Hingstig 3-åring

vicsan

Trådstartare
Vår 3-åriga ponnyvalack har blivit jätte hingstig de sista två veckorna. Han går ihop med ston. Han stegrar sig mot dom och försöker hoppa på dom. I hanteringen så är han också väldigt hingstig. Han stegrar sig, vill inte backa undan för mig, försöker nästan gå på mig. Han kastrerades som 2-åring. Hur ska jag göra för att få ordning på honom? Är det risk att detta blir ett bestående problem?

Först och främst flytta honom från stona. Både han och stona kan riskera att skadas ordentligt. Vissa valacker kommer aldrig att klara att gå med ston oavsett hur länge sedan det var de kastrerades.

Det är bara min teori och jag kan ha väldigt fel men om du flyttar honom från stona så tror jag att han per automatik lugnar sig även i ridningen/hanteringen

Kastrering är inte lika med att hästen tappar intresse för det andra könet, vissa valacker kan vara hingstigare än hingstar. Inte heller är det lika med att dom inte kan betäcka, tvärt om de flesta valacker kan betäcka och det är därför man avråder helt ifrån att ha valacker och ston ihop.
Det enda som är säkert med en kastrering som blir korrekt utförd är att det inte blir föl. Förövrigt kan valacken uppföra sig precis som en hingst. Har till ock med varit med om häst som kastrerades som fyraåring och hela tiden som hingst var den väldigt snäll och enkel att ha med att göra. För att efter kastrationen bli så otroligt hingstig att avelshingsten på stället fick flytta ut ur hingstboxen och valacken fick flytta in den för att inte riva hela stallet.

Be veterinären ta ett blodprov och kolla "hingst-hormon-värdet" (kommer inte ihåg vad ämnet heter:o).

Kompisens unghäst var näst intill ohanterbar men det visade sig att de inte fått bort allt vid kastreringen. :angel:

Personligen tycker jag nog det är lite overkill att ta ett testosteronprov på en ung valack som intresserar sig för brunstiga ston och kring dem blir hingstig men inte varit det innan.

Jag hade inte lagt pengar på det. Utan tagit bort honom från stona..

Min treåring (kastrerad i våras) fick stora snurren när han stiftade bekantskap med ett brunstigt sto. Knappt talbar, enormt hingstig både mot henne och i hanteringen. Det fanns helt enkelt ingen hejd på hur himla ball han tyckte att han var och hur snygg hon var.

Det lugnade sig på några dagar, och nu är han sitt vanliga snälla, fjantiga jag igen.

Boys will be boys. Kulor eller ej. Vissa artiga gentlemen som aldrig skulle tänka tanken att annat än artigt konversera damer, andra hormonstinna monster om det finns ett sto inom en kilometers radie.

Någon skrev det hemskt bra tidigare i tråden - det enda som är garanterat med kastrering är att det inte blir föl. Allt övrigt är individuellt.

Har hästen varit vettig både i hantering och i hagen, men blir hingstig i samband med stonas brunst är risken liten den är klappningar och har för höga testonivåer. Utan då är det med största sannolikhet brunsten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: Joro253
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar