Hingstval till lite nervöst sto e Bellini-Chapman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare EmelieMaja
  • Startdatum Startdatum
E

EmelieMaja

Haft häst i över 15 år men aldrig tidigare funderat över föl. Har ett sto e Bellini-Chapman (hade Ni behövt mer stam?) som har mycket bra steg och löshoppar som en Gud. Tyvärr är hon lite svårhanterad, ängslig och väldigt pigg. Bästa häst jag suttit på när hon fått regelbunden träning men kräver sin ryttare. Hon är ganska liten, bara 160cm hög. Lätt i typen. Jag funderar på att betäcka henne. Lite orolig över hennes mentalitet, skulle behöva en hingst som ger lugna och ridbara hästar. Då stoet är lovande i både dressyr och hoppning skulle jag vilja ha en hingst med både steg och hopp. Steg vilktigast om jag måste välja. Önskar ett ädelt föl av högrest typ, dock gärna storleken större än stoet. Hon hade föl som fyraåring, efter Aerline H. Har dock inte tagit reda på hur fölet blev ännu då jag inte har kontakt med uppfödaren men planerar att kolla upp detta. Fölet bör vara i 7-årsåldern nu.
Vad tror ni, är detta ett lämpligt sto att avla på och i så fall- vilken hingst?

Sv: Hingstval till lite nervöst sto e Bellini-Chapman?

Om hon är lämplig eller ej är svårt att säga när man inte vet mer om henne. Men en hingst som borde kunna passa henne och dina önskemål är Nobel.
Han är själv en multitalang, ger ett bra psyke till sina avkommor och ofta lite storlek också.

Förstår mkt väl din situation. Tror du på ditt sto, så varför skulle du inte kunna använda henne i aveln, det viktigaste utav allt är att du tror på henne och hennes kvaliteer hon har.

Eftersom jag endast kan rekommendera de hingstar jag själv har använt mig utav, och har egen erfarenhet utav de avkommornas temperament osv.
Så får jag be dig kasta ett öga på Channon 1082.
Han har gett mig en underbar avkomma den bästa jag har fått fram, trevligt temperament, underbara rörelser och storlek. Mitt sto är i samma storlek som ditt sto, och hennes tvåårige son är idag 164 cm.

Tack för Era svar!!
Få hingstar kan väl jämföra sig med Nobels meriter, både svår hoppning och dressyr! Någon på Buke skrev att man inte förstår vilken WOW-hingst han är innan man ser honom live. Får försöka hålla ögonen efter honom. Antar att man vill se vald hingst live innan man väljer ändå:) Att han ger storlek och gott temprament verkar göra honom outstandning! Har han gett många fina avkommor?
Inte sett Channon innan. Fin. Ganska ung. Såg att tänket bland några Bukeavelsfolk var att oprövat sto- beprövad hingst. Allmän åsikt?? Låter väl vettigt. Är han en god hoppare också?
Andra hingstar som det står en del om här på Buke är:
-Bocelli som ska ge gott temprament. Otroligt snygg! Står på hans hemsida att han används flitigt av sto-ägare så det borde ju finnas en del unghästar efter honom att se?! Är han en god hoppare?
-Ludwigs champion verkar ju också allsidig med bra steg och hopp, bra storlek och temprament.
-Okeanos är ju otroligt vacker! Även han väldigt allsidig. Att han är nära släkt med Briar borde göra tempramentet lite riskfyllt ihop med mitt sto som är lika het??
-Flyinge har ju många fina dressyrhingstar med. Någon av dom som är att rek?

Såg en tråd om att inte blanda hoppstam och dressyrstam för rädsla att få hopphästens steg och dressyrhästens hoppkap. Intressant tanke! Borde jag välja en dressyrstam till min häst då?

Aldrig varit inne på Buke innan i förrgår, en helt ny värld öppnar sig! Så mycket intressanta diskussioner! Och så mycket kunnigt folk som yttrar sig! Jag har fått upp ögonen för många nya hingstar som jag inte visste fanns! Ni förstår att jag är ny på området! :) Tack för att Ni delar med Er!! :bow:

Jag har också ett halvknepigt sto, eller mer typiskt stoigt och lite nervös. Jag har valt Nobel till henne i år, sist valde jag Aerline H(kastning).
Kände att det är "säkra kort" och sen kan man våga sig på mer temperament när man vet hur avkommorna blir.

Jag har både Okeanos och Nobel barn istalleet i år och om du är lite orolig för temperamentet så är Nobel klart att föredra. Inte för att Okeanosarna är svåra men Nobel barnen är lugnare.

Ditt sto har en mulitstam både Ganesco och Chapman har gett både hopp och dressyr avkommor. Så att välja en multi hingst som Nobel eller Okeanos är absolut inte fel. Men du kan också välja ganska fritt bland både hopp- och dressyrhingstar till henne helt beroende på vad du vill ha ut av avkomman. Så utan att veta mer om mödernet på henne och vad du vill ha ut av avkomman är det svårt att ge mer råd till dig.

Jag skulle titta på Hohenstein och hans söner. Det jag har sett av blodet är att det blir lugna, trygga individer som får ett mycket trevligt arbetstemperament.

Exempel som jag kommer att tänka på direkt är Highlander och Hohenstaufen.

Sedan tycker jag att Donnerhall, som är känd för att ge stabilitet, vore bra, särskilt om du har ett sto som är lätt i typen. Danzas, Don Romantic, De Niro, Bocelli mfl borde fungera.

Det ger förstås inte hoppegenskaper, men jag skulle prioritera gångarter och temperament.

Har en 2-årsvalack efter Bocelli-Bellini som är helt super i temp,lugn och stabil.Stoet är väldigt framåt att rida och lite tittig men hon verkar ge lugna avkommor.
Hade ett stoföl efter Don Romantic förra året som va jättebra,fick 9,8,8 på fölvisningen men tyvärr blev smittad av Rotavirus på djursjukhuset där hon stod för sår och hälta på ett bakben.
Hon va jättefin och helt cool i all hantering.
Stoet ska insemineras med Ampere e.Rosseau-Flemmingh i år,väntar bara på brunst!!

Har själv ett sto efter bellini som fått 10 föl. Kan varmt rekommendera Dionyssos. Kombinationen ger högbenta ädla, avkommor med mkt bra temperament.De är underbara att hålla på med.Rör sig riktigt bra.

Har ditt sto några tävlingsmeriter eller fått bra poäng på treårs? om inte tycker jag nog att du bör tänka dig för innan du betäcker, en häst med dåligt temperament utan meriter ser jag ingen anledning att betäcka faktiskt.

Inga tävligsmeriter direkt, vi har startat en LC dressyr bara, blev i o för sig placerad men hon verkade bli så nervös av att byta miljö samtidigt som jag fick dåligt med tid så jag la ner det lite. Hon har absolut sina goda sidor; otroligt snäll och social mot både människor och hästar, gnäggar och kommer alltid fram för att hälsa, följer en som en hund. Stressar dock upp, nervös för att bli lämnad ensam och handlar ibland innan hon tänker. Beror så på vilket humör hon är på, ibland är hon superlugn och stressar inte upp för nått.. Jättemysig häst som jag gillar mycket men känns inte alltid som en tävlingshäst i lynnet bara.. Har gått jättefint denna veckan dock så med lite mer motivation från min sida så kanske. Kanske inte alla topphästar som är lätta att ha att göra med i och för sig.. En del nerv kanske behövs för att göra en häst lite utöver de andra? Frågan är väl vad man kan göra av energin.. Gick test som 5åring pga att hon fick föl innan, 8:or på steg har jag för mig och bra på löshopp också men jag har för mig att hon fick kritik för att vara lite spänd.. Nyss inriden då dock.
Någon frågade efter mammans stam; Mammas morfar är Temptation 582. Säger mig ingenting.. Någon som vet vad han var för nån?
:bump:
Tack alla som svarat och visat intresse!!!! Ska kolla upp alla hingsttips, spännande!

Jag skulle titta på Hohenstein och hans söner. Det jag har sett av blodet är att det blir lugna, trygga individer som får ett mycket trevligt arbetstemperament.

Exempel som jag kommer att tänka på direkt är Highlander och Hohenstaufen.

Sedan tycker jag att Donnerhall, som är känd för att ge stabilitet, vore bra, särskilt om du har ett sto som är lätt i typen. Danzas, Don Romantic, De Niro, Bocelli mfl borde fungera.

Det ger förstås inte hoppegenskaper, men jag skulle prioritera gångarter och temperament.

Av Highlander och Hohenstraufen föredrar jag Highlander. Han har inte löst licens i år eller är det jag som missat något?
/U

Liknande trådar

Avel Jag funderar på att seminera mitt sto e. Danone 1. Hon är en helt underbar individ, med en fantastisk ridbarhet. Hon har tre bra...
Svar
10
· Visningar
1 474
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 388
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Hej! Jag har ganska nyligen köpt mitt första riktiga Avelssto och jag börjar redan nu forska i nästa års hingstval! Det är en ren...
Svar
11
· Visningar
2 330
Senast: Liizette
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka