Hingst med hingst i hagen, går det?

H

Helan

Ska spara min unghingst och inte kastrera honom pga mycket trevlig exteriör så det vore dumt att göra någ dumt så att säga.

Är det någon som har haft två eller flera hingstar fast i olika åldrar tillsammans i hagen eller slår dom ihjäl varandra?

Ska skaffa sällskap till honom framöver men det blir väl en valack, men har fått erbjudande om en annan alldeles underbar hingst som också ska sparas för ev framtida avel. Kunde vara kul om de kunde gå ihop men......

Sv: Hingst med hingst i hagen, går det?

Unghingstar brukar gå bra att ha i samma hage.. Dom leker & stojar som alla hästar.. Men hur det är med äldre hingstar vet jag inte

hur gamla är de två hästarna i fråga?

Äldre och äldre, men mina är 4, 3 och 1 år.

En god vän till mig har 3 hingstar mellan 5-8 år och de går tillsammans utan problem, men det är klart att de har någon skråma i bland men absolut inget farligt.

Vi har haft hingstar med åldern 5, 4, 3 och 1 i samma hage, utan problem. Och även då vallackar i samma flock.

Idag är han bara ett halvår gammal, men jag planerar vääääldigt långt in i framtiden eftersom jag ska skaffa en kompis till honom ganska snart. Vill ju helst ha en hingst till, så funkar det så skaffar jag definitivt ingen valack. Har 3 ston, men de har egen hage och avskilda boxar och jag vill inte att någon häst, inte ens en hingst skagå själv. Dessutom behöver han nån att BUSA med!

För att underlätta det hela rekommenderar jag även en äldre valack i hagen, en som visar var skåpet ska stå. ;)

Vi har 10 st hingstar i hop från föl upp till våran godkända hingst (shetlandsponnyer) och det är aldrig några problem i stort sett lugnare där än i sto flocken tycker jag..

Min häst gick på lösdrift med hingstar tills han var fyra år (då jag kastrerade honom). I den hagen gick det från 6mån till 8 år..
Den äldre hingsten höll ordning på småttingarna. Det var islandshäst, russ och halvblod. Och det var ca 10 hästar i hagen.
Min häst har alltid funkat väldigt bra i flockar. Är just nu högst i rang men är inte den som ger sig in i slagsmål med en rang hög häst.. Jag tror att det beror på att han lärt sig hur man är häst.

Håller med gonkan. Det är betydligt lugnare i hingsthagen än stohagen här i alla fall. Har ett nyligen avvant hingstföl tillsammans med en ettåring och vår godkända hingst (fyra år). Det är vanligt att äldre hingstar går tillsammans, åtminstone om man tittar hos shetlandsuppfödare - varför skulle det inte fungera på andra raser?

Liknande trådar

Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
2 119
Senast: MiniLi
·
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 521
Senast: Dopy
·
Avel Har en snart 9-månaders unghingst som ska iväg på bete senare i vår. Många menar att det är positivt med en äldre valack i flocken för...
Svar
18
· Visningar
2 067
Senast: Wonderwoman
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar