• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stommen
  • Startdatum Startdatum
S

stommen

Ännu en tråd angående detta :crazy:
Jag hade bestämt mig för Lingh till mitt 3-åriga Channonsto, men nu har hans spermakvalitet ju försämrats och jag har ingen möjlighet att köra ner henne till Flyinge.
Jag hade tyvärr ingen bra reservkandidat påtänkt till henne och nu känns min hjärna helt tom. Någon som har några bra tips?

Linnea van S (37) är e. Channon (e. Rubignon) u. Minnea ue. Maraton uue.Lansiär. Hon är bara 159 cm och därför behöver jag en hingst som ger lite storlek. Hon är relativt ädel (men det ligger grövre bakom henne), och högställd och rör sig lite i uppförsbacke (i alla fall i galoppen).
Hon blev klass I med 46 p ( 7,8,8,8,7,8) både som gångarts-och hopptalang förra helgen. Typbetyget på 7 anser jag bara har att göra med att hon är liten, annars är hon fin och välprop. i typen. 7:an på traven kommer nog att förbättras med ridning. Hon kommer nog att ha lätt för samling och är mycket samarbetsvillig och har lätt för sig i största allmänhet.

Här är en bild på henne

picture.aspx

http://www.blup.se/sv-SE/horses/197163-linnea-van-s-37-swb

Det är i första hand en dressyrhingst jag vill ha, men eftersom hennes mamma är lite av en dubbeltalang och hon själv också löshoppar riktigt bra, så gör det ju inget om hingsten även har lite hopp i sig. Jag vill ha en hingst med bra trav, eftersom det är hennes svagaste gångart.

Några förslag?

Sv: Hingstval

Wladimir OA har ju ungefär samma blods linjer som Lingh.
Annars är ju Nobel en dubbeltalang, likaså Briar och Okeanos. Bara lite tips så i förbifarten.
Men vart har du hört/läst om hans kvalitet? Det måste jag har missat, har ett sto som står på seminstation för at betäckas med honom.... *höjden av otur*....

Titta på Flyinges hemsida, där finns info!

Till TS, lägger min röst på Wladimir. En riktigt fin hingst med bra stam och som gjort bra ifrån sig.

Jag skulle nog fundera på Don Romantic.
Vi har ett treårssto som visades med dressyrdiplom för några veckor sedan som är e.Don Romantic-Maraton-Gaspari och som vi är väldigt nöjda med på alla sätt.
Det känns som om DR längt linjerna och givit storlek,typ och dessutom förbättrat gången på vårt sto. Visserligen finns gång och frontparti även från mamma men hon var klart av den mindre modellen (160 cm) och inte av modernaste snitt typmässigt även om hon var vacker och korrekt.

Men det allra bästa med vår treåring är absolut hennes fullkomligt fenomenala ridbarhet, avspändhet, mjukhet och arbetsvilja.
På fölmönstring fick hon omdömet att hon var lite för liten för att kunna få 9 på typ men nu som treåring fick hon sin 9:a då hon mätte 166 cm så visst har DR gjort lite åt storleken också.

Annars har jag faktiskt fallit lite för Rolex TP som vi funderar på till vårt treårssto...

Grattis till klass I förresten...och fin är hon ert sto.
Spännande då vi också väntar ett Channonföl om några veckor.

Jag som i viss mån känner mödernet ;) och som har Okenaos avkommor hemma, lägger min röst på honom till henne.

någon som vet när den infon kommit där?
Attans för jag har ju ett sto på seminstation nu som ska semineras med Lingh...

Den hingsten som ploppade upp i min hjärna direkt efter jag läst ditt inlägg var Okeanos. Vill du ha en utländsk hingst kanske Johnson eller Quaterback kunde vara något för dig? Men som sagt, Okeanos kan vara ett riktigt bra val till ditt tjusiga sto.

Jag tror också på Don Romantic (väntar f.ö. ett föl nu i dagarna e.Don Romantic- Rubignon). Det blir lite linjeavel på Donnerhall, men jag har tidigare gjort det mkt närmre än det blir för dig, och min är riktigt fin och mkt rörlig.

*kl*
Tack för alla tips! Svarar alla i detta mail.
Broere Obelisk har jag haft lite funderingar på sen tidigare. Skulle vilja se lite mer avkommor bara. Okeanos har jag inte alls tänkt på tidigare, men han är kanske inte fel (dock blir det mycket Maraton). Nån som vet nåt om hans avkommor, bilder? Wladimir O.A är ju som sagt var liknande stam som Lingh, men jag är lite rädd att det kan bli lite kort i kroppen. Linnea själv är visserligen inte så kort, men hennes mamma är av lite kortare modell och en halvbror efter Highlander är också lite väl kort.
Quarterback ser ju helt underbar ut (och hennes äldsta halvsyster är seminerad med honom i år fick jag nyss reda på), men vem tar in på honom och hur funkar transporten? Jag har ingen möjlighet att fara iväg och hämta sperma på Landvetter (funkar inte med jobb och barn).
Bocelli vet jag inte riktigt. Jag har en 2-åring hemma efter honom (ue. Master), som jag först vill se lite hur han utveckar sig. Han rör sig rätt bra och har utstrålning, men är inte så snygg i kroppen och växer hela tiden med bakändan först.
Don Romantic är kanske inte helt fel heller. Har en 1-åring efter honom hemma (också ue. Master) som jag är mycket nöjd med.
Ojoj, mycket att fundera på. Har i alla fall ett par veckors tid innan jag måste bestämma mig. Kollade henne i dag och då hade hon ganska nyss ovulerat trots att jag inte sett mycket till brunst.

Håller med de andra om Don Romantic men lägger till Damino SD. Han har en otrolig naturlig gång med en helt fantastisk trav. Borde lämna strolek och typ med fin framdel:).

Ja, Don Romantic är en stark kandidat. Damino SD är också tänkbart, men helst hade jag sett en lite mer äldre och beprövad hingst till henne eftersom hon bara är 3 år. Usch, vad svårt det är!

Jag ska betäcka med Dalwhinnie o Highcuiser i år.
Lägger en röst för Dalwhinnie. Stort blod, lysande gång med bra bakben.
997999 o högt bedömd av testryttarna. Kommer inte ihåg hur mycket nu men har för mig att det var 9or.
Pratat med 2 seminstationer o de säger att hans simmare är av mycket hög kvalitet...
Bockhoven som de flesta skräms av... är jag inte ett dugg orolig över. Heimdal säger att det uppkom efter en löshoppningsolycka som 2 årsing där han skadade kotan. Efter det så har trakten växt fortare. I övrigt bra ben.
Exteriör bilden i katalogen eller på flyinges hemsida tycker jag inte riktigt gör honom rättvisa. Han
är snyggare.

Om du vill ha en äldre välbeprövad hingst kan jag starkt rekommendera Don Primero! Han har enligt blup.se en av de högsta avelsblupen för dressyr i Tyskland (bara det säger väldigt mycket...). Han toppar även avelsblupen för dressyr i Sverige, två är De Niro och trea Bocelli! :bump:

Utöver DP lägger jag en till röst på Bocelli!
O du vet väl att man inte ska titta på ett- eller två-åringar eftersom det händer så mkt med dem då ;). Ger ingen rättvis bild av hingstens förärvning.
Annars hade Skovens Rafael :d(91010 på gång) varit en kandidat, även om han har Rubinstein i tredje led på fädernet.

Don Primero är verkligen en fantastiskt fin hingst, som lämnar toppen avkommor. Men han ska kanske inte rekommenderas till små ston, då han ligger på -0,5 i mkh index.

Kanske ett lite annorlunda hingst förslag, men har du kikat på Last Liberty? Kikade på blupen och såg att låt på 111 på traven så det är iofs lite lågt, men kan vara att spännande val till ditt sto.

Annars av de förslagen som kommit upp i tråden så är Okeanos inget dumt val.

Utöver DP lägger jag en till röst på Bocelli!
O du vet väl att man inte ska titta på ett- eller två-åringar eftersom det händer så mkt med dem då ;). Ger ingen rättvis bild av hingstens förärvning.

Nej, det vet jag ju att man inte ska. Men när jag jämför 1-åringen e. Don Romantic och 2-åringen e. Bocelli hemma (de har samma mamma), så vet jag ju vem jag tycker ser mest lovande ut. Både utseendemässigt och rörelsemässigt. Men visst kan det ändras.

picture.aspx

Bocelliavkomman

picture.aspx

Don Romanticavkomman

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Gabby_Ossi
·
S
Avel Hej! Jag har ett fint sto vid namn Thip Rebellona (Rebel Z-Electro) som precis fått ett väldigt sött stoföl efter Cartier. Nu vill jag...
Svar
8
· Visningar
1 225
Senast: KickiH
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka