Hingstfråga

Sv: Hingstfråga

Vilken Flaneur menar du? Det har inte funnits någon godkänd hingst i Sverige med det namnet sedan 1800-talet. Det kan inte vara Falleur du menar?

Han är inte godkänd i Sverige, men kanske avelsvärderad :confused:

Måste erkänna att jag aldrig någonsin hört talas om honom...

Blev nyfiken och kollade honom lite snabbt.
Att han har blivit avelsvärderad har gått mig förbi.
Hittade dessa rader på nätet, med en ganska dålig bild, så den hoppar jag över.

Flaneur

Holsteiner Hengst

gekört ZFDP!Stm.1,63,

Vater:Fantus Mutter:v.Diplomat

Decktaxe:250 euro!

men hur blir det då med svenska ston som får föl efter honom? jag menar med reg. och pass och så. Måste det utfärdas i tyskland?

En avkomma undan ett halvblodssto borde få gråa papper och raskod 04, d v s ett svenskt halvblod falllen efter icke godkänd hingst (i detta fall hade det inte spelat någon roll ifall han var avelsvärderad eller inte, enbart avelsvärderade hingstar ger alltid grå papper) eftersom Holsteinerstamboken är godkänd av ASVH. OM han nu är godkänd av dem.

Däremot får man inte använda en hingst som inte är avelsvärderad i allmän avel utan den får enbart användas till ägarens egna ston.

ASVH godkände Holsteinerstamboken för mer än 20 år sedan. Tror att Maximus och Conte var de första hingstarna här i Sverige.

Jag såg det, men han är inte godkänd i Sverige, och jag kan inte hitta en enda avkomma till honom, har sökt i två olika internationella databaser!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 447
Senast: Nikan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Zafferano har stadigt legat i topp av den svenska betäckningsstatistiken de senaste åren. Nu står det klart att hingsten lämnar Sverige...
Svar
0
· Visningar
41
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka