Hingstval till fullblodssto

athena

Trådstartare
Eftersom tant xx kommer att föla först av mina stora hästar (om allt går som planerat) måste jag snart bestämma hingst... Hon är nu dräktig med Ludwigs Champion.

Hon har tävlat 1,40, placerad 1,30. Mycket bra teknik men inte helt lättmanövrerad vid ridning. Hon är välbyggd för att vara xx, välansatt hals och en bra sida. Benstället är väl - sådär? - och hovarna förskräckliga ;). Dock så är hon xx och kräver en hingst med bra exteriör, bra ben och väl sammansatt.

Jag vill också ha bra rörelser för det brukar gärna inte fullbloden komma med, men jag avlar hoppning så det är prio ett.

Hon har ett otroligt bra psyke men ridbarheten behöver förbättras.

Mkh ca 165 cm.

Jag är helt öppen för förslag, har funderat lite på att ta Ludde igen, eller kanske Colmar (honom är hon bokad till men man kan ju alltid ända sig...).

Sv: Hingstval till fullblodssto

Min granne har fått ett föl med fullblodsmamma och Carte d'Or pappa. Väldigt snygg liten kille. Ser fin ut i benen, bra halsansättning (av vad man kan se). Kommer ett till med xx-mamma om ett par veckor

Men titta, jag hade ju gjort en tråd :D. Sökte i forumet efter tips...

Ja, nu har hon fölat (sto), så nu behöver jag bestämma mig om en sisådär 25 dagar. Fler tips, tack!

Jag gillar Spartacus till henne. Men det beror ju lite på vad man har för smaksak. Stor, maffig hingst med stam som i generationer hoppat med jättefin teknik.

Annars röstar jag på Cabachon till henne. Tycker att han är en rolig och spännande hingst. Snygg är han också.

Litet inlägg: Tycker du att Sir Oldenburg är för lätt för henne? Annars är han ett bra alternativ också tycker jag.

Jag gillar Spartacus till henne. Men det beror ju lite på vad man har för smaksak. Stor, maffig hingst med stam som i generationer hoppat med jättefin teknik.

Ingen som jag har koll på, verkar passa men går bara på FAI så det är inte aktuellt tyvärr.

Annars röstar jag på Cabachon till henne. Tycker att han är en rolig och spännande hingst. Snygg är han också.

Honom tänkte jag ev lägga på de gamla halvblodstanterna, har just suttit länge i tele med K-H Heimdahl... men jag vet inte.

Litet inlägg: Tycker du att Sir Oldenburg är för lätt för henne? Annars är han ett bra alternativ också tycker jag.

Nja, för lätt kan det inte bli enligt min bedömning, däremot så tror jag att han får en sjujäkla massa ston i år...

Det vore kul att lägga på nån "grövre" hingst på henne just eftersom jag inte kan göra det på nån av de andra.

Caressini L är ju en fin hingst som antagligen passar bra till lättare ston. Fetcher N är också ett trevligt alternativ.

Feliciano har använts till en hel del fullblodsston och är nog den hingst som ger bäst ben.

Nu är jag tråkig och säger Calido. :D kanske inte den tyngsta hingsten men kanske en av de bästa ;) han verkar också göra sig bra med fullblod. Tänker på en nu kastrerad godkänd hingst som jag inte vågar mig på en stavning.
annars gillar jag Heartbeat men vet inte vad han lämnar i avseende på ben och gång.

Det vore kul att lägga på nån "grövre" hingst på henne just eftersom jag inte kan göra det på nån av de andra.
Vad har du själv för förslag då? Så kan vi se om vi kan gallra bland dem. ;)

Annars är ju Ludwig ett alternativ igen, fast det är lite trist att göra så. Jag haed tyckt att det vore roligt att lägga på något lite ovanligt, typ Nicklas på henne, men han finns inte med på språngrulla, så jag vet inte om han ens verkar i avel längre. Såg en jättetrevlig Nicklas-avkomma häromdagen på dressyrtävling!! Såg väldigt bra ut måste jag säga. Vet att jag hade honom som alternativ till Fanny när det begav sig, men vet inte varför jag valde bort honom...

Sen har du ju de vanliga Nobel och Niveu, men de är ju så tråkiga eftersom de är så vanliga.

Ja då funkar ju ingen av mina förslag. Men ronaldino h stavning? Verkar ju funka bra med fullblod om man tittar på årets 3årstest. Lite kul med robin z blod...

Niclas är död och han verkade väl bara via N. Niveu är ju fin, kanske lite för lågställd för ett fullblod? Stavar som en kratta idag känner jag :$

Ronaldhino vore ett alternativ men går bara på naturlig.
Niveau, ja kanske, men jag håller med om modellen.
Cagancho hade jag som kandidat förra året, hade nog blivit han i år om han haft kulorna kvar ;).

Om jag var du skulle jag titta på nygodkända Bravour.
En hingst som enligt mig är väldigt komplett.
Rör sig trevligt, hoppar fantastiskt, fin sida åt de lite grövre hållet och en aktuell stam.
De bästa är väl att han dessutom är otroligt lättriden och trevlig att ha o göra med.

Funderar faktiskt också på Bravour lite, ska seminera ett annat sto med honom i morgon. Han skulle passa bra på denna också.
A-dur och Fetcher är absolut tänkvärda förslag - nånstans känns det rätt med A-blod på henne.

Vad säger du om Fighting Alpha ?
Inte de bästa gångarterna kanske, men ungen lär ju kunna hoppa iaf.

Liknande trådar

Avel Jag är helt ny här och tänkte se om jag kunde få lite förslag på hingst.. Min dotter har ett fullblodssto som hon har tävlat 130...
Svar
17
· Visningar
3 432
Avel Har lite lösa funderingar på att ev betäcka mitt xx sto. Be my chief - music streak. ca 161 cm...
2
Svar
21
· Visningar
3 136
Senast: rostad
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 871
Senast: pastejja
·
Avel Stoet som är aktuellt till någon av dem är ett fullblodssto som har tävlat 1,40 med bra resultat (plac 1,30 nat). Hon är ca 165 (kanske...
Svar
16
· Visningar
3 936
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama