Hetsätning..

Sv: Hetsätning..

Eftersom kompisen har fått byta höleverantör under hela förra året titt som tätt så har det varit lite svårt för henne att analysera höet!
Hon kommer flytta sin häst till mig i slutet av februari och jag kommer antaligen analysera silaget då eftersom min unghäst kommer då med!
Jag har inte brytt mig om att analysera silaget tidigare för jag går mer på känn.. kollar hur mina hästar är i hull etc. Vet att det kanske inte rätt att göra så, men eftersom jag inte har några unghästar så har det inte känts lika viktigt! Min gamling har ju klarat sig bra utan analyserat silage.. Han blir 29 år i april!!!
Självklart behöver hennes häst kraftfoder, skulle aldrig komma på tanken att ge en 8-åring som rids regelbundet och tränas/tävlas bara hö! Så kraftfoder behöver han och det kraftfoder han får är nog det som han ska ha. Hon bytte till Eggersmans foder för ett år sedan och det funkade inte, hästen rasade i hull omgående så hon bytte tillbaka till havre, korn och betfor. Hullet kom tillbaka efter någon månad!
Och det var inte detta jag ville ha hjälp med utan vad man ska göra så att hästen inte hetsäter! Om silaget är analyserat eller ej spelar ingen roll.. han äter inte lugnare för det! ;o)
 
Sv: Hetsätning..

myfairlady91 skrev:
Självklart behöver hennes häst kraftfoder, skulle aldrig komma på tanken att ge en 8-åring som rids regelbundet och tränas/tävlas bara hö!

Om han får den energi och det protein i den kvot och mängd han behöver för sitt (tränings-)behov genom enbart grovfoder - varför i all sin dar skulle han behöva kraftfoder? Energi (Mj) är energi oavsett om det kommer från grovfoder eller kraftfoder.
 
Sv: Hetsätning..

Kraftfoder ger man för att fixa till det som inte täcks av grovfodret. Har man ett bra grovfoder och hästen orkar äta det den behöver finns det ju ingen anledning att ge kraftfoder "bara för att". Jag har fått dra ner på HÖT på hästen jag har hemma nu, för hon blev så j-kla pigg.
 
Sv: Hetsätning..

myfairlady91 skrev:
Vet ej om jag lägger ut tråden på rätt ställe!?! Men annars så blir den väl flyttad antar jag..

Det är nämligen som så att en kompis till mig har en häst som kastar iväg sitt kraftfoder varje dag.. Han kör ner huvudet i krubban å slänger iväg maten på golvet.. det lilla som blir kvar i krubban äter han upp fort plus att han sedan letar efter maten på golvet! Han blir väldigt stressad när det är dags för mat och det är nog inte nyttigt för honom!
Är det någon som har något bra tips på vad hon kan göra så att hästen slutar!?! :confused:

Hon har provat att ha en sten i krubban, lagt fodret på golvet, lagt det på höet, gett honom lusernhack så att han ska äta långsammare, hängt upp en hink så att han inte ska få stöd från krubban, provat en djup/smal krubba, provat en "normal" krubba etc..
För tillfället så får hon stå å "dutta" i maten i krubban så att han inte har något att kasta iväg. Det tar henne ca en kvart extra vid varje fodring = inte så roligt!

Hoppas att någon har något bra förslag.. hon är nog beredd att prova det mesta för tillfället!!!

hej. man måste se på varför hästen gör detta.....det är alltför vanligt att man ser hästar som bråkar med grannen och rivir äter för att de har blitt så ilskana te kan ju inte göra upp om maten när det är ett galler emellan har ni testat att byta granne? det kan va nåt att de två inte riktigt gjort upp om vem som bestämmer eller så bestämmer hennes häst eftersom den hästen med högre rang alltid slänger med maten för att visa att den är störst och bäst och har fått mer mat en den andra.den hästen skulle nog må mkt bättre av att gå på en lösdrift där den får äta när den vill. och kanske tas in i stallet själv och få maten själv(kraft) utan att nån annan "tittar på".

lycka till
 
Sv: Hetsätning..

Min häst hetsåt ett tag innan och det resulterade att han fick foderstrupsförstroppning 2 ggr (detta berodde iofs delvis på tänderna också..)
Men i vilket fall som så testade jag först med en saltsten, vilket inte var en vidare bra idag då men smälte när betforn landade i kubban och löste upp den..
Kanske han kan ha fri tillgång på hö ute eller ev få kraftfodret tidigare?
Om han blir stressad av boxgrannen kanske man kan ta in denna häst först och låta honom äta upp i lugn och ro?
 
Sv: Hetsätning..

hon har provat att byta granne.. han gör likadant ändå. han har stått själv i ett hörn utan grannar och han gör likadant ändå! om han kommer in själv och äter så gör han likadant ändå oxå! lösdrift är inte att fundera på ens.. det finns ingen möjlighet för henne att ha hästen på en lösdrift!
 
Sv: Hetsätning..

fri tillgång på hö ute blir svårt då han går med andra hästar i hagen.. och ha honom i en egen hage går inte. det finns inte plats för en egen hage!
tänderna är kollade på honom nyligen och hon åker regelbundet till tandläkare med honom. tandläkaren kunde inte heller komma på några tips om vad hon ska göra så att han äter lugnare..
stressad av boxgrannen blir han inte se inlägg över..
 
Sv: Hetsätning..

Säger det återigen: min ena shettishingst var likadan när jag köpte honom. Kastade i sig maten och vräkte ut hälften. Gav man honom ett kg kraftfoder, slängde han ut hälften och det var ju varken särskilt kul eller bra för honom.
Jag provade då olika metoder med mindre krubba, sten i krubban, m m, men inget av det funkade VAR FÖR SIG. När jag däremot kombinerade ALLA metoder, d v s satte upp en mindre krubba (en sån här fyrkantig i hårdplast, ganska djup), la ner en sten i den som tog upp lite mer än hälften av botten på krubban OCH blötlade all maten så att det blev SOPPA, alltså mycket vatten, DÅ funkade det! Då åt han lugnare och kastade inte ut maten, för det var ju inte mysigt att bli blöt i hela huvudet. :D
Nu äter han lugnt och ordentligt och får i sig allt han ska. Prova! Säger jag, inte så kostsam åtgärd ju. ;)
 
Sv: Hetsätning..

Vid insläpp lägger vi in både hö och kraftfoder innan de kommer in. Annars tror jag alltid att höt ges först. Vet inte hur det är på vardagsmorgnar. Hon som fodrar då gör det på väg till jobbet och har nog lite bråttom...

Om han väntar ända tills kraftfodret serveras beror på hur hungrig han är. Är han inte särskilt hungrig så väntar han så gärna. Annars äter han av höt, i alla fall efter en liten stund.

När jag har eget stall kan jag lägga om rutinerna så att de passar bara mig och min häst men nu är vi flera med olika behov. Han har lugnat sig med att attackera maten i alla fall och det är ju ett steg åt rätt håll.

M.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 836
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 862
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Det första man gör när man ska bygga om en ladugård är i allmänhet att bila bort foderbord och jämna till golvet. Men jag börjar fundera...
Svar
13
· Visningar
3 510
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp