Heta hästar

N

nicca

Har en nordsvensk som lätt blir väldigt het, kör upp huvudet, taktar och vill bara springa, slutar lyssna på hjälper. Har fått tips om jaktkandar, hur funkar det? Tacksam för alla tips om hur man kan få ner tempot på henne. Hon är 13 år F.d travare och ganska nyinriden så skarpare bett känns som en bakvänd utväg.

Sv: Heta hästar

Skarpare bett brukar göra hästen ännu hetare. Ofta kan det fungera ett litet tag, när, hästen lyder av rädsla. Sedan får man betsla upp ännu mer. Det är också en mkt farlig väg att gå, för hästen kan reagera med att fly från smärtan.

Det går att använda ett skarpare bett om man vet hur det fungerar och ska användas, det får användas på ett mjukt sätt eftersom det är så skarpt.

Ta reda på orsaken till varför din häst gör så? och när din häst gör så? är det när ni rider ut? eller också i ridhus/paddock(om ni har tillgång till det)?

Träna dryssyr så att hästen kommer på andra tankar, och får ut sin energi på annat.

Är hästen pigg, den kanske behöver få springa av sig och busa av sig, longera hästen innan du rider, om du har möjlighet till det.

Prova att göra halt och stå stilla tills hästen har lugnat sig.
Gör halt några gånger och beröm hästen när den lugnar sig och står avslappnat. Hästen ska sedan gå framåt lugnt, och gör den inte det så gör halt igen. När ni ska trava gör halvhalter, träna övergångar till skritt. :smirk:

Ett skarpare bett kan användas när man rider ut. Men ska man träna dressyr i ridhus/paddock, är det bättre med ett vanligt bett. :smirk:

Tänkte berätta lite om min häst, hon är otroligt snäll och lättlärd gör alltid sitt bästa ibörjan av ridturen är hon lugn och ganska avslappnad hon börjar hetsa upp sig efter kanske 15-20 min särskilt när vi svänger in på nya vägar, vid långa raksträckor eller allra mest om vi vänder likadant om jag försöker rida på volt det går bra ett tag men sen blir hon bara het och stark. det känns som om hon bara går och väntar på upploppssträckan, jag antar att mycket av det kommer från travet. Tränar väldigt mycket på skritt och travövergångar. Gör halt så fort hon taktar, Jobbar även mycket med markarbete och det funkar väldigt bra. Har även provat halsförlängare och den funkar så länge hon håller sig lugn men sen ignorerar hon den totalt. Har kollat rygg och tänder allt är ok. Känns som vi har kört fast och behöver höra andras erfarenheter.

Hejsan! Jag måste säga att jag känner igen mig i din berättelse. Jag har själv en nsv travar-valack som togs av banan för gott bara några månader innan jag fick honom. Han var rena mardrömmen för mig som aldrig riktigt tränat en travare tidigare utan bara ridit ut på något vbl då och då. Det tog ett tag för mig att hitta knapparna och jag skulle aldrig ha kommit så långt som jag är idag om jag inte vid ett tidigt skede anlitat bra dressyr-tränare. Men när det gäller bett så är det skarpaste jag ridit på ett Myler, och det använde jag bara för att han trivdes med det.
Mitt råd för dig och din raring är att ta det lugnt, vara bestämd och ha ett gott självförtroende. Nu minns jag inte om du skrev att du ridit travare tidigare, men det är ju en lite speciell teknik på dem. Bl a är det bättre och säkrare att släppa på tygeln när hästen börjar stressa. Om du helt plötsligt bara släpper tygeln måste hästen själv hitta sin balans och kan inte förlita sig på att du håller den balanserad, detta brukar leda till en ganska drastisk sänkning av tempot. Men ska du testa den tekniken ber jag dig göra det i en inhägnad paddock först, det finns ju ingen garanti för att din häst svarar likadant som min. Hursomhelst önskar jag dig och din pålla lycka till. När man väl har rätat ut alla frågetecken, lokaliserat användarmanualen och hittat spakarna så finns det absolut ingen underbarare häst än en kbl-travare! (Partisk? Vem, jag? :confused: :angel: )

Tack och lov för snö. Har idag ridit i djupsnön på helt långa tyglar och Emma blev som förbytt lugn avslappnad och hetsade inte upp sig ens när vi kom ut på plogad väg. Kunde sen variera tempot som jag ville. Det är turer som idag som gör att man får tillbaka lusten och orken att skola om en travare igen. Tack för svaren det känns alltid lättare när man får lite goda råd. :rofl: :rofl:

Jaghar ochså en kallblodstravare likså min vännina,min kill ehar varit mer den lugna typen men hennes häst är mer som din,och de tipps jag kan ge dig är att få hästen på andra tankar gör något oväntat använd halter hela tiden volta när honblir för besvärlig å var ALLTID koncekvent,det tar tid att få bort detta men de går jag lovar dig men låt henne skritta i sin takt bara hon KSRITTAR (förstår du?) sedan trava gör halv halter fortsätt på den väg ni är,sedan kan jag tillägga att de kan löna sig prova bettlöst,de gör d på min,för när jag sätter på honom bett "kommer travaren fram genast" men jag rider i sidepull så har han en annan uppfattning om vad de väntas av honom verkar d som. Hoppas du blev lite klokare ;)

bara ett litet förslag: kan det vara så att när du tar i tyglarna och hon höjer huvudet lägger sig bettet mot tänderna och det är det hon tycker är läskigt? om det skulle vara det som var problemet så är det enkelt att rätta till med en martingal, då blir alltid tygeltaget vinkelrätt från hästens mun.

Det brukar hjälpa att göra halvhalter hela tiden med sitsen och att SLÄPPA på tyglarna! Ta endast små små förhållningar och när hästen reagerar ge DIREKT efter på tygeln! Skarpare bett får endast användas om man verkligen behärskar den tekniken jag beskrev ovan annars har den motsatt effekt! Skapar man ett obehag så är det ganska självklart att hästen vill springa ifrån obehaget.

min är precis likadan. Också en kbl travare.
Stressar som f*n och vill bara iväg.
Det som funkat på honom är långa rlugna turer och MYCKET halvhalter och halter. Skritta 5 steg halt 5 steg till halt 3 steg halt osv. variera antalet steg hela tiden så hästen inte förekommer dig med halterna. När det funkar i skritt övergå till trav och avsaktingar/halter osv. Lycka till!

Tänk på att travarna är lärda från små att volter = startmoment och blir därför lätt upphetsde, sen är raksträckor = full fart. Inom travet håller man alltid ordentligt stöd i tömmen, släpper du efter tömmen så saktar hästen in. Så ju mer du tar i tygeln ju fortare ska han/hon springa. Glöm ej att dom hästar (som varit på travbana) är avlade att springa fort och fått beröm hela livet för det, ju fortare desto mer beröm. Så hästen blir oftast oförstående när den helt plötsligt har en som skriker, drar och allt vad människor gör när den springer fort. Sen han du ju försöka att använda ett annat bett , inte skarpare, men ett annorlunda från det travbett som han/hon har haft i travet. Gör/använd saker som hästen inte har vait med om i travvärlden.
Jag har hundar också, dom märker skillnad på om jag tar på läderhalsband eller stryphalsband. Dom drar som tok i läderhalsbandet men inte med strypet, (utan att jag ens sträckt kopplet) dom vet att olika utrustning = olika jobb.

Träna på komunikationen istället för att betsla upp hästen...
Ett sätt är att träna halter, igångsättningar och förhållningar. Gör saker med han så han får tänka mycket!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka