hethäst..

Eliin_87

Trådstartare
Min häst är en mycket mycket pigg häst av sig själv..
Just nu får han bara en liter kornkross per dag. plus flytande vitamniner..folk i mitt stall har sagt att det är för lite energi? Jag tycker,eftersom att han är så jätte pigg av sig själv,så behöver han ingen mer energi?
Har jag rätt eller fel? :confused:

Hur ser hästen ut i hullet då? De kanske menar energi som i hullgivande? Vad äter hästen mer?

Min första tanke är: Stackars häst, vad torrt det måste bli i munnen med 1 l korn bara. Hoppas att du blöter upp det om inte med betfor så vanligt vatten går också bra. Det dammar ju så kopiöst annars. Det kan ju bli risk att han blir allergisk mot damm annars.
Din fråga nu: Har du analys på höet? Vad är det för häst? Hur rids h.n? Ålder? Så kan vi räkna åt dig och tala om, om hästen får för lite/mycket mat.

Han är fin i hullet,har nyligen vart alldes för tjock.men nu är han helt okej :)
han äter bara kornkrossen och hösilage plus vitaminer

såklart jag blöter det :) Han är ett svenskthalvblod,7 år,har inte analysen kvar här,men värdena var inte speciellt bra :(

Du måste leta fram analysen på höet annars är det svårt att tala om för dig om det räcker eller inte.
Hur mycket hö ger du per dag mer än 1L kornkross?
Är det hö eller hösilage?
Jag tror nog att det är för lite energi som du ger om du nu har dåligt värde i ditt hö och bara ger 1 L korn. Är det ett halvblod som väger ca 500 eller 600 kg?

han väger ungefär 500 kg, får hösilage, 10 kg per dag.skulle han bli het bara fär han får för lite energi?? :confused: :confused:

Ja, när en häst inte får rätt foderstat så kan den bli slö, het, stökig, grinig etc..... Min häst var jättejobbig innan jag hittade den rätta foderstaten åt honom. När hästen får rätt foderstat så mår hästen bra och den märks må du tro i ridning och hantering av hästen. :)

fråga

hur mycket rider du hästen alla tänker på maten direkt med rider, tränar? det är kanske ridningen du ska tänka på istället för maten en häst som är het måste ha mer motion. :) jag vet har uppfostart två galna hästar som oxå var heta men det är ridningen jag fick tänka på lära dem nya saker så de blev trötta i psyket för det är där de är heta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
635
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream

Hund, Katt, Andra Djur