Hingst sänkt till c...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rigoletto
  • Startdatum Startdatum
R

Rigoletto

Är det någon här som vet vad som gäller ang detta:

Jag har ett sto som är efter en hingst som sänktes till c förra året.
Om jag skulle betäcka mitt sto, får fölet gröna papper då?
Morfar är väl fortfarande godkänd även om han sänktes till c?

Sv: Hingst sänkt till c...

Ja den får gröna papper. Påverkar inte dem som redan finns.

Det jag däremot hört är att det kan påverka negativt om man tex får fram en lovande hingst om morfar då är C-sänkt.

Lite knepigt det där med C-sänkning ibland undrar man lite vad de går på, verkar mkt godtyckligt ibland. Har tex ett sto själv vars pappa blivet sänkt. Tittar man på statistiken som kom nu så ligger han i mitten före en hel del av hingstarna som inte blivet sänkta. Han har dessutom avkommer i både msv och svår hoppning. Så där undrar man lite vad de går på när de sänker.

Ok, vad bra!!

I det här fallet var det nog att hingsten inte hade haft så många ston tror jag...

Det undrar jag med, min ena häst pappa har blivit sänkt, har har dock inte väldigt många men ett par som gått svårklass genom åren i dressyr och körning, sen ett gäng i Msv i alla grenarna. Kan de vara så att de räknas procentuellt efter antal avkommor eller nåt?? (iofs är inte han någon "riksbetäckare" men har ju haft fler än dem med <5 ston om året..) Bara en tanke....

Även procentuellt i förhållande till antal avkommer låg "min" ganska bra till så det kan det inte heller vara. Har inte tidningen här nu så jag har inte exakta siffror/procent här men kan kolla senare. Nu var "min" hingst gammal när han sänktes så för hans del spelade det nog inte så stor roll, och det gör det ju ännu knepigare. Såg nu när jag slog upp hingstkalenderna för att kolla hur gammal han var, och genast blev det hela ännu knepigare, nästan hundra på att han sänktes 2000 (köpte den jag har i februari 2000 och har för mig att jag läste det i ridsport strax efter), men det som gör det egendomligt är att han dog-99 - 24 år gammal. Varför sänker man en hingst som redan är död ?

Är det Little Q? undrar nyfiket ;)

I hingstkatalogen från 1999 är han med, och där står att han är sänkt till C, så det skedde under hans livstid.

Ja, det är Little Q, det konstiga med det hela är att han stod med uppräknad i en artikel över de som då blivit sänkta till C strax efter jag köpt stoet feb-2000 jag fattade det som om de blivit sänkta då men då har det väl skett redan 99 då (vet att han inte var sänkt 98 med säkerhet). Dock ändå lite konstigt att man sänker en 24 år gammal hingst, blir ju ett naturligt slut på avelskarriären ungefär då ändå.

I hingstkatalogen från 1998 har han AB.

Visst är det tråkigt när en gamma hingst får avsluta sin avelskarriär på det sättet! Jag förstår inte heller varför det gjordes. Förutom sina egna prestationer och helbroderns, så representerade han Any Questionsblodet! Det borde tagits tillvara bättre i Sverige.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka