Hingsråd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lottiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 250

Lottiz

Trådstartare
]Hej hopp!
Skulle behöva lite hjälp med hingstval til mitt sto! Hon är e Napoleon. ue Krevad! Stor å grov! Plant kors! :( Skulle vilja ha något lite nättare!
Hon är dräcktig med Eighty eight keys å fölar i juli. :banana: Å ska betäcka om henne, Vet inte om ja ska ta han igen eller någon annan!
Så vill ha tips på hingstar som kan lätta upp hennes gener..
Vill inte ha en ardenner... :smirk:

{15E701C3-7F93-458B-8815-12F2AFFDE29D}.jpg

{009C214C-FD21-408D-86C3-BEF63DF0F6F6}.jpg

/Lotta

Senast ändrad:
Sv: Hingsråd!

Vi valde Don Primero på vårat lite grövre sto och avkomman idag är 5 år och väldigt ädel. Tyvärr blev avkomman i minsta laget ca 156. Rör sig väldigt taktmässigt och med bra balans. Otroligt bra psyke och väldigt rolig att jobba med. Löshoppar med hyfsad teknik.

Vet inte vad du vill få fram för avkomma men Don Primero lättade upp avkomman undan vårat sto;)

Glömde skirva... Hon har inte gjort särskillt mycket så vet inte hur hon hoppar el nåt! men hon har helt ok gångarter! Skulle vilja ha något lite nättare! Men eftersom ja inte vet så mycket om Varken Napoleon eller Krevad vet ja inte riktigt om jag ska ha hopp eller gångartshingst ???

Glömde skirva... Hon har inte gjort särskillt mycket så vet inte hur hon hoppar el nåt! men hon har helt ok gångarter! Skulle vilja ha något lite nättare! Men eftersom ja inte vet så mycket om Varken Napoleon eller Krevad vet ja inte riktigt om jag ska ha hopp eller gångartshingst ???

Vilka fördelar har hon, som gör att väljer att avla på henne? Vad vill förbättra, mer än att göra avkomman nättare?

Med Napoleon-Krevad kan man tro att hon ska vara lite speciell, men det behöver ju inte vara fallet. Hur är hon i temperamentet?
Och som det frågats tidigare, av vilken anledning ska du avla på henne? (Frågan är ställd som en fråga inte som kritik, lika bra att förtydliga ordentligt direkt)
Är hon visad?
Ulrika

Jo vad jag läst om de hingstarna så kan de vara lite vasa i humöret.. vilket oxå detta sto är! Mycket speciell! Dock o uppfortrad oxå... köpte henne i våras.. Jobbig å knäpp när hon e själv. Men har hon någon med sig är hon en pärla.helt ok att rida trots sin storlek! har dock bara ridit henne ca 3 ggr! Men då har hon varit väldigt trevlig dock att hon inte är igång!! hoppning kan ja ju tyvärr inte uttala mej om!
Hon e visad! B blev hon... Exteriörbedömning : Stor av tyngre modell, Välformad hals Bra bog. Plant kors, Grovbent Rättställd, Taktmässig skritt Tung trav...
Jag vill ha en bra allroundhäst, Hon lämnade ett klass 1 föl 05 e Dardel

Jo anledningen till att ja avla på henne... Vill ha en bäbis från början. Då gubben som hade henne i stallet dog så då blev de att jag köpte henne! Å eftersom hennes förra och enda föl blev klass 1 så fanns de ju hopp iaf!
Tänkte ta kontakt med förra ägaren elle ägaren till Di Lemma å se hur han är nu! Sen får jag ju även se hur årets för blir!

Jag såg en mycket fin hingst på bruksprovet e. Schwadroneur-Napleon, en häst i verklig uppförsbacke i alla gångarter. Tyvärr var han inte fräsch efter första dressyrprovet, men han var enligt mig en av de som annars skulle blivit godkänd. Nu vet man aldrig hur det slår i aveln, men som sagt just denna individ var väldigt lyckad.

Lambourghini kanske, han verkar lämna väldigt trevliga avkommor, bra i typen, trevligt temperament. Dessutom så gjorde Lambourghini ett bra bruksprov, han ligger ganska högt i fullblod. Och han har dessutom mycket intressant stam tycker jag. Verkar som en riktig multitalang som bör passa de flesta ston. Prova sök på hans namn så är jag övertygad om att du hittar bilder på honom själv och avkommor att studera. De är dock inte så gamla än, hur gamla? Han är nog den jag kan komma på på rak arm som lämnar allt det du söker.
Kanske kan du börja med att titta här:
http://www.svenskahalvblodshingstar.se/lambourgini1028.htm

Sedan är ju frågan om hur mycket nättare du vill ha avkomman eller om du bara vill att den ska ha bättre typ.

Det fanns ju några intressanta på bruks som kanske kunde ha passat, men kanske ändå du ska välja en som fått några avkommor som visat sig vara trevliga att ha att göra med, och en hingst som typar sina avkommor mycket.
Ulrika

Ja Lambourgigi Va ett bra alternativ! den ska ja titta lite vidare på!
Är även inte rädd för att testa de nya hingstarna som kommer!
Har dock inte hängt med vilka som kommer iår...??

Jag såg en mycket fin hingst på bruksprovet e. Schwadroneur-Napleon, en häst i verklig uppförsbacke i alla gångarter. Tyvärr var han inte fräsch efter första dressyrprovet, men han var enligt mig en av de som annars skulle blivit godkänd. Nu vet man aldrig hur det slår i aveln, men som sagt just denna individ var väldigt lyckad.

Han är tyvärr död... :crazy:
Min är ju också efter schwadroneur - u. ett ganska oädelt sto, och avkomman blev högädel med låååånga ben.
Jag tycker Herzensdieb är ett bra alternativ till den här typen av ston. Han lättar garanterat upp, ger långa ben och sannolikt bättre kors (nästan alla trakehner har sluttande kors).

Okej vad hittar jag info om denna hingsten då?
Vill ha massa alternativ så ja har lite å välja på!! :)

Har gjort de nu.. får se om ja får nåt tips!! :) Men ni andra får oxå gärna komma me de:;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag... 2
Svar
22
· Visningar
6 098
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: angeeliicaa88
·
E
Avel Hej , jag vill betäcka vårt sto till våren och undrar vilken hingst jag ska välja. Jag är nybörjare inom avel. Stoet är ett...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: orpaskorpan
·
Avel Vi är nog en hel del som har ett sto av lite äldre modell, jag tycker min är tjusig som hon är, men samtidigt kan jag inte låta bli att...
Svar
10
· Visningar
1 297
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka