Sv: Het ute

Jag har ett arab sto som gjorde så en period. Jag lånade en thidemantygel och red ut på den (på den yttersta=inte så mycket inspänning) under en period på ett par månader. Den hjälper mer än en martingal att sänka huvudet och om du inte spänner in den så hårt så "vägleder" den hästen på ett bra sätt utan att tvinga. Jag rekomenderar att testa på typ ridbanan innan du ger dig iväg ut. Detta funkade med min häst... visst kör hon upp huvudet ibland fortfarande men det är oftast under en ytterst kort period tex precis i galoppfattningen men numera känner man att kontrollen finns alltid kvar hos mig.

Många förespråkar gummisnodd men detta funkar inte på min häst (hon går emot och rycker sig själv i munnen) och jag gillar det inte som hjälptygel.

Senast ändrad av en moderator:

Damie, han är jätte lugn o fin när jag rider ut själv med honom.
Jag tränar mkt halter och igångsättningar.
Fick även tips om att longera osv och det gör jag ibland också när jag har tid. Men eftersom att de främst är när vi är ute o rider med andra så brukar ja inte riktigt ha tid o springa ner o stå och longera innan ridturen.
Många svar har varit väldigt bra, tack så mkt!

Oliviaaan skrev:
Damie, han är jätte lugn o fin när jag rider ut själv med honom.
Jag tränar mkt halter och igångsättningar.
Fick även tips om att longera osv och det gör jag ibland också när jag har tid. Men eftersom att de främst är när vi är ute o rider med andra så brukar ja inte riktigt ha tid o springa ner o stå och longera innan ridturen.
Många svar har varit väldigt bra, tack så mkt!

Jag menar självklart arbete från marken för att stärka ledarskapet som ett långsiktigt projekt, inte innan ridturen. Men det var ju jättebra att det funkar när ni är själva. Mitt eget sto kan bli lite jobbig när vi ligger bakom andra hästar. Vi brukar öva på att byta ledarhäst mycket, rida jämsides osv för att undvika att det börjar tävlas och de trissar upp varandra.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern