Hingsten Mackay

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Morotsbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 362
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hingsten Mackay

har aldrig sagt att de som låter sina lb ston är oseriösa eller okuniga.. de var du som sa :smirk:
Jag sa bara att JAG tycker att man ska avla på de bästa när amn har uppfödning. om stoet har visat sig bra på de hon är avlad för och hingsten med så får amn ju bästa tänkbaka föl.
Och man kan få ut mer pengar för fölet med toppföräldrar=)
Väljer amn att ta föl p ett sto direkt efter 3 års testet vet man inte om stoet har hoppförmågan eller inte.Stoet kanske inte alls skulel klara av tävlingspressen som är.
Eller inte alls kapacite för 140 tävlingar.
Men har amn ett sto som gått höga klaser med bra vinster är det ju bättre...Eller???

Är målet att avla på ston som inte visat någe och bara gå på topphingstar?? är de seriöst?? jag frågar dig=)

Vad tycker du?=)

Skillnade är att om man tar en endast avelspremerad hingst kommer amn ner i priset, fölet kostar att göra runt 4000 med alla kosnader... en topphingst kan du få ge 30 tusen för..Kanke för dyrt för en som bara vill lufsa runt i skogen.

Det gör inget om min häst blir lågställd eller kort hals eftersom jag bara ska rida ut på den inte kräva högre former på en.

Och visst folk får säga emot mig självklart har inge annat sagt..MEn de jag säger är HUR folk s'ger de... folk är otrevliga gå på personangrepp och kallar en ena å det andre utan att känna mig!

Tycker amn inte som jag.... säg det på ett vänligt sett.. Typ men morotsbiten... är det inte bättre att spara ett år och kunna ta en bättre hingst?? jag avråder dig innerligen att ta denna hingst.. Än att säga

Öhhh du idiot din okunniga oserisa hästmännisk avlar du på en avelsvärderad hingst?? du är ju totalt blåst i hela roten från topp till tå.

Jag respekterar självfallet er allas åsikter om detta att inte avla på godkända hingstar.Men vi som väljer att göra det respektera de...

Att en häst kostar lika mkt att föda som en med toppstam vet jag självfallet.. men vad har de med att göra med att amn tar en icke godkänd hingst??

Skillnaden är att man kanske inte får den där supersnygge superhästen som hoppar höghus och svävar fram på dressyrbanan.Utan man kanske får en helt okej häst som duger till hoppyridning.

Försök hitta en häst som är utbildad la/la runt 10000:. som är svenskt hbl med toppstam..
Nä just de det är typ omöjligt om du inte ska ha en skadad häst
inse att alla inte vill ha superhästar

Liiite skillnad.. jag vet många uppfödare som har sina avelston som är 24 25 och 26 år superpigga,..
Mitt sto är som 10 hennes ben är finare än många 5 åringar.Tror inte du jag har vet undersökt henne och fått OK från vet att betäcka henne..Det är från sto till sto.
Mitt sto har lätta förlossningar med typ 5 krysstningar fölningen är över på 5-10 minuter... så kom int här och snacka dynga!!

Men du skrev om att själva språnget var för mycket för benen på en gammal hingst. Hur är det då med benen på ett gammalt sto? Hon ska gå med ett tungt föl i magen betydligt längre än hingstens språng belastar hans ben.

Hmm, jag kan inte så mycket om avel, men ett förväntat toppsto kan man väl betäcka som 3-åring utan att förlora så väldigt mycket på tävlingskarriären? Ston av "Flippan-klass" kan man kosta på embryotransfer, men de som bara är nästan så bra? Ska man vänta tills de är sådär 16-18 år och tävlat färdigt? Det blir väldigt långa generationsintervall. Är inte risken väldigt stor att man i stället för att avla på dessa toppston avlar på de ston som "bara" kom till LA- MSV, antingen för att de inte räckte längre eller för att de "gick sönder"?

Nej, TROR man att man har ett riktigt bra ungsto borde det vara en bra idé att avla på henne. När stoet sedan tar OS-guld kan man redan ha generna tillvaratagna i minst två generationer. :)

Morotsbiten skrev:
Liiite skillnad.. jag vet många uppfödare som har sina avelston som är 24 25 och 26 år superpigga,..
Mitt sto är som 10 hennes ben är finare än många 5 åringar.Tror inte du jag har vet undersökt henne och fått OK från vet att betäcka henne..Det är från sto till sto.
Mitt sto har lätta förlossningar med typ 5 krysstningar fölningen är över på 5-10 minuter... så kom int här och snacka dynga!!

Vad är det för dynga jag har snacka, jag ifrågasatta bara hur du resonerar med åldern?? hur många föl har ditt sto fått?

Men snälla Moroten varför ska du lägga på en halvtaskig hingst på ditt sto när det trots allt förmodligen är det sista fölet du kommer att ta på henne.

Varför inte slänga ut några 1000 lappar extra på att få en bra hingst som tillsammans med ditt sto lämnar en avkomma med godkända papper. Har du inte råd att ta en godkänd hingst till henne tycker jag du ska lägga ner tankarna på att avla på henne överhvudtaget.

Om jag minns rätt så tyckte ju du att travarhingstarna som var billiga bara var skithingstar som inte sprungit in nåt och det är likadant med hbl hingstarna som inte är godkända det är bara skithingstar.

Du har ju i framtiden tänkt att avla och skulle du ha sådan tur att nästa avkomma blir ett sto så är det ju bara ett + om den har bra stam med.

Varför ens fundera på att ta en hingst som inte ens är rekommenderad till avel?

När skulle Cortez fått 32 poäng på exteriören?

Det har han varken i någon av mina hingstkataloger eller i mina anteckningar från bruksprovet i mars -85 då han inte blev godkänd.

Vad gäller Mackay så tycker jag att han har en förskräcklig rygg och att man inte ska avla på honom av den anledningen.

TACK.. äntligen en som säger på ett trevligt vis varför amn inte ska avla på han!!

Jag har bara sett en bild på han dock och där såg han dock inte allt förjävlig ut men men å andra sidan kan ju kort göra att det ser fint ut osv.
Ingen som har mer bilder på han?? typ när någon rider han??
Varför är han inte tävlad??
om jag hade en hingst som inte var godkänd skulel jag bara avla på mina egna iaf.. Vill jag tjäna pengar kan jag ta ett 07-16 jobb ;)

Du och jag drar inte gämt och allt jag säger förvränger du bara så jag tänker inte prata mera med dig du åker liksom snuffsan på ignorlistan nu..Blir bäst så...

Hej då domaren

Måste bara få fråga. Du säger att du skall avla för eget behov. Ha en skogsluffar häst eller hur? Ditt sto har fin gammal svensk stam, har sett henne på kort och hon ser inte allt för pjåkig ut. OM, det nu skulle vara så att du betäcker med en icke godkänd hingst. Typ Mackay som är på tapeten här. Ut kommer en fölunge kort hals korta ben lång kropp m.m. Alltså ingen super fölis.

Du behåller den rider in den och tävlar lite små klasser som du säger du vill göra. Än så länge är allt frid och fröjd. Sedan händer det dig eller någon mkt närstående något mkt hemskt och du kan inte på några omständigheter ha kvar hästen. Vad tror du händer med den då, med denna extriör den har? Spontant själv tror jag att den blir uppköpt av en bulvan för hästhandlare, antingen hamnar den på en transport till Italien eller dyl.

Är det, det du vill att framtiden skall vara för din blivande avkomma?

Du kan hela tiden säga att detta kommer inte hända dig, men det kan alltid hända.

Nu lämnar jag denna tråd eftersom jag har fått en del svar jag är nöjd om genom PM om denna hingst och även åsikter här inne..Många ratar han helt och tycker han är ful många älskar han och har avkommer efterhan och är nöjda!!!

Kul å se olika åsiker folk har om en häst.... tack för mig

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 253
Senast: Murray
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 228
Senast: Piaff
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de... 2
Svar
32
· Visningar
3 049
Senast: Lea88
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
2 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka