Hingst till sto av grövre modell

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linus11
  • Startdatum Startdatum
L

linus11

Jag ska betäcka mitt sto i år och skule behöva hjälp med hingstval då jag är nybörjare i ämnet. Hon är 170 cm hög grövre i modellen och lågställd. Hoppar 140 banor. Hon är efter Excall. Vill ha en hingst med bra hopp som ger lite mindre lättare avkommor. Har funderat på Balougraph eller Turmalin.

Sv: Hingst till sto av grövre modell

Kan vara bra att veta resten av stammen så man inte föreslår något närbesläktat.

Men jag hade nog kollat en extra gång på King Louie, mindre modell, bra hopp (egna prestationer) och mycket fullblod. Som extra bonus är det förmånligt pris på honom

Nyfiken: Hur kommer det sig att du funderar över just Balougraph o Turmalin?

Turmalins möderne ska tydligen ge stort och jag vet några som valt honom över Tornesch för att få upp storleken. Balougraph vet jag inte mkt om men han är ju ganska rejäl själv?

Gärna mer info, kul att spåna även om jag är supernybörjare själv..och själv letar "kort med bakben som avgasrör som ger smått" :grin:

Inte Turmalin, det är ju lite svårt att veta än, utan mödernet. Hur länge man kan "räkna med" att sånt slår igenom har jag ingen aning om men mkt erkänd uppfödare har resonerat så när de behövde få upp storlek.

Corlensky verkar inte ge särskilt litet, han har +3.6 på mkh i blup

Fast ungen lär bli av betydligt lättare modell och då blir det inte så tungrott även om ungen är 170.

Hon är efter Excall-Bayard. Anledningen till att jag funderar på Balougraph är för jag gillar stammen och det jag sett av honom. Att det blir en mindre avkomma är väl inte så viktigt för mig men jag vill att den ska bli lite lättare i typen. Turmalin har jag bara fastnat för pga hans underbara galopp och att det är en svaghet hos mitt sto som annars har 8or på skritt och trav men en 6a på galoppen.

Så mycket som Corlensky kostar är ett fullt normalt pris.

Så mycket som Corlensky kostar är ett fullt normalt pris.