Hingsttips till For Feeling - Parco sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TuttiFrutti
  • Startdatum Startdatum
T

TuttiFrutti

Planerar att betäcka mitt sto f 2007 nästa år, och har verkligen ingen aning om hingst. Är inte så insatt i avel än, och detta stoet är min första uppfödning. Hon är e. For Feeling - Parco.
Är idag ca 164 cm, och ser relativt "färdig" ut i kroppen. Kanonpsyke, lär sig lätt och är alltid positiv.

Hennes mamma är 166 cm, och kort i kroppen (kan ha 135 i täcken:eek:) och är också postiv och mkt lättlärd. Hon har tyvärr inte gjort så mycket än, pga sparkskada, men har kommit igång nu och tävlar lätt hoppning. På hennes möderne finns den belgiska Landgraaf (altså INTE den tyska) samt Lord Gotthard längre bak. Detta är hingstar jag inte känner till, har inte hittat så mycket info om dom. Frågade Karl Henrik Heimdal om hingsttips til henne, och han menade att Cardento och Irco Mena skulle utfylla detta stoet bra.
Skulle det kanske passa på hennes dotter också?

Det skall självklart avlas mot hoppning på detta sto, och jag vill helst inte ha för stora hästar, då jag inte är så lång.

Har tyvärr dåligt med bra bilder på stoet, att stå stilla är inte hennes grej ;)
Skal försöka lägga in dom bilderna jag har ikväll, men tips och funderingar mottas med glädje! :)

Sv: Hingsttips till For Feeling - Parco sto

Inga som har åsikter?? :)

Jag är dålig på avel, men jag har en åsikt, vilken kalasstam på ditt sto!! :d
Det jag sett av For Feelingavkommor har jag verkligen gillat, tyvärr så verkar han ge "smått", jag är lång (179cm), så jag måste ha en häst på runt 170 i mankhöjd.

Jag är ju som sagt novis på avel, men jag har ett sto som jag ska betäcka nästa år. Om det inte ändrar sig så är mitt val Cartier. Info om honom finns på www.eklunda.com . Hoppas det nu inte är reklam så länken tas bort!

Tror dock inte detta For Feeling stoet blir litet, redan som när hon fyllde 2 var hon 1.62, och är nog närmare 1,65 nu (4mnd senare).

Jag vil ju gärna inte ha jätte hästar, har haft några stycken och det funkar visserligen, men jag är bara 1,58 och behöver ju inte medvetet avla stort.

Är inte så påläst om Cartier, ska titta lite på länken.

Har annars funderat lite på Levisto Z, men är lite orolig för lösa benbitar som hans linje verkar ge. Som jag har förstått kan Darco linjen också ge lösa benbitar, och då är det kanske inte så smart att korsa dessa två linjer?
Någon påläst bukemänniska som vet? :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle nog titta på vilka hingstar man har använt på mamman, mormor och deras systrar. Hur har resultatet blivit? I bland kan man se en "röd tråd" tex att man har haft stor framgång med en viss hingst/hingstlinje.
Det innebär lite detektivarbete men det är nog den "säkraste" metoden om man är nybörjare avelsmässigt alternativt inte känner stostammen så väl.

Spännande!:D Glöm inte att berätta vem du väljer!;)

Det är ju självklart en jättebra idé :) men mamman är importerad från belgien, och det har visat sig vara svårt att hitta info. Har lekt detektiv, och fått reda på att hon fick ett föl som 4-åring, lyckades hitta mail adr till nuvarande ägare, men denna var så dålig på engelska så det var svårt att tyda det hon skrev. :crazy:

Tycker iaf att både mor och dotter är underbara individer som har väldigt lätt för sig, och är mkt kloka. :d

Mamman har också bra gång, spec trav. Dottern har inte lika fin trav, men hon har i nuläget en mkt bättre galopp. :laugh:

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 348
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: -Lilla My-
·
Avel OBS! Detta är inte mitt sto utan hon står i det stall där jag haft min häst, jag är lite nyfiken på vad ni som är avelsexperter här...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: ancan
·
M
Hoppning Funderar på vilken hingst vi ska välja till vårt sto e. Concorde u. Kahlua (46) ue. Kaliber och tänkte höra om ni har några idéer och...
Svar
4
· Visningar
1 109
Senast: md5krist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama