hingst vs valack -tävlingshäst

Kaluna

Trådstartare
Vi har en grann liten tvåårig hingst som målet är att bli tävlingshäst.

Vi överväger om han ska kastreras eller ej.
Vad ser ni som för- resp nackdelar med att kastrera?

Kan det påverka prestationen?

Hur hade Du gjort och varför?

DSC_3629%2520%25282%2529.jpg

Sv: hingst vs valack -tävlingshäst

Jag tycker att det kastreras påtok för lite hästar. Opålitliga hingstar tycker jag absolut är ett måste, jag kan inte ens fatta hur dessa kan vara hingst i en ålder av 4-5 ibland (de som jag träffat på), den största anledning att jag tyck opålitliga må kastreras är att man vet aldrig var man har dom. Jag kan dock bara svara för min egen häst hur han var som hingst. (givetvis kan jag stå för hur dessa hingstar jag haft som passhästar varit med)

Som hingst var han jordens snällaste, han var inte hingstig alls, visst han pratade en hel del men slog aldrig med några framben, var bufflig, stark eller så utan han gick som ett lamm bredvid mig, inte dum när man körde eller så heller. När han bräckte i ett gaffelband som 3 åring passade vi på att ta kulorna på honom med, han var elak mot andra hästar (hagen bredvid å typ boxen) men aldrig mot människor.

Han går nu med 2 andra hästar i hagen utan problem, men han är bossig och kan tända till lite väl häftigt ibland men oftast beror de på att de andra hästarna är så korkade att de jävlas med honom. Åh andra sidan tycker han att det är superkul att busa och dra järnet i hagen. Och det här med prestationen, min häst var grishet att köra innan han bräckte .. han är fortfarande väldigt energisk och tung men inte lika het .. jag väljer dock att inte träna honom hemma för vagn utan vi lägger upp träningen på annat sätt.

Han debuterade ifjol som 5 åring (pga skadeproblem), har totalt startat 6 ggr i sitt liv 1-1-1 och gått 14,9AK det tycker inte jag är dåligt. Så att han skulle prestera sämre som valack tror jag icke, däremot som hingst tror jag att han hade kunnat ha lite fler dumheter för sig på banan, det hade han iaf då han gick en del jobb som hingst.

Varför du ska kastrera din? Det kan inte jag svara på, du måste själv tänka hur din häst beter sig, har han några oönskade beteenden? Tar åt sig träning? Liten/stor? Okoncentrerad vid träning/banjobb?

Varför har tanken slagit dig att kastrera hästen?

Jag är "bara" skötare till honom, ägaren är 70år amatörtränare.

Han är en riktig mysig kille, han är ca 152 i manken nu, utvecklas possitivt hela tiden, snäll vid all handtering, jobbar på fint framför vagnen, men testar en del (stegrar sig mm..) men det funderar jag på om det hör till åldern bara..?

Stallet där han står finns det bara ston - och han.

Vi tänker så att om vi vill ut o tävla med båda hästarna (stoet och hingsten) så kan det blir bevärligt i transporten..
Han skulle slippa gå själv i hagen - han är en riktig buse i hagen så jag tror han skulle trivas med en kompis.
HUsse är som sagt ingen ungdom längre, händer det något så är han ju inte hur smidig som helst, lugnare med vallack?

Kort o gott bekvämligheten för både häst o ägare.

Dock tkr jag personligen att stammen är väldigt intressant.. :P
Love You-sonen Quaker Jet ~Blitzi Kim (Florida Pro)

Min häst var en riktigt myshäst som hingst, stod i timmar på gången och bara myste på och pysslade med honom. Han tränade också jättebra och var riktigt lovande, dessvärre började han springa snett i vagn, hängde på töm, ibland kunde han bara ksta sig i galopp utav bara rent faan. När han väl gick sönder så rök kulorna på honom med, han hade tyvärr svårt att gå upp i hull och nu är han finare än någonsin.

Ok .. i det läget som ni har där skulle nog jag välja att kastrera honom ändå. Hur ser transporten ut? Finns det hingstvägg i den? En mkt duktig montéhingst som jag har haft som passhäst åkte med ston utan problem, han stod box i box bredvid och brummade bara till dom som högst, trots att han har betäckt, så det beror ju helt på hur hingsten blir i närheten av ston, sen är din så pass ung med att det är svårt att veta hur de blir, om några år kan hästen bli helt förändrad.

Jag tycker det är lugnare med valacker. Min är en riktig buse, men han mår så mkt bättre när han kan gå med de andra hästarna och han har blivit så mkt finare i hullet, och han är fortfarande en liten mysgubbe.

Stammen, vad vill du med den? Tänkte du om han är något avelsintresse? De må ju bli en sjujäkla häst om han skulle användas till avel .. min har också en bra stam, o den tanken slog mig också när min kastrerades, men den vägen är lång :p

japp, med stammen så tänkte jag avelsvärde beroende på hur prestationen blir :P

Husse hade bokat tid för kastration nu på tisdag, så det blir av. vet inte hur jag känner mig ang det, lite kluven, men det ska nog bli bra :)

Livet blir så mycket lättare för hästen om du kastrerar. Hingstar blir tyvärr allt för ofta "dömda till ett ensamt liv", om du förstår hur jag menar. Du kan ju inte gärna släppa ihop en hingst med ston om det inte handlar om naturlig betäckning på frigång.
Min häst var helt underbar som hingst och jag skulle gärna behållit honom som hingst. Men eftersom jag fick in ston i stallet var valet inte så svårt för stallfridens skull. Sedan vill jag gärna kunna ha hästarna i samma hage. Tre veckor efter kastrationen gick han ihop med två ston och en valack. Perfekt.

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 848
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 728
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka