Hilken's Black Delight

simpan

Trådstartare
Vilken fantastiskt fin ponnyhingst!! :love: :love:

http://www.youtube.com/watch?v=v3yaGN0pBEk&feature=channel

länk borttagen av moderaton

Finns det någon som tar in på honom här i Sverige?

Kan man "privatimportera" för endast sitt eget sto eller blir det helt vansinnigt dyrt med alla tillstånd som krävs?

Någon som vet exakt vilka tillstånd man behöver? Har självklart vanlig seminstation som jag anlitar för seminering och dyl, funderar mest över vad som krävs för att få importera sperma.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hilken's Black Delight

Sorry för länkt till ägarens hemsida, trodde att det var ok när han faktiskt inte finns tillgänglig i Sverige, blir ju inte direkt någon reklam av en sån sak tänkte jag.

I övrigt, är det verkligen inte en enda människa som har något att säga om hingsten eller har koll på vad som gäller om jag vill privatimportera sperma (alltså enbart till mina egna ston).

har inget svar men gud vilken snygging:d:love:
Kan du inte maila dom och fråga, eller ta hjälp av din seminstation, vad är det för ras? engelsk ridponny?? kanske kan kontakta asrp.

Aveln är ju fri, så du kan använda vilken hingst som helst. Ska man importera behövs importillstånd från jordbruksverket, kostar 500 kr/år tror jag. Semintillstånd behövs också. Hingsten måste stå på godkänd EU-station när sperman samlas. För hingstar utanför EU gäller nog lite andra regler.

Det som kan ställa till det är ju vid registreringen av avkomma. Var har du tänkt att registrera den? Kan ju bero på vad du har för sto också, hur viktigt du tycker det är med rätt färg på papper o dyl. Där får du nog kontakta respektive rasförening och jämföra.

Ja, eftersom den inte är godkänd här i Sverigen så blir det nog inte några gröna papper oavsett vilken rasförening jag registrerar i. Det blir väl Svensk ridponny med grå papper kan jag tro. Hingsten är tysk ridponny, står i Tyskland så det är EU-regler som tillämpas. Eftersom han går på export till bla England så borde hans tappningsstation vara EU-godkänd. Bra att veta, tack!

Har fullblodsston och hoppas väl egentligen på överhöjdare till mig själv ifall att jag skulle betäcka med denna hingsten. Fullblod är väl godkänt som förädlare på Tysk ridponny, isf skulle jag kanske kunna registrera i Tyskland för gröna papper.

Semintillstånd skriver du, ursäkta en helt novis men räcker det inte att min seminstation är godkänd för seminering. Det är ju liksom de som ska göra det eller missuppfattar jag innebörden av ordet semintillstånd så att det innebär att jag behöver tillstånd för att seminera med just den hingsten, att det inte alls har med själva utförandet att göra?

Känner mig lite blond... :angel:

Senast ändrad:

Har redan mailat dem med lite frågor men inte fått svar ännu.

Jag läste lite snabbt på Jordbruksverkets hemsida, man behöver semintillstånd för att tex lagra och distribuera sperma. Det kan säkert vara den seminstation du använder, om ni kommer överens om det.

Ja, eftersom den inte är godkänd här i Sverigen så blir det nog inte några gröna papper oavsett vilken rasförening jag registrerar i. Det blir väl Svensk ridponny med grå papper kan jag tro. Hingsten är tysk ridponny, står i Tyskland så det är EU-regler som tillämpas. Eftersom han går på export till bla England så borde hans tappningsstation vara EU-godkänd. Bra att veta, tack!

Har fullblodsston och hoppas väl egentligen på överhöjdare till mig själv ifall att jag skulle betäcka med denna hingsten. Fullblod är väl godkänt som förädlare på Tysk ridponny, isf skulle jag kanske kunna registrera i Tyskland för gröna papper.

Semintillstånd skriver du, ursäkta en helt novis men räcker det inte att min seminstation är godkänd för seminering. Det är ju liksom de som ska göra det eller missuppfattar jag innebörden av ordet semintillstånd så att det innebär att jag behöver tillstånd för att seminera med just den hingsten, att det inte alls har med själva utförandet att göra?

Känner mig lite blond... :angel:
Jag skulle nog gissa att du ej får gröna papper i ASRP eftersom han ej är godkänd där, men om du registrerar avkomman som Sportponny i Rid och Sportponnyföreningen, så får du fulla papper om modern har godkänd stam, i ditt fall är det väl fullblodssto, så det är inget problem.

Gröna papper i ASRP har jag redan skrivit att jag INTE kommer att få just pga att han inte är godkänd där. De är ju dock de som tar hand om alla korsningsponnyer utan stam så min gissning var att det skulle gå att regga avkomman där men med GRÅ papper.

Finns möjligheten att få gröna papper i Rid och Sportponnyföreningen så är ju det absolut att föredra. Det är fullstammade fullblodsston jag har så på den sidan är det inga problem. Tack för tipset!!

Tack, jag kommer inte överens med jordbruksverkets hemsida. Hittar aldrig det jag söker där :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka