Hindra honom att hoppa över

astronaut

Trådstartare
Nu till sommaren så tänkte jag att min katt kunde få vara lite på altanen, självklart med altandörren öppen.
Räcker det om man har sele o koppel på för att få han att stanna? Tänkte binda fast honom i något som är stabilt så man inte har en katt som blir spårlöst borta efter ett tag. Har en rätt så lagom stor altan så han får ju lite utrymme.

Men så vill jag förhindra att han hoppar in i grannarnas altan. Vet inte om man kan börja hamra upp massvis med saker i staketen då jag bor i en hyreslägenhet, och tänkte väl ställa undan skydden vintertid.

Har ni några idéer om vad man kan använda som "hoppa inte över dessa staket"?

Sv: Hindra honom att hoppa över

En katt kan man inte binda upp och gå ifrån, det verkar grymt och är det ens tillåtet?

Fråga hyresvärden om du kan sätta upp nät istället.

Bind inte katten ute i ett koppel. Den kan krypa ur selet, fastna i kopplet och göra illa sig, någon annan katt eller hund kan ge sig på din katt som inte kan komma undan för att den sitter fast och en massa andra saker som kan hända :eek:

Tänk först igenom hur ett stängsel kan vara utformat för att inte göra skada på staketet och annan fast inredning och en modell som lätt kan vikas/rullas ihop senare som du ville. Sedan går du till hyresvärden, visa eller beskriv hur du tänkt dig den.

En katt kan man inte binda upp och gå ifrån, det verkar grymt och är det ens tillåtet?

Fråga hyresvärden om du kan sätta upp nät istället.

Jag kommer ju ha koll på honom, binda fast kopplet i en krok men ändå sitta ute med honom. Det enda jag vill hindra honom är att hoppa över. Om man t.ex äter så blir det ju svårt o hålla koppel o kniv o gaffel ;) Så han kommer ju alltid ha mitt vakande öga på sig.

Min katt är nämnligen snabb, hinner kolla bort i tre sek så har han hittat på något. Så skydden vill jag bara ha som en extra säkerhet så han inte hoppar över ;)

Kolla med hyresvärden om det är okej om ni gör små hål i betongen/trät/dyl för att fästa snygga ramar som du har nät i.
Eller kika om det går att fästa ett ramverk med nät utan att åverka skada på byggnaden och föst konstruktionen med buntband.

Det är väl dessutom lag på in nätning om det är över vissa metrar från backen numer? Så ex bor du på tredje våningen får inte katten vara ute alls på balkongen om inte den är innätad.

Koppel tror jag nämligen blir en dålig ide på ett sånt ställe faktiskt..

Hur ser altanen ut?
Om det är som "fönster" så kanske du kan spika ihop enkla ramar och sätta nät i, enkla att sätta upp och ta ner och du behöver inte göra någon åverkan.
Nu minns jag inte reglerna för vad man får sätta på balkong/altan men det är ju alltid bäst att höra med hyresvärden innan så att det inte kommer surt efter.

Det är som en stooor fyrkant. Grannens balkong ovanför mig slutar när man gått ut på halva altanen.

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 611
Senast: Liten
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 951
Senast: Asko
·
N
Övr. Katt Jag bor i hyreslägenhet och har problem med en granne i samma hus, dock annan trappuppgång. Eller egentligen inte problem kanske. Men...
Svar
15
· Visningar
1 789
Senast: NataliTM
·
Övr. Katt Både jag och mina grannar har sista tiden haft problem med en grå katt som springer runt på våra gårdar. Om den bara höll sig utomhus så...
Svar
6
· Visningar
5 981
Senast: Pepon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama