet.
Det kan ju också vara så att med det hö de har ligger de och balanserar på gränsen och att ett halvkilo kraftfoder kan vara det som gör att det tippar över och blir till fång.

Att fodra en fångponny utan sockeranalys på höet är lite som att spela rysk roulette - det kan funka alldeles utmärkt, men risken finns att det går åt skogen...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama