Hetsätning..

myfairlady91

Trådstartare
Vet ej om jag lägger ut tråden på rätt ställe!?! Men annars så blir den väl flyttad antar jag..

Det är nämligen som så att en kompis till mig har en häst som kastar iväg sitt kraftfoder varje dag.. Han kör ner huvudet i krubban å slänger iväg maten på golvet.. det lilla som blir kvar i krubban äter han upp fort plus att han sedan letar efter maten på golvet! Han blir väldigt stressad när det är dags för mat och det är nog inte nyttigt för honom!
Är det någon som har något bra tips på vad hon kan göra så att hästen slutar!?! :confused:

Hon har provat att ha en sten i krubban, lagt fodret på golvet, lagt det på höet, gett honom lusernhack så att han ska äta långsammare, hängt upp en hink så att han inte ska få stöd från krubban, provat en djup/smal krubba, provat en "normal" krubba etc..
För tillfället så får hon stå å "dutta" i maten i krubban så att han inte har något att kasta iväg. Det tar henne ca en kvart extra vid varje fodring = inte så roligt!

Hoppas att någon har något bra förslag.. hon är nog beredd att prova det mesta för tillfället!!!
 
Sv: Hetsätning..

Men om man lägger 3-4 större stenar i krubban och hästen får "buffa undan" stenarna för att få tag på maten - då måste det vara omöjligt att kasta i sig maten och slänga ut den ur krubban?
 
Sv: Hetsätning..

En häst jag hade som var exakt så gjorde jag så att jag hällde havren på höt! Hade sopat en fläck på golvet så det inte hamnade bland halmen. Funkade super, då åt han lugnt.
 
Sv: Hetsätning..

Jag tror att hon redan har provat det.. men jag ska vidarebefodra tipset! *tackar* Hästen är väldigt bra på att slänga ut maten ur krubban, man får ducka när man har hällt i maten i krubban för annars får man den ansiktet!!! ;o)
 
Sv: Hetsätning..

Det har hon provat, det slutade bara med att han tog ena benet å skrapade iväg maten.. Jag har sagt till henne att sluta ge honom kraftfoder och bara ge honom hö.. ;o) det är nog snart enda sättet! Fast det är nog inte helt rätt.. han rids/tävlas så han behöver nog sitt kraftfoder! Det tråkiga är att hon kan inte ge sin häst några dyra tillskott för det hamnar ju som sagt på golvet å inte i magen!
 
Sv: Hetsätning..

Min häst attackerade maten men han kastade inte ut den. Jag hade en gång råkat blöta all mat, inte bara betforen utan även havre och pellets. Han åt mycket lugnare så nu får han blöt mat utom vid insläpp. Han äter även insläppsmaten lugnare nu.

När vi fodrar och ger höt först så börjar oftast inte min häst äta utan han står och tittar ut och väntar på det gottaste :crazy:

M.
 
Sv: Hetsätning..

När vi fodrar och ger höt först så börjar oftast inte min häst äta utan han står och tittar ut och väntar på det gottaste

Väntar han fortfarande efter en kvart? Fodras höet alltid först?
Det är bra att kunna hålla rutiner för såna hästar, då vänjer de sig till sist vid att det inte kommer något godis på en stund, och de äter lugnt sitt hö.

Men det är såklart svårt i ett stall där olika människor fodrar och gör på olika sätt...
 
Sv: Hetsätning..

har man rätt grovfoder (som passar just den hästen) så räcker det ypperligt även om hästen tränas och tävlas. Ska hon ge tillskott (vitaminer mm), så brukar det räcka att blanda det i liiiite kraftfoder :)
 
Sv: Hetsätning..

Hur har den det med grovfoder? Får den tillräckligt? Fri tillgång? Är det bara krafftfoder den kastar i sig? Inte grovfodret?

Kan ju bara gå till min egen, Queen. Förr har hon alltid stått på ca 6-8 kg grovfoder, rädd för att hon skulle bli tjock annars. :o
Hon var alltid stressad vid fodringar, stod och slog i boxdörren, kastade i sig maten, både hö och krafftfoder. Då hon var klar hade dom andra knappt ens börjat.

Men sedan hon fick fri tillgång på grovfoder för ca 1½ år sedan så har alla dessa problem försvunnit. Hon stressar inte längre då det är dax för krafft, äter lugnt och sansat, nästan senast av alla att äta upp nu. :) Har inte hört henne slå i boxdörren på år och dag, det är så underbart att se henne så glad, nöjd och tillfreds.
 
Sv: Hetsätning..

han får höet en bra stund före kraftfodret.. äter lika hetsigt ändå! :o( Hon har provat krubbor med kant och med stänger.. det funkar ett tag och sedan har han kommit på hur man ska göra för att få ut maten! *smart häst*
 
Sv: Hetsätning..

problemet här är att höet inte är analyserat! det finns tyvärr ingen möjlighet att göra det heller.. hon har fått byta höleverantör nyligen och hon kommer snart börja ge honom ensilage igen när hon flyttar honom till mig! vårat ensilage är inte heller analyserat, men jag har tänkt att fixa det!
 
Sv: Hetsätning..

Han får tillräckligt med grovfoder, fri tillgång skulle aldrig gå med den hästen.. han skulle vara smällfet isf! Är lättfödd.. Han kastar bara i sig kraftfodret, aldrig grovfodret!

Men jag ska säga till henne hur du gör.. det kanske funkar å ge honom mer grovfoder (och dra bort lite kraftfoder såklart).
 
Sv: Hetsätning..

Vad äter hästen i kg, både grov- och kraftfoder?
 
Sv: Hetsätning..

Blöta maten brukar fungera. En kompis häst kastade i sig maten men åt mycket lugnare när hon blötte den
 
Sv: Hetsätning..

Min ena shettishingst kastade oxå ut alla maten när jag fick hem honom. Provade med en mindre krubba, men det funkade inte. Provade då med att lägga i en sten, men då föste han liksom bara ut maten längs sidan i stället. Till slut blötte jag all maten ordentligt, gjorde alltså SOPPA och DÅ funkade det! Han tyckte inte det var skönt när det stänkte i huvudet, så han la av direkt! Så prova med att blötlägga så att det blir soppa, så ska du se att det kanske funkar!
 
Sv: Hetsätning..

Har inte hästen analyserat hö, så vet ni ju inte OM den behöver kraftfoder alls, och i så fall vilket kraftfoder den behöver :angel:
Jag skulle analyserat silaget åtminstånde (iaf energi/protein).
 
Sv: Hetsätning..

Roy vräker gärna ur maten ur krubban :b Jag var inte särskilt glad när jag fick ett sjok med blöt lucernpellets på mina skor :/ Det har blivit bättre sen jag bytte till lucernhack. Han vill helst ha havren överst, häller i det blötlagda först (betfor och kli) annars åker det ur krubban i jakt på något godare! :) Ser även till att ha rent golv under krubban på så sätt kan ha äta upp det han har ur krubban men jag räknar med att det blir ett visst "spill"
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 836
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 862
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Det första man gör när man ska bygga om en ladugård är i allmänhet att bila bort foderbord och jämna till golvet. Men jag börjar fundera...
Svar
13
· Visningar
3 510
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp