Hingst eller valack?

I

ingamikaela

Hej,
jag har en 4-årig valack, tror jag. :d Men han gick som travhäst tidigare och på travsport.se står det att han är hingst. Och jag har bett min kompis titta på honom och se om hon kan se om han är kastrerad. Men vi har båda svårt att riktigt se om han är hingst eller valack. Så jag tänkte om det var någon här som kunde dela med sig av tips eller bilder?
Lite korkad fråga :o men t.o.m min kompis kan inte säga säkert hur det är. Tacksam för svar :)

Sv: Hingst eller valack?

Om han är hingst är han förmodligen en sk klapphings i så fall, dvs. han har inte släppt ner kulorna.

Jag skulle snarare tro att han är en valack som blivit skuren sent och kanske har kvar vissa hingst tendenser. En spontan gissning är att han gått som travhäst och då varit hingst, men så kanske det inte gick så bra för honom, så de förra ägarna bestämde sig för kastrering... men så har travsports sidan inte uppdaterats.

Om jag var du hade jag ringt till de förra ägarna, eller tagit ut en veterinär.

hej!
Jag har också en travare och på deras sida står det att han är hingst (han var det väldigt länge) men han är kastrerad. I och för sig syns det tydligt på vår kille men visst undrar man ibland när kill-fasonerna sitter hårt! Han beter sig som en hingst...

Jag håller med om att låta en vet. kolla för att vara helt säker.:smirk:

Det är inte alltid som ägaren bryr sig om att uppdatera hos STC, så de uppgifter som finns där ang. tex. kastrering, ägare osv brukar inte vara tillförlitliga hos f.d travare. Är hästen längre inte travare så finns ingen skyldighet att uppdatera. Så hästen du har är förmodligen en valack ändå. Man brukar se ganska tydligt annars ifall det är en hingst eller valck, såvida det inte är som några nämner - en klapphingst. Dock så skulle jag till 99% tippa på att inte travsport.se har uppdaterats.

Okej, tack :) jag skulle tro att det är dåliga på att uppdatera infon på sidan. Men kan ni förklara lite hur det ska se ut om han är valack eller hingst? Så kan jag kika lite närmare :P

titta bakom skapet(snoppen) är det en hingst ska det finnas 2 kulor i storlek som allt från ägg till apelsin. är det en valack så är det tomt. svårare än så är det inte (så vida den inte är klapphingst)

Att det står en sak i papprena spelar ingen roll. det visar bara vad den var vid registreringstillfället

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: skiesabove
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka