Shettisar

Trådstartare
Tänkte tvätta min eksem vallack när han kommer hem från betet. Men är osäker, är det lämpligt att använda Hexocil om han har sårskorpor?Har aldrig använt just det schampot innan.

Sv: Hexocil

lillasyrrans shettis fick hör och häpna, han fick exem i vintras...tvättade med hexocil?! i 3 dagar tror jag det var. vi tvättade, lät schmapot verka ca 10 minuter sen spolade vi bort det torkade någorlunda torrt och smorde efteråt med olivolja för att hålla huden mjuk och elastisk, sen läste jag på någon sida på internet att det skulle vara bra att smörja olivolja på exem och ja exemen försvann och nu har han päls där oxå!
Lycka till!

Tror inte man kan tacka Hexocilet för det om hästen hade sommareksem men oljan kunde nog hjälpa. Men det är dock väldigt ovanligt att ha allergiskt eksem på vintern men inte alls reagera på sommaren, kanske hade den någon annan åkomma?

Hexocil är desinficerande, denna effekt behöver man inte vid eksem (om det inte är häftigt infekterat förståss). Desinfektions medlet kan skada hudens skyddsbarriär ytterligare lite mer. Man vill ha så mkt oskadd mjuk hud som möjligt på hästen. Vatten med koksalt i räcker ibland, behöver man använda tvål så välj en med lågt pH. Produkter avsedda för röda bebisstjärtar är ofta bra för eksemhästar - barntvål, barnolja och blöjeksemsalva t ex.Dessutom rätt billiga. HH

Jo jag vill helst inte tvätta i medikamente starkare än barntvål, men denna vallack har aldrig tvättats ordentligt med något medel alls.Och nu så tänkte jag göra slag i saken och ge han en ordentlig grundtvättning och sedan då smörja in honom som vanligt.Men kan jag då använda Hexocil där han har sårskorpor? Inget som svider eller på annat sätt är olämpligt?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 036
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva sälja en stor del av mina kläder. Nu skaffade jag appen Vinted, det verkar smidigt. Någon som har använt den? Eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 749
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar