Hingstval för nybörjare

cowgirl73

Trådstartare
Jag har skaffat ett nytt quarterstosto som jag tänkte betäcka i år.

Men känenr mig så oerfaren inom quarterstammarna så jag vet inte riktigt vilket som passar henne.

Hon har följande stam:

Far: Doctor Skunk
Farfar: Imadoc Too
Farfarsfar: Doc Bar
Farmor: Miss Smelly Skunk
Farmorsfar: Skunk Face

Mor: Poco Honey Buz
Morfar: Bueno Buz
Morfarsfar: Poco Pico
Mormor: Leo´s Bar Girl
Mormorsfar: Ceasar Bars

Om jag förstått det rätt har hon mycket cuttingblod i sig, passar både reining samt cutting inriktad avel.

Hon är ca 147 cm, ganska tunn typ ( inte så biffig ), bra hovar, vaken, bra ben, gott lynne.

Jag funderar på följande hingstar:

Doc´s Brilliant Son
Dun It With Charm
Tejon´s Nifty Pine

Jag är en sån där som inte vill ha en hingst bara för att den är i ropet utan jag vill kombinera rätt blod, gärna blod som inte gemene man kanske använder och lynnet är A och O !
Inte rädd för linje ( in ) avel.
Vill inte ha för stor avkomma.

Någon som kan hjälpa mig med om de tre hingstarna kan passa ihop med henne ?
Eller har annat förslag ( inte för hög prisklass dock ) ?

Sv: Hingstval för nybörjare

Kolla in vilka hingstar som är SRHA anslutna, där får du en bra deal på hingst.

Annars hade jag tittat på Bertas Wild Rag som är mkt bra stammad, meriterad, liten och dubbelregistrerad (avkomman blir AQHA och APHA) och BH Enterprise.

Har även jag en Skunk (hon ska dock inte betäckas iår) som är systerdotter till din tror jag:)

Men jag säjer som Wranglan, kolla på Bertas Wild Rag för det är en hingst jag gärna hade lagt på min Skunk :)

Mitt förra quartersto var släkt med din. Hon fick en jättefin och supertrevlig avkomma med Poco Sugarnic. Utan att göra någon reklam så måste jag tillägga att den hingsten har supertemperament och ett hjärta av guld.
Men det finns ju många fina hingstar!
Av de du själv nämnde så gillar jag nog Tejon´s Nifty Pine bäst.

Kolla in vilka hingstar som är SRHA anslutna, där får du en bra deal på hingst.

Annars hade jag tittat på Bertas Wild Rag som är mkt bra stammad, meriterad, liten och dubbelregistrerad (avkomman blir AQHA och APHA) och BH Enterprise.

Menar du de 3 hingstar som står som anslutna på SRHA´s hemsida eller finns det fler än dem ?
Crimson Catalyst har jag alltid gillat själv men har hört att hans avkommor inte blir bra i huvudet.....?

Ska kolla Trasan och Bh Enterprise.
Trasan vet jag skickar semin men hur är det med BH ?

Haha jag vet inte... jag har faktiskt inte kollat SRHA's sida på evigheter så jag vet inte vilka hingstar dom har listade i år. Jag brukar bara tipsa om att börja kolla vad det finns för erbjudanden och futuritys och liknande men det är många som inte anmäler sina hingstar dit, (och jag är en av dom!) Tyvärr....

BH Enterprise tror jag står på naturlig betäckning (mellan Skara o Skövde). Trasan skickar färsk.

Mitt förra quartersto var släkt med din. Hon fick en jättefin och supertrevlig avkomma med Poco Sugarnic. Utan att göra någon reklam så måste jag tillägga att den hingsten har supertemperament och ett hjärta av guld.
Men det finns ju många fina hingstar!
Av de du själv nämnde så gillar jag nog Tejon´s Nifty Pine bäst.

Poco Sugarnic ska kollas upp :)

Ja, TNP är en stark kandidat faktiskt, gillar ahns uttryck....har dock aldrig sett honom eller träffat honom live men ibland kan man se på en bild....

Surfade omkring lite igår och hittade en till hingst som kunde vara aktuell.....

Smart Lena Whiz.....

Men jag kan inte hitta så mycket info om honom.

Någon som känner till honom ?

HIttade SRCHA+s hemsida, där fanns en del hingstar, bla Tejons Nifty Pine och Poco Sugarnic samt fina Nic It With Buc.

Vad betyder detta:
SRCHA ger 20 % rabatt på ett språng av SRCHA Sponsorhingst.

Om jag är medlem/blir medlem i SRCHA, får jag då 20% rabatt hos någon av de hingstarna....?
Eller gäller rabatten oavsett jag är medlem eller ej, jag fattar inte....?

Smart Lena Whiz är en trevlig häst (eller åtminstone var han det som unghäst ;)) Dock är han omeriterad vilket jag alltid personligen reserverar mig mot, samt måste ditt sto vara fritestat från GBED.
Lycka till med hingstletandet!!

:laugh:

Smart Lena Whiz är en trevlig häst (eller åtminstone var han det som unghäst ;)) Dock är han omeriterad vilket jag alltid personligen reserverar mig mot, samt måste ditt sto vara fritestat från GBED.
Lycka till med hingstletandet!!

:laugh:

Han är väl dock bara 6 år så han har väl inte hunnit med så mycket kanske, beror ju på hur ambitiös ägare/ryttare har varit.

Vad är GBED ?
Måste det testas mot eller är det något som kan ligga i stammen, som tex HYPP vilket väl endast de hästar som har Impressive i stammen kan ha i generna.

GBED är spårat tillbaka till Zantanon och hans son King om jag inte missminner mig. Däremot är det inte garanterat att det endast kommer därifrån, plus att King ligger i väldigt många (!) quarterstammar. Så man kan inte kolla enbart på stammen utan måste testa för att vara säker. Man tror att en hel del quarter/paint kan bära på GBED genen och det viktiga är att man aldrig korsar två bärare -precis som med OLWS. Det är alltså inte en dominant gen som Hypp eller PSSM

Ett föl som får dubbel uppsättning GBED kommer aborteras sent eller födas död alternativt leva några veckor. Det är 100% dödlighet men vissa föl har levt upp till 18 veckor tror jag. Man misstänker att GBED kan ligga bakom en hel del oförklarliga kastningar och földödlighet.

Man borde även testa sina avelsdjur för PSSM, och till skillnad mot GBED så ska man inte använda PSSM positiva hästar i avel eftersom det är en dominant gen och kan ge en sjuk häst med enbart en uppsättning av genen.

Har man Poco Bueno i stammen bör man även testa för Herda. Bland annat Zippo Pine Bar och Huntin For Chocolate är kända bärare av HERDA.

Senast ändrad:

ojojoj, vad mycket det blev att testa för...och hålla reda på !

Är det ett blodprov som ska tas ?
Vad står förkortningarna för ?
Vad är det för sjukdomar ?

Jag antar hon har Poco Bueno i stammen längre bak så då kanske det är bäst att testa henne för olika saker.

Vet en vännina som funderar på Huntin For Chocolate, är det obligatoriskt att den infon finns i samband med marknadsföring av hingsten, så hon vet det ?

OK, HERDA krävs det alltså att både sto samt hingst har det för att avkomman ska kunna få det.

Så om man då tar en hingst som är testad negativ så behöver man inte testa stoet, egentligen.

Likaså GBED och HYPP.

Men PSSM kan nedärvas oavsett båda föräldrarna har det eller endast en så det bör man ju faktiskt testa för.
Men jag har inte kunnat hitta hur man gör det, DNA hårprov eller blodprov ??

Måste veterinären komma ut eller kan man fixa hårproven själv och skiak till USA ?
Finns det nånstans där jag kan utröna om mitt sto redan är testad för dessa olika saker ?

Hon ha rju haft föl innan så kanske den förre ägaren redan gjort det....

HFC's status finns på Gumz hemsida, man måste bara leta noooga efter den :grin: Vissa är öppnare än andra med sina hästars status och vissa vill inte testa alls eller släppa testresultaten. Det finns inget som säger att dom måste göra någonting i USA :grin:

Tyvärr kommer det nog dyka upp fler och fler olika gener att testa för och var och en måste ju ta ställning för vad man kan leva med, inom lagen såklart. Vi får ju i Sverige avla positiva/negativa individer när det gäller ickedominanta anlag som tex GBED, OLWS och HERDA, men vi FÅR inte avla på en Hypp eller PSSM positiv häst. Sedan finns det alltid vägar runt sådant, det man inte vet har man inte ont av osv.

Och nej, med ett ickedominant anlag måste du inte testa stoet om hingsten är negativ men det kan ju tänkas ligga i en uppfödares intresse att veta. Om stoet är positivt kan genen föras vidare till avkomman och då kan det ju vara av intresse för en framtida köpare att veta detta till exempel.
HYPP är dock ett dominant anlag och båda föräldrarna måste vara negativa!

PSSM testar du också med hårprov, precis som allt annat. Många hästar bär på genen utan att bli sjuka, men ingen vet ännu varför vissa hästar blir sjuka och andra inte. Alla hästar med en eller två PSSM gener KAN bli sjuka, men dom med dubbla gener drabbas ofta värre. En redan sjuk häst diagnostiserar man med muskelbiopsi, men genen kan man testa för med hårprov.

Hur man än ställer sig till saker och ting är utbildning och kunskap A och O. Det finns massor att läsa på nätet om alla dessa gener och sjukdomar.

Hårproven drar du själv och skickar till USA, Animal Genetics är det labb som testar för allt (bara dom som testar för PSSM vad jag vet) och dom har även nu ett avtal med UC Davies och kommer därmed att vara gpdgänt labb av AQHA. Dom har bäst priser också, att testa för HERDA, PSSM och GBED på en gång kostar $100. Instruktioner finns på deras hemsida, det är superlätt.

Om din häst är testad innan är det bara den som testat den som vet resultaten om denne inte har delat med sig. Så det är bara att fråga dom då och får du inte veta eller dom inte har testat är det bara att testa själv. Det pratas om att det i framtiden kommer att stå på reg bevisen som det gör med Hypp men så är det inte ännu iallafall.

Tack så mycket för infon !

Jag läste lite på internet om de diverse grejerna....

Sanslöst vad folk låter hästarna genomlida ibland alltså :(

Vi har en avkomma efter Poco Nifty Man i vårt stall (i och med att släktingar som din häst har också har namnet "Poco" så kan de ju dock vara släkt med varann).
Avkomman har helt ok lynne, är rätt så tunn dock men en riktigt trevlig häst med bra hovar och hårväxt.
Poco Nifty Man är avlad mot reining och kossa och är duktig på det, har vunnit VM i reining något år, gissar att det var -07 men är ej säker :).
Tyvärr så är han rätt så liten och ger vad jag förstår rätt så små avkommor med. Avkomman i stallet är ca 1,47 (D-ponny). Men de är bärande.
Det är det enda jag kan tipsa med.

Senast ändrad:

Tack för tipset :)

Stoet ifråga är palomino och jag vill inte ha en cremello så därför tittar jag INTE på någon hingst med färgen buckskin eller palomino.

Hade jag gjort det hade jag nog betäckt med Ruf Lil Rascal :love:, trots kostnaden.....

Men tack ändå ;)

Smart Lena Whiz är min fina hingst .
Fantastiskt psyke har han och har lämnat till sina avkommor .
Han har en hel del vinster och placeringar på srcha tävlingar och han var en av dom som gick vidare på reiningen på high chaparral förra året med 71.5 p .
Han är även nrcha champion !
Så helt omeriterad är han absolut inte .
Therese Blomdahl

Wild rein : jag tycker trasan är väldigt fin !!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka