Hingsthållning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare corvette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 221

corvette

Trådstartare
Hur har ni era hingstar? Tex låter ni hingsten gå med stona hela tiden eller släpper bara ihopa när det är dax för betäckning eller när något sto är brunstigt? Går i så fall hingsten själv övrig tid?

Tacksam för svar

Sv: Hingsthållning?

hingst 1. 18 år van vid fribetäckning, går hela vintern med stona och går med betäckningsstona på sommaren.
hingst 2. 11 år går i hingstflock på vintern, handbetäcker under säsongen och går då ensam i hage brevid stona med dubbelstaket.
hingst 3. 7 år gått i hingstflock tidigare på vintern. Hanbetäcker denna säsong, ska bli fri bet. nästa sommar. Går ensam i hagen brevid sina ston denna sommar.

corvette skrev:
Hur har ni era hingstar? Tex låter ni hingsten gå med stona hela tiden eller släpper bara ihopa när det är dax för betäckning eller när något sto är brunstigt? Går i så fall hingsten själv övrig tid?

Tacksam för svar

Hingst 1 handbetäckning, går i hage brevid sina ston på vintern med liten eltråd imellan, ska ev gå tillsammans med ett sto i vinter.

Hingst 2,3,4 används i semin går inte med ston utan i egna hagar ensamma bland andra ponnyer/hästar. gångar mellan hagarna. Står i hingst stall med noskontakt med dom andra hingstarna.

Min hingst går på fribetäckning med sina ston. De går med hingsten tills ägaren kommer och hämtar stoet.

Vintertid går han med andra hingstar.

corvette skrev:

Tacksam för svar
Arabhingst, 19år endast van vid handbetäckning. Går alltid ihop med en Mini-Shettisvalack ute i hagen - hagen vintertid bredvid stonas hage. Sommartid går han ute i stor hage dagtid, uppstallad nattetid (p.g.a. att han inte äter tillräckligt annars). Mini-Shettis också uppstallad nattetid, men går alltså med hingsten dagtid.
I stallet (vintertid) står såväl arabhingst som Mini-Shettisvalack i samma stall som stona, åldrar 19-0 år.

Är hingst men behandlas som häst fr.a.! ;)

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag har betäckt med egen hingst i år, bara ett sto...släppte ihop dom några timmar om dagen under hennes brunst bara.....nu går dom i varsin hage....

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
549
Senast: Nikan
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 817
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?