Hingst till Welshponnysto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare catayah
  • Startdatum Startdatum
C

catayah

Har ett welshponny sek B sto som vi funderar på att betäcka i framtiden men vet inte riktigt med vad.
Hon är e. Coed Coch Targed, av grövre modell och har tre bra gångarter. Har ganska mycket humör (som vi inte vet riktigt var det kommer ifrån, båda mamma och syskon är änglar). Exteriört så har hon inga jättebrister men har ett lite grovt huvud och hals. Är lite utåttåad vf.
Har fått 8or på allting förutom huvud/hals där hon fått 7.

Letar främst efter hingst som nedärver bra temp, ridbarhet och halsansättning.
Både welsh mountain, welshponny och ridponnyhingstar är intressanta.
Vi har funderat lite på Moelgarnedd Montana men har långt ifrån bestämmt oss så förslag mottages tacksamt. :banana:

Sv: Hingst till Welshponnysto

Ta en Bostorp hingst. I Dalarna har du Tebehag som är lite större, uppe i norr har du Bravad, nere i Kalmar har du Bells och Tuborg. Bra benställning, massa, vackra huvuden, gångarter och stammen:love:

Welsh skrev:
Ta en Bostorp hingst. I Dalarna har du Tebehag som är lite större, uppe i norr har du Bravad, nere i Kalmar har du Bells och Tuborg. Bra benställning, massa, vackra huvuden, gångarter och stammen:love:

Är Anglian Gerald nånting att linjeavla på då?
Stoet har honom som morfar och han var väl ingen höjdare exterört?

Frågan är om det kommer att bryta igenom då det ligger så långt bort. 2a resp 3e led för ev föl. Te`Behag så blir det på 3e resp 4e led och Tuborg på 3e/3e led. Inget jag skulle bekymra mig om, hade nog valt bort Bravad/Bells och Besk men inte Te`Behag och Tuborg.

Senast ändrad:

Min erfarenhet när det gäller Target är att du ska linjeavla på Coed Coch för att lyckas riktigt bra, coed Coch stuteriet lyckades bäst genom att använda sitt egna avelsmaterial.
Behöver du Typ + HHB med högre poäng ska du kolla in någon av de ädlare hingstarna t.ex Downland Wild Fowler, han ger snygge eleganta ponnyer. Du får läsa stamtavlor, welsh är en typisk linjeavlad ras!

Liknande trådar

Avel Jag har ett ridponnysto jag vill betäcka till våren, men vill ha lite input på vad jag ska lägga på. Stoet är 140 cm e Power Boy –...
Svar
0
· Visningar
986
Senast: Skugga
·
Avel Jag har ett litet welsh sto Sek B efter Glansevin Gadabout ue Coed coch targed som jag vill betäcka i vår. Hon är diplomsto med...
2
Svar
21
· Visningar
3 306
Senast: Calvaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar