Hingstar tillsammans?

L

Liquid Diamond

Hur är det med att ha hingstar tillsammans. Det brukar ju vara helt okay när dom är unga, men hur blir det när dom blir äldre?

Sv: Hingstar tillsammans?

Det beror nog på om de är vana vid att gå tillsammans. Min fyraåriga hingst går tillsammans med en ettårig hingst nu och har gått med vuxna hingstar tidigare men han är å andra sidan van sedan "barnsben" att gå med andra hingstar. Jag vet inte om jag skulle våga släppa ihop två vuxna hingstar som aldrig gått med andra hingstar förut...

Det är så att jag har en unghingst på 10 månader som just nu går tillsammans med en islandshästvalack. Har dock lite små tankar på att sälja isisen. Det klokaste vore väl att skaffa en valack. Men om jag skulle skaffa en till unghingst kanske det skulle gå bra när dom går tillsammans från att dom är så pass unga? Ett ungt sto kanske inte är så smart med tanke på att båda blir könsmogna om inte allt för länge...

En 10 månaders fölis kan oftast gå med äldre hingstar utan problem. Unghästarna brukar "tugga" och ge sig så det blir normalt inget bråk alls (det kanske kommer när han blir större om du ska ha kvar honom som hingst).

Jag har bara positiva erfarenheter med att ha hingstar tillsammans, men som även sagts ovan ska man kanske undvika att släppa ihop vuxna hingstar som inte är vana vid att gå med andra hingstar. De yngre hingstarna i en flock kommer inte att utvecklas (mellan bakbenen alltså) så länge det finns en äldre dominant hingst, så det brukar gå bra att ha dem tillsammans.

*lånar*

esa skrev:
De yngre hingstarna i en flock kommer inte att utvecklas (mellan bakbenen alltså) så länge det finns en äldre dominant hingst, så det brukar gå bra att ha dem tillsammans.

Det där får du gärna utveckla lite ;) eftersom jag har en unghingst som går med iof en valack, men en väldigt hingstig en :smirk:

Senast ändrad:

har ingen erfarenhet av äldre.

men min (3 åriga) hingst gick ihop med en 2 årig hingst. Gick bra. Dom gick även väldigt nära ston som brunstade.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den svenskfödda och licensierade hingsten Skyline to B har sålts till Tyskland. Tillsammans med sin ägare och ryttare Carl Hedin har de...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka