Hingst till mitt hoppsto. Tornesch?

B

BadRomance

Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus xx. Mkt fullblod på mammans sida. Pappan har gått svår hoppning och mamman oxå, har bla vunnit Hickstead Derbyt. Mitt sto har oxå placering i svår hoppning och vi har bestämt oss för att betäcka henne. Hon är ca 168 cm och väldigt "lagom" och snygg sportmodell på häst.
Vi försökte i somras (med Careful) men hon tog sig inte :( en av anledningarna tror jag var att vi åkte emellan med henne hela tiden. 10 min mellan seminstationen och stallet men hon var klart stressad av detta. Så i vår har vi tänkt att skicka iväg henne tills hon är (förhoppningsvis) konstaterat dräktig.
Nu är det bara det roliga att välja hingst oxå. Det jag önskar är att avkomman ska få lite större scoop och större mod än mamman. Vi har varit inne på bla Tornesch och Saint Amour, vad har ni att säga om dessa hingstar? Det som talar emot Saint Amour är ju storleken samt att man inte sett så många avkommor från honom än.
Ni får gärna komma med andra förslag oxå!!
Eftersom hon inte blev dräktig förra året ska vi försöka med färsk sperma även i år, vilket begränsar utbudet lite, hade gärna tagit nån fin tysk hopphäst! :d men det får bli kanske nästa år förhoppningsvis!
Nu vill jag höra vad ni har att säga :) Ni får gärna komma med frågor oxå om det är något jag glömt!
 
Sv: Hingst till mitt hoppsto. Tornesch?

Jag hade valt en beprövad hingst till ditt sto! Camaro M, vad sägs om honom?
 
Sv: Hingst till mitt hoppsto. Tornesch?

Jag vet inte vad Saint Amour rent allmänt ger för storlek på sina avkommer, men jag har en 3 åring efter honom, som inte är liten. Jag hoppades att han skulle förärva lite mindre men det har han inte gjort i detta fall. Jag tycker mycket om denna avkomma.
 
Sv: Hingst till mitt hoppsto. Tornesch?

Camaro M skulle jag absolut kinna tänka mig. vet flera fina avkommor efter den samt calido. har dock sett flera vääldigt stora hästar efter calido (har själv haft en på 180) har oxå en 4 åring i stallet efter camaro m på drygt 180. men det kanske bara är en tillfällighet?
men finns hans sperma verkligen på färsk?
 
Sv: Hingst till mitt hoppsto. Tornesch?

Tycker att både Tornesch och Saint Amour är bra hingstval. Problemet är att ingen av dom kommer att finnas på färskt denna säsong. På ditt sto som inte tog sig förra året känns fryst som ett onödigt vågspel. Jag är heller inget fan av Camaro M och på ditt meriterade sto hade jag vågat mig på en oprövad hingst.

Jag är inte jättehemma på hoppaveln, men jag gillar Cartier och Chicago City är en stor favorit. CC är stor, snygg, rör sig mycket bra och ser otroligt ridbar ut:). Emmerton är en annan favorit, men han finns också bara på fryst:(.
 
Sv: Hingst till mitt hoppsto. Tornesch?

Chicago City verkar ha blivit valack enligt Blup sidan, så han går nog bort också.
Kommer Cartier att vara kvar, det blir i så fall hans fjärde säsong i Sverige. Eklunda har ju ett par nya hingstar som skall stå där efter Gdk, som jag förmodar är en formsak.

Jag rekommenderar som vanligt Cyklon, eller den andra Cardento-sonen Algot, båda har solida prestationer, vilket t.ex Cartier helt saknar.
Tycker att man mycket mer i svensk avel bör fråga sig, vad är det vi har som är unikt och som kan bli eftertraktat, helt klart kan ju Cardento avkommorna räknas dit, eftersom de nu verkligen börjat visa sig även internationellt.
Dirco kanske är ett annat förslag, där du då återknyter till irländska xx hingstar via Irco Menas möderne.

Troligen är det viktigt med färskast möjliga varor till detta sto!
 
Sv: Hingst till mitt hoppsto. Tornesch?

Nu kan det ju som sagt vara resande som stressade ert sto men jag tycker ändå det är klokt att ställa henne på stationen, sen om det är hingstens eller ej det är ju en ren logistik fråga.

Hingstar som jag vet haft riktigt bra sperma tidigare är; Tornesch (som är ur avel -10, så klart) Hip Hop, Ludwigs Champion (i avel -10????) Cartier är de jag kommer på på rak arm.

Saint Amour har bara funnits på FAI senaste åren, inte hört nåt om -10.

Conte eller Monte Bellini kanske kunde vara intressanta alternativ, jag tror de funkade bra på skick förra året!


Tänk på att rent kvalité mässigt så gör det i de flesta fall varken till eller från om du tar en hingst stående i Tyskland eller en i Sverige om det är TAI, det är över natten skick ändå, skillnaden är ju om du ska ha stoet på samma station som hingsten då det ju är direkt seminering.
 
Sv: Hingst till mitt hoppsto. Tornesch?

Säger som Quickstar - ska du få sperman skickad till en station kan du använda tyskt, holländskt, danskt eller svenskt, restiden är ungefär samma.

Vad sa veterinären förra året? Hur såg hon ut, cystor osv? Eller såg allt bra ut men det ville sig inte? Jag har kämpat med ett äldre sto nu i två säsonger som inte tagit sig men nu har jag gett upp.

Om du vill köra stoet till hingst så finns det ju flera bra som står på bra stationer, jag vet dock inte var du bor.

Cuper tilltalar mig mycket och finns på Hästak i Småland. Han har själv inte tävlat de högsta klasserna än men är modern i typen och verkar lämna otroligt bra avkommor.

Last Liberty är en underskattad hingst som kommer från ett supermöderne, har egna avkommor i svår hoppning och ligger väldigt högt i svenska bluppen.

Converter hade förra året superkvalitét på sin sperma och det är en hingst som jag tror vi kommer se mkt mer av. Avkommorna till hans helbror gör superresultat i Tyskland och själv är han ju som en gummiboll med hur mkt kapacitet som helst.

Fighting Alpha på Askö har både intressant stam, typ och grymma prestationer bakom sig.

Tornesch och Saint Amour är som du säger två av de bästa hingstarna vi har idag, men fryst är inget du ska ge dig på i år om du vill ha dräktigt.

Det verkar vara ett supersto du har, så jag hade satsat på en riktigt bra hingst. Det finns hingsthållare som är ärliga angående fertilitet och om inte annat så be att få referenser. Fråga vilka stationer det skickades till året innan osv. Sen kan fertiliteten ändras både hos hingst och sto, men hur det funkat säsongerna innan är det enda man har att gå på!
 
Sv: Hingst till mitt hoppsto. Tornesch?

Calido fanns på färskt förra året 09. Jag använde honom på mitt treåriga sto men valde då fryst tog sig på första försöket med tre små strån. Om jag var du skulle jag vänta med att bestämma mig tills efter bruksprovet. Några intressanta hingstar på g.
 
Sv: Hingst till mitt hoppsto. Tornesch?

tack så mkt för alla era tips! har kollat upp flera av dom och det finns fler som är intressanta! :)

måste oxå höra vad ni tror/tycker om Cassini ll hingsten vi fått in i sverige, Cortado?

ni får gära komma med mer förslag om ni kommer på några :)
 
Sv: Hingst till mitt hoppsto. Tornesch?

Jag har inte sett Crtado, men han verkar onekligen intressant med sin otroligt fina stam. Han gör dessutom att jag läääängtar till bruks!!
 

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 458
Senast: Unafraid
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
935
Senast: viltmilla
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 730
Senast: Görel
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 233
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp