Hingst som ger trevligt temperament?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zamantha
  • Startdatum Startdatum
Ja kan varmt rekomendera den gammle Pascal !! De avkommor ja träffat och hört om har haft väldigt bar temprament och trevliga i huvet. Har en gammal trokännare själv :love:
Och så kobenationen Pascal-Bellini har ju visat sig lovande. (fast då va de Bellini-Pascal)

Nactus är väl knappast känd för att få svåra avkommor! Snarare tvärtom. Många tycker de är så lugna att de närmast är tråkiga.

Ridsport utkommer fredagen den 16 Januari, sá du fár hálla ut tills dess..... ;)

Var har du hittat de svåra Nactus avkommorna??

Jag har träffat många Nactus bebisar i olika åldrar och jag har inte träffat på någon som har ett svårt humör eller psyke!

Jag rekommenderar faktiskt Nactus varmt om inte stoet är allt för grovt då han oftast ger ganska maffiga avkommor.

Lill Stall Nöbbeled

Nactus är trevlig och mina unghästar efter honom ( med olika mammor ) har både bra gång och talang för hoppning. Dessutom är båda superbra i humöret där ungstoet har en mycket hetsig mamma med ett mycket speciellt sätt.

Hagagårds hemsida http://hagagard.on.to/

Finns på bukefalos länksida under Tjänster - Avel och benämnd som Hemsida för Nactus och Uskudar...

Lill Stall Nöbbeled

Hmm mycket intressant läsning i den här tråden o många verkar vara överens!

Själv tycker jag att det är en så svår fråga! Vad är egentligen trevligt temperament?! Du verkar ju iallafall tycka att mycket temperament o vilja är sämre?!
Vad jag menar är ju att alla är vi olika! för mig är trevligt temperament en vaken, känslig o possitiv häst för de hästarna passar mig men min sambo uppskattar hästar som är lite hårdare lite mer åt det sega hållet! Jag får kanske starta en sådan tråd? =)

Nog utspårat :)
De flesta hingstar lämnar ju väldigt varierat jag kan inte på rak arm säga att den hingsten har jag bara träffat bra avkommor efter däremot har man ju sina favoriter.
En tanke är ju däremot att man har väldigt stor risk att få en avkomma som är precis som stoet ;) oavsett vilken hingst du väljer.
Sedan så blir ju hästen vad man gör den till :smirk:

Ett litet tipps från mig får du iallafall, fast jag har bara träffat på valacker efter honom...
Good Future

Jag valde Pascal till mitt sto E. Trofe´ just för att jag ville ha en avkomma med bra temperament, gång och som även kan hoppa.
Stoet i sig är nätt med humör.

Nactus!? Väldigt svåra!?

Har bara hört gott om temperamentet på hans avkommor. Vissa tycket t o m att de är FÖR snälla. Researchade en hel del innan jag köpte mitt Nactus sto som själv är en ren ängel (men inte mesig för det utan pigg o glad o framåt) och fick bara höra positivt om N- avkommeor.

Konstigt, jag har träffar två avkommor e.Nactus(ej Föl) bägge otroligt svåra den ena i det närmsta oridbar trots proffs hjälp. Jag var och besökte en beridare som utbildar hästar upp till svår klass, han sa att det drällde av oridbara Nactus hästar så jag har hört det från flera håll, men som sagt dom jag sett har jag sett men det andra har jag endast hört.
Likaså Epson ger väldigt tråkiga avkommor med helknäppt temperament, det har jag egen erfarenhet från, men det kan ju vara stoet....
personligen har jag inte träffat någon av hingstarna, men det skadar aldrig att diskutera saken, ofta går det bara runt en massa rykten.

Cortus har jag hört mkt gott om!
Har själv en 99:a efter honom... helt OTROLIG i huvudet! :)
Är en stor kille som har väldigt lätt för sej.. och med trevliga gångarter.
Han skall bli dressyrnisse.. ;)

Bra temperament är väl hanterbarhet samt ridbarhet.
En häst ska gå att hantera normalt samt att kunna ridas, det är inte kul att sitta på en tidsinställd bomb som kan explodera när som.
T.ex Troll han stod på en ridskola och gick med på vissa lektioner bland ston och valacker det är bra temperament.
Likaså hans som Simsalabim har samma temperament.
Eller Bayron som rids av en juniorryttare och uppför sig exemplariskt
Sedan att hingstar är periodvis lite galna det vet ju alla
vi har själva hingstar som går i hagen intill ston eller andra hingstar, står istallet intill varandra. Dom fungerar jättebra.
Hingstar som gör utfall mot människan bör inte vara hingstar utan kastreras, jag har sett hingstar som betäcker allt inkl. människor det är dåligt temperament.
Briar är visst en mycket snäll hingst, likaså hans son Berlioz. Sedan finns det mycket nerv hos Briar men det är ju en smaksak inte dåligt temperament.

Apropå Nactus, det är många som säger att han har så bra temprament men hur stämmer det med stammen?

Om jag kommer ihåg rätt är han Napoleon-Maraton, ingen av de hingstarna har väl rykte om sig att vara speciellt lugna?

Det är det som är en del av hästaveln att det är inte alltid en härstamningskombination är helt förutsägbar vad det gäller resultatet

Men om en stor del av avkommorna visar dålig ridbarhet samt svåra att hantera kommer det inte alltid från stoet utan ofta från hingsten.
En rad av sådana hingstar finns med detta rykte och det uppkommer nog för att dessa hästar hamnar hos beridare som i sin tur har problem att få dessa hästar att fungera. Ofta löser sig problemen men hos vissa individer kvarstår dom extra länge eller permanent.

Jag har samma erfarenhet av Nactus barn som dig!

Träffat ett par och båda var rejält svåra att både hantera och rida! Ingen jag skulle vilja stöta på igen om jag säger så.

Den ena var riktigt hemsk att ha och göra med...och stor som ett hus, när den exploderade jag då kan ni tänka er hur stor den blev!

Bayard är tyvärr död, men jag har bara träffat trevliga avkommor efter honom.

Mi egen häst var efter honom och hon var den mest fantastiska man kunde tänka sig! :love:

Mycket tålmodig häst som litade på människor och gillade att umgås! Samtliga andra Bayard-avkommor jag mött (kanske bara fyra, fem stycken - men ändå) har haft samma fina temperament.

kanske finns hans sperma kvar?

Det enda som jag har sett som negativt på Nactus avkommor ( har sett ganska många och har flera själv ) är att de är lätta att ta för fort, för att de är så sammarbetsvilliga. När de då pressas för hårt är det lätt att de exploderar. Uteslutande när någon av mina har gått i taket är att jag har drivit på dem för hårt och behöver en " smältnings" period!

Lill / Stall Nöbbeled

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 534
Senast: Unafraid
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 817
Senast: Freazer
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 162
Avel Jag har ett Welsh Cob sto på 144 cm som jag funderar på att betäcka, så nu letas det hingst. Letar efter hingst med Welsh utseende...
Svar
5
· Visningar
1 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar