Hingstkataloger

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Boop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 950

Boop

Trådstartare
Var kan jag få tag på utländska hingstkataloger för halvblod, ridponny och new forrest?

Sv: Hingstkataloger

När det gäller "halvblod" hittar du förteckning på godkända hingstar på respektives avelsförbunds hemsida.

Mm, men jag vill gärna ha kataloger att blädra i...

Jag tror faktiskt att du kan få lite problem med detta... Vi i Sverige är nog lite bortskämda med regelbunden utgivning av hingstkataloger och det är nog tack vare Joja som en gång i tiden satte igång med halvblodskalendrarna.

Vad jag har stött på på new forest sidan är dels att tyskarna har gett ut en cd med sina hingstar som kan beställas från tyska nf föreningen. Jag har denna och det var lätt att beställa och de är trevliga att kontakta. Dock var ju cdn av minst sagt lite blandad kvalitet om man säger så med mycket variation i hur mycket info man hittade om varje hingst... men intressant i alla fall och inte så dyr. Jag vet du kan inte bläddra i en cd, men du får skriva ut i så fall.

Holland har en hingstbok som är en pärm som kompletteras med lösblad ca vart 5:e år. Här finns all grundinformation om varje hingst såsom stam, bild, bruksprovsresultat etc. Du hittar ju dock inte uppgifter om tex betäckningsstation och vilka hingstar som är i avel just nu och den kompletteras inte så ofta, senaste kompletteringen kom 2003. Annars är det mycket intressant i denna och även om man inte kan holländska kan man gissa sig till en hel del. Rekommenderas varmt och du kan hitta information om pris på hingstboken och hur man beställer på holländska föreningens hemsida.

Mer känner jag tyvärr inte till.

Tack så mycket! CD/DVD går också bra! Och där är ju fördelen att få se hingstarna i rörelse..

Tack så mycket! CD/DVD går också bra! Och där är ju fördelen att få se hingstarna i rörelse..

Men det får du inte på den tyska new forest cd'n utan det är bara vanliga stillbilder. Den är ärligt talat rätt oproffessionellt gjord men det var ändå himla kul att se vad de hade för avelshingstar.

Jag fick Kempke Hofs hingstkatalog med CD på posten idag :d

Har aldrig använt någon av deras hingstar men jag får katalogen automatiskt vaje år.
Alltid lika roligt, brukar få Cd från Heliotrop också.

Sen är det ju Flyinges hingstkatalog som brukar komma i brevlådan men det brukar ju dröja tills efter bruksprovet.

Jag brukar maila de större stuterierna och får i princip alltid en katalog + DVD på posten inom en vecka! (Går bra att maila på engelska också)

Tycker att det är roligt att spara på dessutom - "hamster" ådran i mig som slår till tror jag! :D

Den är ärligt talat rätt oproffessionellt gjord ...

Jag kan tyvärr inte annat än hålla med, jag har också den tyska New forest-cd'n. Den största bristen är hästarnas härstamningar, felaktiga namn, förkortade namn (som gör stammarna nästan obegripliga - tom för en stamtavlenörd som jag...:crazy:), avsaknad av stamboksnummer och framförallt ofullständiga stammar...

Däremot rekommenderar jag verkligen den Holländska "Hengstenboek" som Matti nämner - men det är ju mer än stambok för enbart hingstar än en hingstkatalog...

Hlsn Helena

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: Freazer
·
Mat Beställde en färgglad och söt drink på ett hotell för ett tag sedan. Fick en otroligt god, rosa drink med socker på glasets kanter...
Svar
11
· Visningar
686
Senast: Sassy
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka