Hingst eller inte

B070715

Trådstartare
Ibland får man ta sig en funderare övar om man ska ta jobbiga beslut. Jag har världens finaste hingst född -07. Hemma är han lugn som en filbunke i alla lägen. Lätt att hantera i allt såväl som vardagsjobb som tömkörning mellan stohagarna. Men sen när man åker iväg o t.ex löshoppar lever han rövare o står mest på bakbenen. Han skrämmer upp min medhjälpare och mig till viss del. Till saken hör är att han är en av ca 200 hästar i sin ras och han har jättefina gener och är lovordad av alla såväl kännare som domare. Jag vill bidra till aveln men också ha honom som min nya tävlingshäst när han är redo för det. Han är flaxenfux och extremt ovanlig i färgen i sin ras. Ska man kastrera eller ska man tro att detta med rätt träning av både mig o honom är något vi klarar av. Rörigt o lite långt men hoppas ni fattar.
/C

Sv: Hingst eller inte

Om du vill bidra till aveln skulle jag nog väntat ett år och sett hur han utvecklades.

Vad är det för ras?

vänta och se helt enkelt - ta hjälp med hanteringsbiten av någon erfaren hingsthållare om du känner dej osäker, läs på massor.
Om han blir godkänd för avel men blir för jobbig för dig att hantera och rida så får du ju endera sälja honom - så att han får föra rasen vidare, eller kastrera så du får en trevlig häst att rida å tävla :)

att hålla hingst kräver enormt mycket mer än ston och valack! Ffa om det blir en hingstig hingst. Själv skulle jag aldrig ha en sån häst hemma. För mycket jobb. Men sen finns det ju hingstar som är som valacker - då är det ju lite lättare iallafall.
Men en hingstig hingst - nej tack :D
Men kul att du ha så fin häst! hoppas han lugnar ned sig så du kan få "båda delarna" :)

hej
Jag har en hingst som ar fodd -06

han har varit ratt lugn och ok att hantera men har sina stunder...jag har sett en oerhord skillnad fran nar han kom som 2 aring tills nu som tre aring, och han kommer nog fortsatta att forandras..
jag vantar med kastrering tills jag har stallt ut min kille den har sommaren och han ska graderas ocksa, sen blir det ju jatte mycket traning ute pa tavlingsplatser etc och jag hoppas ju att han kommer att vanja sig..

trana som sjutton med honom, ta hjalp men var inte for fast i din asikt, du kan ju alltid kastrera om det visar sig att det inte gar..

jag vet ju inte sa mycket om det har men kan du inte se om det gar att ta och frysa semi sa kan du ju erbjuda sto agare den valmojligheten..

Ska jag kastrera blir det inte förrän nästa sommar. Han måste få fortsätta utvecklas lite till. Det är en morgan./C

Låter som ett klokt beslut att vänta med kastreringen men ta hjälp av någon med mycket hingstvana för att plocka ner honom på jorden. Ju längre man väntar ju svårare blir det att få rätt på.
Det är ytterst få hingstar som med rätt träning och bra personer runt sig är omöjliga att hantera.

Jag tror inte att han är omöjlig, men man får fundera på om det är värt extrajobbet. Det är ju lite extra kul o ha en hingst o vara stolt över o inte bara en häst om man får säga så. det ska ju funka också. Skulle behöva nån hingstvan i mitt stall så man fick lite hjälp varje dag. De jag känner finns en bit bort tyvärr.
/C

Att kastrera är inte att lösa problemet utan att gömma undan det. Visst - han är hingst, men i grund och botten är han först och främst en tonåring som testar livets gränser (och era), sen tillkommer lite hormoner och så kan man som människa skylla på att det beror på det. ;)

Jag rekommenderar att du befäster ledarskapet även när ni är ute på olika platser, och fortsatt åka iväg, övning ger färdighet! Han får ta och lära sig att man inte uppför sig som en idiot när man är borta, men det kräver att man är konsekvent och framförallt så får ni inte bli rädda. Han vet precis när han fått övertaget och det har inte med att göra att han är hingst utan att han är en levande varelse som tar emot sinnesintryck. En rädd människa är ingen bra ledare för sin flock, alltså anser han att ni inte är värda att lägga energi och tillit på - och han får ta saken i egna händer; därav ifrågasättandet av er. Jag skulle aldrig behandla en häst annorlunda bara för att den är av ett visst kön, däremot är det än viktigare med en väluppfostrad häst när den är hingst.

Sen skulle jag också vilja tillägga att låt honom tänka framåt hela tiden när ni jobbar. Tänker han inte framåt så börjar han hitta på annat istället, och det får du också tillbaka den dag du ska börja rida honom.

PM:a gärna om du vill! Lycka till med den lille grabben. Vi ser framemot att få se honom när den dagen kommer.

Det är precis därför jag tar hjälp. Jag vill känna mig säker när han busar att jag klarar av det. Därför ser jag till att ha proffsiga människor omkring mig. Men tanken kvarstår, hingstar reagerar annorlunda på livet än valackar. De har en drift som man aldrig kommer ifrån. Som med fel hanterig kan bli farlig. Jag jobbar för att ha en häst som kan göra fin reklam för rasen. Det behöver morganhästarna mer än en busig hingst. Visst han är tonåring, men det märks överhuvudtaget inte hemma.
/C

min häst är vild på nya platser trots att han är valack.;)

sånt behöver inte ha med könet att göra.

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: Helan
·
S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 712
Senast: Slobodan
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 667
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama