Sv: hingst vs valack -tävlingshäst
Jag tycker att det kastreras påtok för lite hästar. Opålitliga hingstar tycker jag absolut är ett måste, jag kan inte ens fatta hur dessa kan vara hingst i en ålder av 4-5 ibland (de som jag träffat på), den största anledning att jag tyck opålitliga må kastreras är att man vet aldrig var man har dom. Jag kan dock bara svara för min egen häst hur han var som hingst. (givetvis kan jag stå för hur dessa hingstar jag haft som passhästar varit med)
Som hingst var han jordens snällaste, han var inte hingstig alls, visst han pratade en hel del men slog aldrig med några framben, var bufflig, stark eller så utan han gick som ett lamm bredvid mig, inte dum när man körde eller så heller. När han bräckte i ett gaffelband som 3 åring passade vi på att ta kulorna på honom med, han var elak mot andra hästar (hagen bredvid å typ boxen) men aldrig mot människor.
Han går nu med 2 andra hästar i hagen utan problem, men han är bossig och kan tända till lite väl häftigt ibland men oftast beror de på att de andra hästarna är så korkade att de jävlas med honom. Åh andra sidan tycker han att det är superkul att busa och dra järnet i hagen. Och det här med prestationen, min häst var grishet att köra innan han bräckte .. han är fortfarande väldigt energisk och tung men inte lika het .. jag väljer dock att inte träna honom hemma för vagn utan vi lägger upp träningen på annat sätt.
Han debuterade ifjol som 5 åring (pga skadeproblem), har totalt startat 6 ggr i sitt liv 1-1-1 och gått 14,9AK det tycker inte jag är dåligt. Så att han skulle prestera sämre som valack tror jag icke, däremot som hingst tror jag att han hade kunnat ha lite fler dumheter för sig på banan, det hade han iaf då han gick en del jobb som hingst.
Varför du ska kastrera din? Det kan inte jag svara på, du måste själv tänka hur din häst beter sig, har han några oönskade beteenden? Tar åt sig träning? Liten/stor? Okoncentrerad vid träning/banjobb?
Varför har tanken slagit dig att kastrera hästen?