Hingsttips till Pomme Royal sto

FadeAway

Trådstartare
Annars söker en hingst som kan passa min mors sto som ska betäckas nästa år. Vi behöver förbättra primärt halsansättning inte att den är direkt dålig men den skulle kunna varit bättre. Hon är av en relativt modern typ och vi beräknar att hon blir runt 170 (nu ca 166). Jag föredrar om avkomman landar mellan 170-175.
Mamma ser gärna att den har lite tecken men det är givetvis inget krav :p
Hon är e Pomme Royal - Felix - chirac.

Mormor är visad med bra poäng på kvalitets samt har lämnat en svårklass häst i dressyr (e Uttini). Mamman är B-premierad med 41p. Hon kommer ur samma möderne som Don gayble som visades på bruksprovet i år men ej blev godkänd.

Sv: Hingsttips till Pomme Royal sto

5969_164292651000_750946000_3798675_4147079_n.jpg

Nån hingst måste det väl finnas :p
Kan tilläggas att hon är två år och ska betäckas som treåring efter treårstestet.
Men vi vill gärna börja spana på hingstar redan nu.

Niveau kanske...
Baltimore eller Balougraph

Alla tre fina i hoppning - och har hygglig gång.

Vad är syftet med avkomman ?

Jag tycker inte att halsansättningen ser anskrämlig ut - hon är ju bara två.

Nej halsen är inte så dålig men vi vill gärna öka oddsen för en snäppet bättre hals.
Både baltimore och balougraf är ju relativt nya hingstar iom att hon själv inte har något toppenblup så kanske det vore mer taktiskt att ta en mer beprövad hingst. Avkomman kommer behållas om det blir ett sto och bli tävlingshäst i hoppning alt lullull/avelsto åt min mor blir det en hingst kommer den antagligen att säljas. Även niveau är ung och hur trevlig han än är så kommer min mor aldrig ta en häst med voltaire i efter vi haft en mycket knepig Concorde avkomma. :crazy: Så en hingst med stabilt temprament är väldigt intressant.

Szkopul kommer att stå på semin nästa år så mitt tips är att du tittar på honom. Ger vacker sida, god hoppförmåga och trevligt temperament till sina avkommor.

Vågar man chansa på szkopul när man vill ha höjd? Känns som han nedärver en hel del smått. Vi har ju negativt i mankhöjdsindex på stoet kanske är lite vågat att ta honom? Nu är det ju möjligt att de växer långsamt. Men jag såg en hel del under 160 och det är ju inte aktuellt att behålla för oss i sådana fall. Men en himla fin hingst hade man vetat att hon nedärvde storlek hade jag kanske chansat.

Aerline hade nog legat fint på henne. Han addar lite höjd och har ett fantastiskt möderne.
Lycka till!
mvh

Vi har funderat på honom. Vi känner ryttaren som rider honom och hon bor i stan så vi tänkte åka och kika på honom i alla fall och bilda oss en egen åsikt. :laugh:

Det är bra, det skall man alltid göra.
Kolla gärna på hans ben och använd som referens när ni tittar på andra hingstar.
Eftersom ni är ute efter en bra halsansättning så kan ni passa på och njuta av den med. =)
Jag kan tänka mig att han kanske inte så imponerande att hälsa på, han är ju mer som en förvuxen ponny/kelgris än en snärtig, nervig förärvare av högsta rang.
Ett år fick jag ett julkort med honom på från min favoritstation. Stationsägarnas tre barn satt på honom samtidigt barbacka. Det är nog det enda julkort jag någonsin sparat! =) Lyckan i barnens ansikte Snacka om förtroende till hingsten när man sätter upp sina barn på samma gång!
Som sagt, hans stofamilj är av högsta kvalitet med många mästerskapshästar och ett otal godkända hingstar/elitston. Det råkar ju vara en av mina holländska favoritstostammar, därav mitt goda öga till Aerline H. ;)
Även om ni nu inte väljer honom är det en bra hingst att utgå ifrån när man sedan tittar på annat.
Lycka till med ert val.

Uppdaterar tråden. Just nu lutar det åt CB II. Stoet har visat sig att ha ett helt okej temprament nu när vi hanterat henne mer och då stostammen mest verkat producera gångartshästar + att jag själv inte hoppar alls :o så känns det i dagsläget som en god idé. Dock avvaktar vi tills vår 08 blivit tre och betäcker bägge två :D

Liknande trådar

S
Avel Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 761
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar