Personligen tycker jag nog det är lite overkill att ta ett testosteronprov på en ung valack som intresserar sig för brunstiga ston och kring dem blir hingstig men inte varit det innan.
Jag hade inte lagt pengar på det. Utan tagit bort honom från stona..
Min treåring (kastrerad i våras) fick stora snurren när han stiftade bekantskap med ett brunstigt sto. Knappt talbar, enormt hingstig både mot henne och i hanteringen. Det fanns helt enkelt ingen hejd på hur himla ball han tyckte att han var och hur snygg hon var.
Det lugnade sig på några dagar, och nu är han sitt vanliga snälla, fjantiga jag igen.
Boys will be boys. Kulor eller ej. Vissa artiga gentlemen som aldrig skulle tänka tanken att annat än artigt konversera damer, andra hormonstinna monster om det finns ett sto inom en kilometers radie.
Någon skrev det hemskt bra tidigare i tråden - det enda som är garanterat med kastrering är att det inte blir föl. Allt övrigt är individuellt.
Har hästen varit vettig både i hantering och i hagen, men blir hingstig i samband med stonas brunst är risken liten den är klappningar och har för höga testonivåer. Utan då är det med största sannolikhet brunsten.