Hingst-råd, hjälp!

oki

Trådstartare
Nu verkar det inte bättre än att tokan får gå till avel. Får inte riktigt ordning på henne efter operationen och nu tryter mitt tålamod.
Stammen har ni här
Hon är ett sto av medelstorlek, något kort i kroppen och av rejäl modell. Bra vinkel på bog, kors och hasar, exteriört helt korrekt.
Hon har en flack framaktion, nästan åt paradhållet. Bak är hon bredspårig. hennes problem är att hon inte hinner undan fram ordentligt.
Hade birkelandsfragment i en bakkota som undersökande vet nästan med garanti inte ansåg vara något problem. Detta visade sig vara fel och när vi plockade bort dem så var det troligen för sent...
Snäll att hantera men lite överambitiös i träning. Inte het men vill verkligen göra rätt och när det inte funkar blir hon lite frustrarad..
Balanseringsmässigt har vi nu provat det mesta utan vidare resultat. Då hon verkligen vill göra rätt och verkar ha en oerhört syreupptagningsförmåga samt hygglig stam vore det synd att inte prova henne i aveln. men jag har lite pengar nu och det får bli ett budgetalternativ.
Vi har funderat lite på Smasher, Zerberus (smärtgräns prismässigt).
Riktigt billiga är Starchip Entrprise och Home Alone (som är fantastisk). Dessa hamnar mer i min prisklass för tillfället. Fölet kommer troligen att behållas för eget bruk.

Fler förslag?? är egentligen lite rädd för mer franskt i henne men ffa vill jag ha större framaktion.

Sv: Hingst-råd, hjälp!

Jag skulle inte våga ta till mer franskt om du redan har auktionsproblem!

Några förslag är Running Sea, Good As Gold och Jobie Tempest, har dock ingen koll på vilken typ av framaktion de nedärver!

Inte något utömmande svar, men Igor Brick kanske kan vara ett alternativ? Super Arnie har ju passat bra med Spotlite och även med franskt för den delen. Igor Brick har ju själv haft framgångar med ston med franska hingstar på mödernet. Är ju "lågpris" och du får ett bra index (som är baserat på sina avkommor) för pengarna.

Tack, bra att veta!

En annan hingst som kanske kan vara intressant Super Photo Kosmos!

Jag hade nog också valt Igor Brick. Super Arnie på Spotlite är en jättebra korsning och Igor är ett bra budgetalternativ. Tycker han har lämnat några riktigt fina avkommor.

Funderat lite sen igår. (Nä, jag har inte legat sömnlös i natt...)

Super Photo Kosmos kan ju säkert ge den önskade framaktionen. Han är ju klart bra med i "statistiken". Bra startprocent, travsäkra hästar och dessutom lämnat avkommor som hävdat sig i årgångsloppen på hittills relativt litet hästmaterial. Rekommenderas!

Igor Brick kvarstår som ett tidigt alternativ. Mina tidigare argument kvarstår. Mycket prisvärd, 123 i index!

Jobie Tempest är också mycket prisvärd och kan ge önskad framaktion.

Home Alone, som är fantastisk? Jag vet inte om det är individen som du åsyftar då? Som avelshingst är det lite väl tidigt att dra några växlar på hans svenska avkommor. Små kullar med relativt bra mammor. I Norge har han tolv 4-åringar och "jeg er ikke imponert".
http://sport.rikstoto.no/Hest_info_...no&refreshCache=09.05.200808:40&sort=AAR,NAVN

Svarar alla. Tack för era råd och synpunkter. Men nu blev läget ändrat (förvånad?? nä)
Vi är tre om denna häst (jag trodde inte de var intresserade av att avla alls men det var dem) och konstaterade därmed att vi kan ta en lite dyrare hingst ändå.
Efter timmar av diskussioner :D så enades vi till sist och det blev ju inte alls som jag hade tänkt det från början..
Första hands valet föll på Orlando Vici (fransk med flack aktion :angel: och fryssperma). Han hade jag tankar på tidigare i år men då till ett annat sto, numera sålt. Det blir lite av en chansning men han är ialla fall en väldigt vältravande hingst av lättare modell. Är han fulltecknad så har vi Korean eller Zerberus. Dock är jag lite rädd för temperamentet i dem.
Nästa alternativ blev Fast Photo (eg mitt förstaval men det föll nog på att han är brun utan tecken...:eek:)

Stoet är ju inte "franskt" i gången på så sätt att hon skuttar o far utan hon hinner helt enkelt inte undan fram. Då knyter det sig för henne och hon tar till galoppen.

Nästa alternativ blev Fast Photo (eg mitt förstaval men det föll nog på att han är brun utan tecken...:eek:)

Haha, inte bryr väl du dig om såna ytliga saker som färger? ;)

Din största färgklick (dvs din snygging :d) hade du säkert önskat var just brun utan tecken. ;):angel:
(om det hade gjort nån skillnad nu då....haha)

/ S - som till och med skulle bada isvak för att få en skimmeltravare! :D

Haha, inte bryr väl du dig om såna ytliga saker som färger? ;)

haha, nej inte jag (hm, inte så mkt iaf) men det fanns ju två viljor till...:D

Din största färgklick (dvs din snygging :d) hade du säkert önskat var just brun utan tecken. ;):angel:
(om det hade gjort nån skillnad nu då....haha)
Du, den gick provlopp i onsdags.. Skötte sig över förväntan faktiskt!

/ S - som till och med skulle bada isvak för att få en skimmeltravare! :D
:eek: :eek:

Nu är bokningskontraktet på väg!

Säg nu att jag är galen om ni vill, jag tål det! :D:p

haha, nej inte jag (hm, inte så mkt iaf) men det fanns ju två viljor till...:D

Du, den gick provlopp i onsdags.. Skötte sig över förväntan faktiskt!

:eek: :eek:

Åh fasen, då har du kommit långt mot när jag hörde om den grabben sist. ;)
Grattis! En bra bit på väg! Då kan man leva med att hästen är lite "speciell" kanske :laugh:

*försöker minnas vad Oki sa att hon skulle göra/få om den blev startklar i hennes regi*

Ojoj så off topic det blev nu, sorry.... :angel:

Nu är bokningskontraktet på väg!

Säg nu att jag är galen om ni vill, jag tål det! :D:p
Du är hur galen som helst!

Hade du sagt att du kunnat tänka dig franskt, fryst och upp till 25.000 kr. Då hade jag nog rekommenderat just Orlando Vici, men med de första förutsättningarna kändes han inte aktuell. Jag tror det blir bra.

Jag hade missuppfattat vad du menade med "mer framaktion". Trodde du menade en rundare aktion... :o

Wish you good luck!

PS Döpa avkomman till Mill Jon? :laugh:

Du är hur galen som helst!

Hade du sagt att du kunnat tänka dig franskt, fryst och upp till 25.000 kr. Då hade jag nog rekommenderat just Orlando Vici, men med de första förutsättningarna kändes han inte aktuell. Jag tror det blir bra.

Jag hade missuppfattat vad du menade med "mer framaktion". Trodde du menade en rundare aktion... :o

Wish you good luck!

PS Döpa avkomman till Mill Jon? :laugh:

Thank you!
Du missuppfattade inte alls, jag vill gärna ha en rundare framaktion men kan nöja mig med längre framsteg också. Huvudsaken dock att frambenen "springer nog fort" :D

Huvudsaken dock att frambenen "springer nog fort" :D
Det viktigaste är väl att fram och bakbenen springer lika fort? :rofl:
Sedan är det en fördel om benen är så långa att de räcker ner till marken. (Ursäkta...liiiite trött nu.)

Olimede hade väl också kunnat vara intressant, även om han också är oprövad?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka