Skåne är platt. Det är ett landskap som till alldeles för stor del består av åkrar med en gård i anslutning, som har en grusväg där någon envis skåning planterat lite träd i form av en allé. Antagligen för att kunna hävda att det finns VISST träd i Skåne, sådetså! Vill man ha skog får man helt enkelt fundera på ett landskap i Sverige som kan erbjuda lite mer än några namngivna större skogar som skåningarna gärna skryter om.
Det ÄR lerigt i Skåne, ett jädrans lerhål eftersom vintrarna mest regnar bort och regnar det inte är det fuktigt i alla fall. Ibland kommer det snö också, även om det inte är några riktigt större mängder egentligen. Och det blåser ALLTID. Jag blev mer förvånad när det INTE blåste när jag bodde där. Eftersom det alltid blåser så är det alltid en massa snö på vägarna. Den stannar liksom inte dit hän den plogas utan kravlar tillbaka mitt på vägen igen!
Att det finns många ridhus beror väl på att det inte finns dugliga ridvägar...
Och jodå, insekter finns, de blåser inte alls bort utan jag gissar att de nog har skaffat sig större motor för att kunna flyga åt det hållet DE vill i blåsten.
Men det är inte lika många fästingar där.
Det ÄR lerigt i Skåne, ett jädrans lerhål eftersom vintrarna mest regnar bort och regnar det inte är det fuktigt i alla fall. Ibland kommer det snö också, även om det inte är några riktigt större mängder egentligen. Och det blåser ALLTID. Jag blev mer förvånad när det INTE blåste när jag bodde där. Eftersom det alltid blåser så är det alltid en massa snö på vägarna. Den stannar liksom inte dit hän den plogas utan kravlar tillbaka mitt på vägen igen!
Att det finns många ridhus beror väl på att det inte finns dugliga ridvägar...
Och jodå, insekter finns, de blåser inte alls bort utan jag gissar att de nog har skaffat sig större motor för att kunna flyga åt det hållet DE vill i blåsten.
Men det är inte lika många fästingar där.