Hingst till 2x linjeavlat sto

ikaika

Trådstartare
Är ju inte så haj på detta med avel och linjeavel har ett sto som går svårklass är inte så stor ca 162 super teknink super inställning:laugh: har ganska kort rygg och brett ansatt hals annars bra typ. Har funderat på att ta föl kanske genom embryotransfer men vet inte vad man kan sätta för hingst. Hon är e: Crassus(capitol-landgraf)ue campione(capitol-sacramento song xx)-landgraf så altså 2x capitol i 2:a och 3:a led landgraf 2xlandgraf i 3:a led.:confused:
Kan tänka mig en utländsk hingst och kan tänka mig att lägga en del pengar, vill bara hitta rätt! För vågar man verkligen blanda i mer capitol??

tacksam för svar!

Sv: Hingst till 2x linjeavlat sto

Jag tycker nog att du så det räcker, speciellt om du vill ha bättre typ.

capitol.jpg

Capitol I

vad kul att du ska avla på ett sådant häftigt sto.

vad vill du förbättra?
har ditt sto haft föl förut? om hon har det med vilken hingst?

Vill du blanda in franskt kanske?? varför ine Quidam de Revel? han har ganska bred ansatt hals dock men har goda resultat i avelsboxen och några år på nacken så finns kanske inte kvar så länge till. han verkar via fryst och är väldigt dyr, du betalar för antal strån. ett strå kostar 7500kr, lite olika hur många strån man använder vid insemination vissa veterinärer använder ett och djupinseminerar och andra vill ha 8st. så det är lite chansartat. vet heller inget om hans dräktighetsstatestik.

Lux Z är en annan hingst som har mycket resultat på hoppbanorna han verkar också bara via fryst men har väldigt bra sperma, mitt sto tog sig på andra inseminationen på Lux z och då betalar man på 90dagar ala 20 000kr + moms och övriga utgifter. Lux Z avkommorna är mycket välbetalda en bekant till oss sålde sin ettåriga hingst för 150 000kr.
negativt med lux är att han också har en ganska bred ansatt hals, men våratn ettåring fick en 9 på typ på fölvisningen även fast han bara var 1månad då vi visade honom.
www.luxz.se

hoppas du har fått någon idé, berätta gärna vad ni sedan väljer.

mvh
Johanna

tack för bra tipps!

Stoet är 9 år och har inte haft föl innan och jag känner att jag verkligen vill ha något efter henne! Kul att titta på bilden av capitol verkligen ( kanske aningen mer feminin) men en kopia av honom:p

svagheterna är väl mest typen lite sörre och längre kanske är att föredra rent allmänt men då kanske det inte blir lika mycket studsboll:confused:

Gillade verkligen LUX Z och gillar hanns son tornesch! Det är ett bra alt. och har förstått att bra spermakvalitet är att föredra speciellt om man funderar på embryotransfer. ....:rofl:

tack för bra tipps!

Stoet är 9 år och har inte haft föl innan och jag känner att jag verkligen vill ha något efter henne! Kul att titta på bilden av capitol verkligen ( kanske aningen mer feminin) men en kopia av honom:p

svagheterna är väl mest typen lite sörre och längre kanske är att föredra rent allmänt men då kanske det inte blir lika mycket studsboll:confused:

Gillade verkligen LUX Z och gillar hanns son tornesch! Det är ett bra alt. och har förstått att bra spermakvalitet är att föredra speciellt om man funderar på embryotransfer. ....:rofl:

Om du gillar Lux Z:s blodslinjer kan du också ta hans farbror Lord Z som har mycket bra dräktighetsprocent, han betäckte 11st ston förra året och 10st fick föl... Lord Z har gått GP med 3 st olika toppryttare och det är först på senare år som han har börjat användas i avel.. Hans äldsta svenska avkomma blir 1år i år, men de verkar vara väldigt fina.
Lord Z är också liksom ditt sto mer kvadratiskt bygd men med nästan bara fullblod i sin stamtavla. Han lämnar avkommor som har tunt skin och mycket muskler... hur han förärver hoppegenskaperna vet man inte så mycket om än då hans (svenska) avkommor är så unga... Men om man ser vidare på hur bra Lord Calando, Lux Z är så tror jag inte att man behöver vara orolig.
jag hade själv tänkt ta han i år men ändrade mig i sista minuten till Calido som jag gjorde upp en väldigt bra del med.
Lord Z kostar 7000 i språng och 11 000 på 90-dagar.

här kan du se Lord Z blup.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/130454-lord-z

berätta gärna vad du har bestämt dig för...
Mvh
Johanna

Liknande trådar

L
Avel Hej! Jag har ett sto e:Rubignon, ue: Maistic uue: Stanford. Hon är 162 idag vid 4 års ålder. Helt brun utan tecken, korrekt i exteriör...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka