Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Z

Zifa

Efter att med intresse följt diskussionerna här på avelsforum vill jag gärna ta tillfället i akt att få råd och tips (av er avelskunniga medlemmar) inför mitt andra försök att få mitt sto dräktigt. Det gäller dels hingstval och dels ang svårighet att bli dräktig.
Hon är e: Chirac - Obelix - Ceylon, 166 cm, f: 1992. Hoppar med riktigt bra tryck i språnget och mkt hinderklok (tävlad tom 135), MsvB fälttävlan och LA:5 dressyr, gångartsdiplom vid kvalitén. Jag vill avla fram en ny tävlingshäst till mig själv och söker en "multitalang", främst hoppning men med riktigt goda rörelser.
Starka sidor; som sagt, hoppbegåvad, känslig, arbetsvillig, bra typ (8:a från kvalitén, lagom "ädel"), rör sig bra i ffa skritt och trav, ngt markbunden och lite dålig aktion bakifrån i galoppen.
Svaga sidor; lång rygg, kräver mkt ridning för att få "ihop", ganska nervös och under unghästtiden ganska rejält istadig vilket har gett med sig med tiden men det är fortfarande lite med "nerverna utanpå". Detta temperament gjorde det svårt att rida fälttävlan på henne då hon inte gärna ville springa ensam i skogen...:eek:

Jag söker mao en hingst som nedärver både hoppförmåga och gång, gärna också med stabilt psyke. Förra året försökte vi med Magini men det tog sig aldrig (tvillingar vid första försöket, sedan tog hon sig inte igen. Blev behandlad med antibiotika och sköljd men det verkar inte ha hjälpt. Magini går ju på naturlig betäckning.

Jag har fastnat för Okeanos, vad tror ni om det?

Min andra fråga; min veterinär berättade om ganska långt komna studier där tidig naturligt brunst på våren stimulerades av att man tänder en lampa i boxen ca 2 timmar under natten i januari och februari. Är det någon som provat detta? Stoet hade nämligen inga bra egna brunster under förra säsongen. Kanske värt att prova?

Jättetacksam för funderingar och råd!
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Någon som vill och orkar svara?:confused:
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Är ingen expert, men lampa och e-vitamin (jag använde flytande) har jag fått fin fina ägg på!

Angående hingstar har jag hört att Majim G är super trevlig i tempramentet......har höga poäng både exteriert, gång och hopp.....Magini blodet som finns i Okeanos är kanske inte de mest okomplicerade man kan välja....
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Feliciano är känd för att ge ett gott temperament och god hoppförmåga till sina avkommor. Han har även 140 i BLUP på benen. Han har ju inte världens bästa rörelser, men väl över genomsnittet för hopphästar.

Sen har han Utrillo till morfar vilket ditt sto har till farfarsfar.

Okeanos förvärvning är ju svår att uttala sig om då han knappast har några avkommor. Jag såg honom på bruksprovet och tyckte att han hade än bättre skritt än Briar. Han har Utrillo till farfarsfar och morfarsfarfar.
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Tack för svaret! Jag har också hört att A-vitamin, typ fiskleverolja, är bra. Någon mer som använt det?
Hur länge hade du tänt lampan?
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Ska kolla upp Majim...
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

jag skulle hellre ta Briar än Okeanos, jag fattar inte varför man godkänner en med exakt samma stam som Briar, det breddar väl inte avelsbasen ?

jag tror att ganska många hade problem med brunsterna förra året, så det KAN ha varit en tillfällighet att din krånglade.
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Zifa skrev:
Min andra fråga; min veterinär berättade om ganska långt komna studier där tidig naturligt brunst på våren stimulerades av att man tänder en lampa i boxen ca 2 timmar under natten i januari och februari. Är det någon som provat detta? Stoet hade nämligen inga bra egna brunster under förra säsongen. Kanske värt att prova?

Jättetacksam för funderingar och råd!

Ljusterapi är inget nytt fenomen, jag och många andra har använt det ca 20 år. Jag förlänger dagsljuset med att ha tänt till ca 2200 när jag kvällsfodrar. Det är också viktigt med en genomtänkt foderstat och extra vitaminer på senvintern. Lycka Till
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Jag har också hört att det var många som krånglade förra året pga sen vår. Det var ju första försöket med mitt sto så det är ju svårt att veta varför hon krånglade men vi får hoppas på yttre faktorer! Ska iaf ge både A och E-vitamin och försöka med lampa så får vi se hur det går.
Någon som hört att Okeanos har bättre ridbarhet än Briar? Tänker mig att det också har kopplingar till övrigt temperament?
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Okej! Det var Majim G Du menade... Det känner jag iaf igen. Hörde fel förut. Inget jag känner till dock, men kolla för 17...

Annars vet Du ju vad jag tycker om Cortus ;).

Lille K hälsar o tackar för komolimangen i tråden ang Akriborihästar :)
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Majim G går bara på naturlig betäckning tyvärr
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Om du gillar Okeanos tycker jag att du ska använda honom! Han har erkänt bra prestationstam och är en multitalang. Om du dessutom ska behålla fölet tycker att du ska välja en hingst som du känner nånting för.
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Ja, det blir ju lätt så att man hänger upp sig lite extra på någon speciell hingst. Förra året var det ju Magini som charmade, både när man tänker tillbaka på honom från t ex Falsterbotävlingarna när han var på topp men också när jag träffade honom live i samband med de 70:elva resorna vi gjorde med stoet till honom...
Okeanos möderne har ju en del att bidra med dessutom
 
Sv: Hingstval till mitt sto och hjälper det med lampa?

Alexia skrev:
Ljusterapi är inget nytt fenomen, jag och många andra har använt det ca 20 år. Jag förlänger dagsljuset med att ha tänt till ca 2200 när jag kvällsfodrar. Det är också viktigt med en genomtänkt foderstat och extra vitaminer på senvintern. Lycka Till
Jag har också märkt att det är mycket viktigt att stoet får en väl
sammansatt foderstat så hon är i bästa kondition när hon betäcks.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 340
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 275
Avel I år ska jag betäcka mitt fina sto e: Silbersee - Herkules - Crown Point igen. Betäckte förra året med Nintender och hon blev dräktig på...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: Jeps
·
Avel Min går i brunst nu snart.. Har funderat från och till på betäckning. Mycket för att kunna ställa av och ge barnen lite mer tid men...
2
Svar
27
· Visningar
3 319
Senast: polly p
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp