Hingstar och sällskap

squarepants

Trådstartare
igår såg jag en ganska cool grej som jag inte trodde var möjligt innan:
tre hingstar (3, 6 och 11 år) gick ihop i samma hage.
alla var quaterhästar och den äldsta användes i avel.
de hade gått ihop i två år, alltså sedan den yngsta var 1.
hagen var inte så hemskt stor, kanske 50x50m, med lite träd. till hagen igemte var det dubbla staket med mellanrum på ca 2,5m, så det fanns ingen chans att de kunde nå varandra, men där gick både ston och valacker.
ägarna till dessa hingstar sa att de brukar gå på sommarbete i flockar med valacker(20st :eek: )
dessa hingstar var väldigt glada i varandra, de kliade och putsade på varandra och rejsade runt ibland.
de står i var sina ändar av ett stort stall med uppsikt över ston och valacker.

jag har aldrig trott att man kan ha hingstar ihop så :eek:
liksom okej, hingstbete, men då är väl alla under 3 år? (=inte riktigt hingst än)

vad har de hingstar vi vet om för sällskap? hur står de i stallet?

Sv: Hingstar och sällskap

Hingstar är ju också flockdjur och behöver kompisar. Intressant att det fungerar så bra, speciellt när det går ston i närheten. Med tanke på rivalitet o så... När jag var liten och fick hem min welsh mountain var han aldeles tilltufsad, hade bitmärken och knappt någon man. Det visade sig att han hade gått i en hage med andra ung hingstar och en äldre hingst tills han var ungefär 2 år (och kom till mig). I en hage längre bort gick massa ston och uppkäftig som han var sprang han o gnägade på dem hela tiden. Man kan lugnt säga att den äldre hingsten inte gillade detta, men så hade han (min f.d. häst) ett speciellt psyke också. Han fick inte vara hingst speciellt länge...

Mina föräldrar däremot har en nordsvensk på 2 år och en islänning på 1 år (båda hingstar). Blir intressant att se hur det artar sig i framtiden...

Visst kan det gå, men frågan är om hingstägarna vet vad som kommer att hända den dagen då det slår runt på den ena hingsten.
Jag skulle tippa att åtminstone en hingst blir mycket illa skadad.
Men det är ju upp till var och en att ta den risken...:crazy:

Jag har haft min hingst tillsammans med min valack. de är båda tävlingshästar och 4 år gammla. Vi fick tyvärr sära på dem nu för hingsten började bli lite små elak på den andra. Och allt tackvare att vi fått in fler grisiga hingstar i stallet som inte fått lära sig veta hut, utan får gapa och skrika som de velat. Vi brukar ha lungt och trivsammt stall med hingstar som håller käft (när vi själva fått fostra) men nu har det blivit så stökigt och det skriks och sparkas i väggar, det går inte att gå förbi med hingstarna heller. Fy vad jobbigt detta är. Min lugna kille har blivit påverkad av detta.
Hingstar ska hålla klaffen och inte få gå omkring och tro att de är gud själva och vråla.
gulan

När ja jobba i ett travstall var visionen att ha alla hingstar ihop. vi fick börja dela på dom när dom blev allt för såriga och någon blev väldigt hingstig. men dom flesta klarade av att gå ihop. dom bara busade.

Det fungerade för min kompis oxå i flera år, tills en av hingstarna fick en flipp o tog ihjäl en av de andra hingstarna.

Min kompis har tre vuxna hingstar (5-18 års ålder) som går ihop på lösdrift. De två äldsta har används i avel och den äldsta är en av rasens mest kända hingst. Dessa hingstar älskar varandra, men har också respekt för ledaren såklart.

Hej vi har 2 st 3 åriga hingstar tillsammans-de har gått tillsammans till o från sen de var 1 år och det har funkat väldigt bra MEN nu när de har ston i närheten så har de blivit alldeles för våldsamma mot varandra (konkurrens skulle jag tro) även om nån har varit i väg så kan man inte släppa ihop dem direkt. Så nu blir det sista svängen de får gå ihop.. Jag skulle aldrig tordas ha äldre hingstar tillsammans
mvh prillan

Min hingst går med valackar hela tiden och den ena tror han är hingst och det funkar.....än så länge ialla fall;)

Jag har två vuxna hingstar ihop,och det har aldrig varit några problem.

initialhälsningen blev faktiskt mindre våldsam än den man ser hos andra ihopsläppta hästar.

å andra sidan vet jag ju hur min äldsta hingst är utan och innan och är inte det minsta bekymrad.

Tar d eihjäl varandra må det vara hänt,de skall ha ett socialt liv utan människans inblandning är min bestämda uppfattning!

Det gör dem lugnare,tryggare och gladare.

Det finns uppfödare av min rs som har sia avelshingstar gående i samma hage utan problem.

Det är mkt intressant at studera deras lekar och skenattacker och hur de kommunicerar.

De är ju inte så väldans intresserade av andra heller,det kommer hästar o hälsar på men det är ovanligt lugnt här med "hingstbeteende"

Det värsta var när vi släppte in en valack....

hingstarna fick så mycket stryk att de inte vågade röra sig knappt.
Den valacken bossade runt med dem fullständigt,de hade inte en chans.

Där jag och min bror har köpt våra hästar har han en stohage och en hingsthage. Bara avelshingsten går i egen hage, men det beror nog på att han har vart skadad dessutom.

När jag köpte min för sex år sedan gick han (5 år) ihop med två andra hingstar, 4 och 5 år. Inga problem.
När brorsan köpte sin för ett par år sedan så gick han ihop med ÅTTA andra hingstar, ålder mellan tre och sju år. Inga problem.

Varmblodstravare.

Våra hästar är kastrerade och fungerar hur fiont som helst ihop med andra hästar oavsett sort. De kan gå i hage brevid hingstar utan att muppa, de uppför sig mot ston och andra valacker och är bara allmänt sunda. Hästar är flockdjur. Utan flock får man problem, det är jag övertygad om.

Vi har alltid haft hingstar ihop med andra hingstar och valacker. Det finns ju dem som blir aggressiva mot andra, men oftast brukar det gå bra. Vi har även haft avelshingstar ihop. Stona har för övrigt gått i hage 1 meter ifrån hingstarna utan problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka