Hingst? ras?

Iaraphel

Trådstartare
min donna blir 7 i vår och nu är det bestämt, hon ska betäckas snarast möjligt :devil:, har pratat om det i flera år, mest för att jag vill att hon ska ha fått ett föl så hon kan tävlas fram till äldre ålder och kanske få fler föl då. Sedan mest för att hon brunstar så extremt mycket och ofta och i samråd med veterinär så tror han att hon kan komma må/bli bättre av det.

Det är en stencool och gudasnäll häst, bara det att hon brunstar året om, låter allt och alla sätta på henne förstör sin fina svans och blir märrig i brunsten..

Problemet är att jag vet inte vad jag vill ha, låter säkert oseriöst och buskavel men ja.. jag vill bara ha min Fiomp med normala brunster, och kanske en bäbis efter henne.
Troligtvis ska jag behålal den i all framtid, om inte så räcker det om det blir en hobbyhäst, vill inte tjäna pengar på den eller så, den behöver inte gå högre klasser...
Men det jag vill är:

*Ha en hingst som förädlar!!! (då hon är pågränsen till förgrov)
Eller en maffig men då med mycket god bärighet)
*mycket hög ridbarhet och lätt för samling (då det är hennes lite svagare sida)
*bra psyke (för att öka chansen att få en lika underbar)

gärna en hingst MED manke då hon saknar denna del :angel:, + att hon ä'r överbyggd bak. annars är hon rätt korrekt exteriört

Det som gör det så svårt att välja är att jag inte ens vet om jag vill ha en halvblodshingst :devil: Är lite inne på att betäcka med en PRE, men de är ju ofta grövre, men har verkligen bärigheten.
kanske en hispanoarab men går det hitta godkända sådana? fast avkomman blir väl ändå inte godkänd eller?

Har även tittat på angoarab (Business) men ja.. har redan så mycket fullblod i stallet..

men vad säge rni här? det finns väl ngn här som korsar hbl/pre?

aja här är hon
E:Patrice- Bonaparte- Arram (helt gröna halvblodspapper)
http://joizmeds.mittspejs.se/P1199584
http://joizmeds.mittspejs.se/P1197086#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1197085#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1311740#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1311742#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1424411
http://joizmeds.mittspejs.se/P1573517

Sv: Hingst? ras?

Om ditt sto är grovt och du vill ha henne ädlare hade jag personligen inte tagit en PRE hingst till henne. Även om det finns ett eller annat undantag är PRE hingstarna generellt kraftigare än halvblodshingstarna.

Idag tycker jag att de flesta hbl hingstar är relativt lätta i typen. Jag är långt ifrån någon expert på hbl, har ett sto här hemma dock som är av den grövre typen, gammal stam e:Anart-Ganesco. Henne har vi betäckt med DeLa Gardie (06) och Friendship (07). DeLaGardie kändes lättare men kombinationen gav en jätteunge!

Titta vidare på stoets för och nackdelar, meriter, hur rör hon sig, hoppad?

Även om du har tänkt ha fölet frö eget bruk kan saker alltid förändras och det skadar inte att välja en hingst som verkligen kompletterar stoet och väger upp för hennes eventuella brister.

Visst kan du välja en PRE, har sett fina korsningar liknande hbl/PRE men räkna då inte med att få en lättare avkomma.

Jag skulle nog absolut ta ett fullblod. Blir ofta väldigt fina avkommor om ena förälderna är lite grövre. Hingstar somm ger väldigt fina avkommor är Stravinsky xx 1075, Comefast xx1003 tex.

Lycka till:)

Hej .

Jag har ju ett sto som har en liknande stam som din med samma pappa Patrice samt på mödernesidan kommer Bonaparte .

Jag har själv betäckt mitt sto med De la Gardie och har fått en underbart hingstföl (som du kan se på min hemsida )

Lycka till Mia

och av dom 2 är en exp.till england o den andre inte i avel för utomstående ston

Ta en titt på Don Romantic... För övrigt tyckte jag ditt sto såg väldigt trevlig ut på den första bilden.

stravinsky finns väl inte kvar? Vet att jag ville betäcka en ox med honom, och hade kontakt med ägarna och ingen chans att få semin från honom (utomlands)

Ok, Tack!

jo, men jag vill ju hanågot hållbart på henne :angel: kan man inte korsa med gotlandsruss? (lite ironi om ni inte fattar)

Hmm, är ju själv lite småkär i Dionysos och Daytona, har ett fins stoföl efter sistnämnda, men då med mitt xxsto.. men vad tror ni om de hingstarna på mitt sto?

fler tips mottages tacksamt!

obs: hög ridbarhet och gärna 10mässig galopp! (hennes skritt och trav är uttöver dte vanliga, men väldigt svag i galoppen)

Hmm, hittar inte DLG, är inte han flyingehingst? var iaf inte med på deras hemsida...

Men fick nu en vild idé... 88an?
egentligen tycker jag inte om han exteriört, men har sett så många fina avkommor efter honom... och hans galopp ska ju vara bra...
Och Mitt sto skulel ju blit fälttävlandshäst, och hon har ju fina gångarter och bra hopp och rätt psyke, men det som hindrat henne hittils är galoppen..
+ att han står (har stått?) på lönnelid där vi åkt och seminerat.. så då får ju min pålla ha lite roligt med naturligt :devil:
Det borde inte vara några problem att hon inte skulle släppa upp eller så...

De la Gardie står hos Segorp om jag inte minns fel, Borenberg håller han till, uppåt Motala-Mjölby hållet. Även han är på naturlig, jag har sett några finingar efter han, verkar bli multi talanger. Bra temprament också.

88an har jag ett års föl efter samt har haft ett annat sto e: honom. Stora stoet hade mycket trevlig temprament men var stor som ett hus trots att hon var rent xx. Rörde sig bra, hoppade bra och var framåt med lite go i i terrängen. Bra exteriör på henne, korrekt och av god typ. Lämnar väldigt fina fölungar också.

Mitt års föl ser f.n ut som en korsning quarter/grizzlybjörn så jag vågar inte uttala mig om hur hon kommer se ut men hon såg fin ut i typen innan... Men tempraments mässigt så blir hon nog åt det skarpare hållet, hon är väldigt schysst att hålla på med, får göra lite vad man vill om man är lugn och sansad men kan sätta sig på tvären när nåt inte passar, men där är hennes mamma exakt likadan. Däremot är bebis en riktig tuffing som tjurar mot damerna i hagen, flyttar sig bara i absoluta nödfall och gärna lägger öronen bakåt mot mamma och "mostrar" för att visa att "du här står jag och äter bara så du vet"
Riktig liten kax-råtta är hon.

Om du vill använda en seminhingst så tror jag att nån hingst med högt xx inslag vore trevligt, som du r inne på redan, Loredes är en av mina favoriter, men om det är mer allround du vill ha så finns det ju andra mer hopp/allround inriktade att använda.

På naturlig har du ju också Haydn, han har väl 75% xx eller nåt sånt och jag har för mig att hans föl brukar bli av nättare modell men av mindre storlek. Är dock inte 100 säker, kan yra ihop med någon annan hingst.
Majim G är ju en annan hingst med bra xx gener, han har ju lämnat en VM avkomma i FT och de jag sett av hans avkommor har varit mycket snygga med bra grundgångarter. Har själv träffat hingsten på hopptävling och blev väldigt imponerad över hur cool han var! Absolut en hingst som borde vara intressant om man vill ha ett trevligt temprament på avkomman

Don Romantic har lämnat 7 ggr bättre än Dionysos och Daytona. Varför de sistnämnda skulle vara hållbarare än DR förstår jag inte? Dessutom lämnar DR trevliga avkommor, med BRA ridbarhet och tre BRA gångarter generellt oavsett sto. Dionysos är dessutom bedömd med: Exteriör: 9 9 7 7 7 = 38
Gångarter 7 7 9 på bruksprov, vilket för mig visar på att även om han nu kan röra på benen så hade han troligen inte gångarterna naturligt utan är en framriden "produkt" så att säga. I övrigt är det en snygg häst men jag tror inte på honom som fadershingst, faktiskt.

Och jag håller med Quick Star om Loredes, en mycket trevlig hingst som typat sina avkommor väl, även om dessa bara är unga och icke ridbara ännu.

Ditt sto ser jätte fint ut. Jag skulle nog rekommendera en linjeavlad hingt. Akribori är linjeavlad på Calypso I.

Liknande trådar

Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: rebus
·
Träning Hmm, behöver lite råd nu.. Har precis köpt en ny häst (6årig andalusievalack), köpt av en vän då han misstrivdes så i det stallet han...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: caballera
·
Avel PRE hingst för avel?! Även andra \"barockhingstar\" av intresse. Hej! Jag har börjat söka efter godkända hingstar av raserna PRE...
Svar
12
· Visningar
1 929
Senast: aldente
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna