"hingstig"?

Toya

Trådstartare
Jag rider en valack åt en bekant, sedan ett par månader.
Jag visste sedan tidigare att han var lite knepig, svårtfångad, spänd o så... Han har slitit sönder ett par grimskaft i sina protester mot att stå fastbunden. Men det har funkat bra ändå, jag försöker vara lugn och hålla på rutinerna, och han har skött sig jättebra, tills för någon vecka sen!!

Vi har delat upp hästarna i valackar/ston, då vi har blivit varnade för att han var svår att få tag på om han gick med ston...

Nu är det så att han står inne på nätterna, brevid ett sto. Hon har brunstat och han var helt galen ett par dagar. Gick inte att fånga; fick man tag i grimman kastade han sig ändå, och stressade upp sig för minsta småsak. När man red gick han knappt att hålla (han kan vara svår på vanligt tränsbett, så jag har ridit med komb.bett, men inte ens det lyssnade han på).

Jag har ingen erfarenhet av hingstar så nu frågar jag er som vet: Är det här hingsigt beteende, eller är det för lätt att avfärda det som det? Kan det finnas andra orskar till hur han uppför sig?

Våra ston har alla varit stojigare än vanligt, men de har brunstat och går på lite kraftigare bete än valackerna, så det var lättare att förklara. Ingen av de andra valackerna visade någon förändring i beteende, utom en, och han var hingst tills han var 12!

Som sagt, har någon en förklaring?

Sv: "hingstig"?

Jag har tyvärr inget bra svar på om det där är hingstbeteende eller inte, de fåtalet hingstar jag har haft att göra med har varit så gudasnälla och praktiskt taget utan hingstbeteende :D men det som slår mig är, när är han kastrerad/hur gammal är han nu?

Det kan säkert hjälpa folk när dom ska svara på dina frågor att veta.

Ullis

Sv: "hingstig"?

Han är 16, men jag vet inte när han är kastrerad. Han kom från Island för 3 år sen, o då var han iaf. det.

Jag har också bara träffat coola hingstar, men då har jag inte sett dem i "gasen" heller... typ stått o borstat o kliat på dem.

Jag tror inte hans vanliga spändhet skulle ha med nåt hingstigt att göra, det är nog bara sån han är. Däremot är det de här humörsvängningarna som jag undrar över...

Vi har en annan valack på gården, som kastrerades när han var 12. Han försökte betäcka ston fram tills han var 20 (nu är han 24).. och håller fortfarande ställningarna som flockledare. Jag har aldrig sett "min" valack försöka betäcka, däremot slåss han med andra valacker om det går ston i närheten... *suck*

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 443
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 026
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka