Rouise

Trådstartare
Min vuxna hane har väldigt ofta hicka, det händer alltså veckorvis ett par gånger.

Vad kan detta bero på?
Jag har ännu inte hittat nått speciellt mönster för vad som kan utlösa det.

Bör jag vara orolig och fundera på att utreda saken vidare hos/med vet?

att valpar får hicka ganska ofta vet jag och vuxna hundar kan ju få det ibland men har inte varit med om en vuxen hund fått hicka så här pass frekvent. I dagsläget oroar jag mig inte särskilt över det men lite fundersam blir man ju.

Hunden är i bra hull och muskler. Äter överlag bra, äter mer under aktiva dagar, mindre under vilodagarna. Äter torrfoder just nu men ska köpa hem färskoder i dagarna, färskfoder är han van att äta från tidigare hem.

Senast ändrad:
Sv: Hicka

Personligen kan jag få hicka om jag blir kall om halsen, kan man tänka sig något liknande med en hund? Även sommartid kan man ju tex bli kall om magen om man badar eller så.

Jag har ingen som helst aning, men har också en vuxen hund som hickar några gånger i veckan. Jag själv hickar nog dagligen, har alltid haft lätt för att hicka!

Min yngste hickade nästan varje dag när han var valp. Fortfarande hickar han ibland. Ibland kan han hicka 2 dar i rad och sen kanske inte på ett par veckor. Det kommer alltid i samband med att han har ätit. Kanske slyker han maten fortare eller sväljer mer luft när han får hicka. Jag har även hans pappa, men han hickar aldrig. Kan inte komma ihåg att han har hickat en enda gång faktiskt. Båda äter torrfoder och sväljer det snabbt.

tack för svar alla tre.

kanske inte borde bekymra mig så mycket då över hickandet, ska dock försöka se om jag kan hitta något mönster för när det inträffar.

Personligen kan jag få hicka om jag blir kall om halsen, kan man tänka sig något liknande med en hund? Även sommartid kan man ju tex bli kall om magen om man badar eller så.

Jag får inte hicka av kyla, men av någon knasig anledning får jag alltid hicka så fort jag äter någon form av vetebröd och inte dricker mellan varje tugga:meh: Bulle, smörgås, korvbröd etc får mig att sätta igång:D

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 417
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka