Hingst som har svårt att hålla hullet

Ela

Trådstartare
Jag har en hingst som tappar i hull. Han har börjat och betäckt och faller därmed ur i hull. Detta har han tydligen gjort varje år, men i år vill jag förhindra att han ser ut som ett benrangel.

Han har fri tillgång på ensilage med den TS på 48 samt 28 sbrp och 4,2 mj, allså inga toppen värden. Iaf petar han i sig mellan 10-15 kg per dygn skulle jag tro.
Han får även 3 kg lucern samt 3 kg mustang protein +. Dessutom får han 3 liter kli samt 0,5 kg betfor.

Någon som har något tips på hur jag kan få honom att behålla hullet ??

Sv: Hingst som har svårt att hålla hullet

Kan ju underlätta lite om du talar om rasen på hingsten.

Men det är ju inget vidare värden på ensilaget han får så det skulle säkert hjälpa att byta ut det till ett bättre. Sedan mängder han behöver beror ju som sagt på vilken ras och storlek det handlar.

Det är en arab :) Jo jag har försökt att byta ut det mot hö eftersom jag inte hittar något bättre hösilage nu men det vill han absolut inte äta. Fick bara i honom ett par kilo hö per dygn :crazy:

Det är ofta svårt att hålla hingstar i hull under betäckningssäsongen. Du kan ju prova med att ge honom ett mer energirikt foder än vad du ger idag. De foder du har är ju mest inriktade på protein. Det är ju både ett fullblod och en hingst som du ska hålla i hull dubbelt svårt med andra ord. Så lite beroende på vilka foderleverantörer du har tillgång till så prova ett mer energirikt foder till honom. Själv har jag med lyckat resultat använd D & H:s foder andra har fått bra resultat med Hippos.

Mitt förslag är ta bort kliet, öka betfor mängden till minst det dubbla, ge olja utblandat i betfor börja med 1/2 dl öka på till 2dl olja två ggr om dagen. Byt ut mer av hösilaget till lucern som ger energi men är skonsam mot magen. Blir det överskott på protein och calcium av detta så är det ingen fara.:) eftersom vi inte vet mer om vikt etc så blir det inga exakta svar men jag tror inte du behöver Mustang protein om han får lucern också? Mustang Active innehåller mer MJ och det går ju åt!

Senast ändrad av en moderator:

tack för svaren :bow:

Vilken olja har bäst effekt? Tyvärr är han lite kräsen med lucernen så jag vet inte vad mycket mer jag får i honom men ska prova att öka det.
Tror ni mustang active är bättre än protein + ? Anledningen till att han får protein + nu är att jag är rädd för att han får för lite protein, men nu får han nog för lite energi.
Han är relativt pigg att rida och ska tydligen vara svår att få att fungera på havre då detta sätter sig i huvudet. Iof har jag aldrig provat havre så jag är inte säker för i havren finns det ju energi.

Helt ärligt har jag mycket lite erfarenhet av Mustangs foder. Det har liksom aldrig passat för mina hästars behov. Så jag kan inte säga om de har något som passar bättre. Men att döma av namnen på dem så skulle Active kunna passa bättre till honom.
Om han är kinkig med maten och behöver mer protein så kan det istället vara ide att ge honom ett proteinkoncentrat. Någon som soja, riskli eller krafft protein. Då behöver han inte så stor mängd av fodret för att täcka behoven.

Han får nu fri tillgång på hö och även lucern hackat strå, han petar i sig mellan 6-8 kg hö och 10-15 liter hackat strå. (vet inte riktigt vad det kan väga)
Sen får han kraft sport 4 kg per dag och 4 dl soja samt 1 kg betfor... och jag får ingen ordning på hullet han är tun......

Någon som har något tips?

Utan att räkna något alls så ser det ut som om det fortfarande är väldigt mycket proteiner.
Vad säjer en foderstatsuträkning att det blir för mängd energi resp protein?

Sen är det så att vissa hingstar kan helt enkelt inte hålla hullet under betäckningssäsongen, de har inte ro i kroppen att äta och smälta maten på något bra sätt.
Jag har själv haft en väldigt slank shettisavelshingst som fick 2 kg kraftfoder/dag + bete dygnet runt...

Någon som har något tips?

Tips kan vara att låta honom stå på box en viss del av dygnet.
Så har vi alltid gjort med hingstarna.

Självklart mycket viktigt för för att hingstarna inte ska bli överhettade i solgasset.

På box kan dom varva ner, vila och äta på annat vis.

AM

Jag tror som Ameo att proteinet är tillräckligt (men det vore säkrast att räkna på det.) Isf fattas kalorier. En halv liter olja av livsmedelskvalitet eller nåt kg solrosfrö skulle nog göra susen. HH

Litar på Nafayettes råd:bow:

Sen är Hestekraften ett toppenfoder att få både hull o muskler på svårfödda hästar.
Skulle inte ge det där fuktiga silaget med dåliga värden. Hellre bra bete o komplettera det med kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 597
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej. Min häst har svårt att lägga på hull nu. Han äter ungefär 15kg hösilage per dygn och 5l lucern. Hösilaget har bra vädern...
2
Svar
31
· Visningar
3 469
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 570
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka