Hingstig valack

ponilover

Trådstartare
Jag har ganska nyligen låtit kastrera min ubersnälla hingst. 4 år vid kastreringen. Han var verkligen världens snällaste som hingst, lite mesig och feg och visade aldrig något intresse för ston eller några som helst dominansbeteenden. Gjorde allt jag bad honom om och han gick snällt i hagar bredvid ston, det var aldrig några problem med honom. Men jag lät kastrera honom för jag ska byta till ett mindre stall med bara 1 sto och inga andra hästar så tänkte ta det säkra före det osäkra och kastrera så han kan stå med henne i stall och hage.

MEN, nu är han som för bytt och han är blivit så bråkig och hingstig sen han kastrerades. Han skriker efter ston, har ingen ro att äta i hagen för han ska bara visa upp sig. Visar även upp sig även fast det inte ens är några hästar i närheten och skriker. När jag ska promenera med honom FRÅN stallet så står han som förstenad och rör sig inte ur fläcken. Det kan ta oss 20 min att gå 10 meter. Vänder vi sen och ska gå hemåt så springer han över mig, skriker,stegrar och har 0 respekt. VAD HÄNDE? och kommer jag få tillbaka min snälla häst som han var innan?
 
Sv: Hingstig valack

Har du flyttat till stallet med bara en annan häst eller står han kvar fortfarande i samma som innan ? Hur länge sen är det han blev kastrerad ?
 
Sv: Hingstig valack

han står fortfarande kvar i samma som innan. Det var 5 dagar sen han kastrerades, inte så längesen men jag fick verkligen en chock att han kunde ändra beteende åt andra hållet.
 
Sv: Hingstig valack

Förmodligen har han tappat sin identitet och känner sig väldigt rädd och osäker. Det lär gå över med lite tid, tills dess kan du kanske testa med att ge honom lite munkpeppar? OBS att det är karens på denna ört så om du skall ut och tävla något så måste du läsa igenom karensreglerna.
 
Sv: Hingstig valack

han står fortfarande kvar i samma som innan. Det var 5 dagar sen han kastrerades, inte så längesen men jag fick verkligen en chock att han kunde ändra beteende åt andra hållet.

Jag hade samma reaktion på en av mina den var dessutom hingstig innan och det var därför den skars, var fullkomligt knäpp, sprängde staket trots 7 trådar med stark el för att komma till stona första veckan efter kastreringen, efterhand som svullnaden la sig högre upp i skapet så lugnade han ner sig igen. Jag har en stark känsla av att svullnaden stimulerade honom för han var verkligen blåst då.
Och det var så tydligt att det försvann ihop med svullnaden.
 
Sv: Hingstig valack

Då får jag hoppas att han lugnar ner sig snart, svullnaden har börjat gå ner lite nu..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp