Het unghäst!

Russin8

Trådstartare
Jag har ett 2-årigt kallblod som jag börjat köra. Problemet är att han inte kan skritta! Han skrittar en kort stund precis när jag börjar köra sen går han och taktar hela tiden. Han verkar inte stressad, öronen framåt och är hela tiden fullt kontrollerbar, förutom att han inte vill skritta.
När man tar tag i honom så skrittar han ett, två steg sen börjar han igen.
När man ökar med honom så är han framåt men inte svår att hålla.
Han är lätt att minska och öka farten på. Ligger inte på så hårt men vill framåt.
Några bra ideer om hur jag ska få honom att skritta. Jag vill ju inte gärna sitta och tjuv hålla honom hela tiden.
Jag är lite nybörjare på det här med trav så ni som kan lite mer kanske har några bra tips på hur jag ska göra.

MVH Russin8

Sv: Het unghäst!

Skritta mycket och länge.
Skritta i tyngre uppförsbackar då det inte går att trippa.
Kanske en tryckvagn så när han börja trippa så sätter du på trycket och sen släpper direkt efteråt?
Körde en gång en kallblodsmärr som var het också och trippade..
Satte henne framför pullerten och så fort hon började dra eller trippa så ställde jag mig på pedalen :devil:
Tillslut lärde hon sig hyggligt iaf :D

Oki. Låter som en bra ide. Då blir det ju jobbigt att trippa.
Man blir ju lite irreterad på honom när han håller på så. Men samtidigt vill jag ju vara försiktig eftersom han är ung.

Har ingen tryckvagn (min första trav häst) så jag får ta till backen.

Tack
Russin8

Jo, såklart måste du även vara försiktig med det här med backe på unghäst.
Men tycker nog det är värre att måsta dra unghästar i munnen än att skritta i backe :)

Jag har en likadan (Juvelen).
Lägger jag tryck på honom lugnar han ner sig för stunden. Jag har haft honom i 4½ år och han har inte lärt att skritta ordentligt när jag vill än. Han tycker det är så himla roligt när han körs så han vill helst springa hela tiden.

Han har sin egen vilja om hur saker och ting ska vara. Man får ta honom för den han är, när vi skråggar oss fram i tillvaron (blandning skritt, tripp och trav).

Jag har haft flera såna där, enbart kallblod av någon anledning, varmbloden är sällan riktigt så där ivriga. Mitt tips är att låta hästen springa av sig lite, lite lagom trött så där, sen skritta på bestämda sträckor, alltid, lika som att man alltid travar på vissa sträckor. Konsekvens lär dom sig av. Dessutom kan du lägga in övningar som inkluderar stanna och backa, speciellt om hästen faller i trav/trippar på de sträckor där man alltid skrittar. De flesta bebisar växer ur det här beteendet så småningom, men just den här tiden i livet så är det inte så ovanligt att de inte har tid att skritta, konsekvens och inte allt för höga krav brukar funka bra.

Lite så känner jag att det är med Tamlin oxå. Han tycker att det är så himla kul att bli körd:). Och vill så mycket. Men jag tycker att han ska kunna skritta:smirk: Men det kan ju vara så att han bara är het och vill springa (som visserligen inte är fel, han ska ju springa fort men inte hela tiden:))
Nu har jag ju inte kört honom så där jätte mycket än, vi joggar mest just nu.
Det är i alla fall jätte roligt att köra:) inbiten ridmänniska som jag är:angel:
Ska testa med att vissa dagar bara skritta honom, inte låta honom trava. För lite är det så nu att där han vet att vi brukar trava så blir han mer trippig. Så om han inte vet när han får trava så kanske han lugnar ner sig lite.

Tack för hjälpen

MVH Russin8

...och jag säger tvärt om, var konsekvent och han kommer lära sig skritta när han vet att man ska skritta och när man ska trava, till att börja med i alla fall (närmsta året).

Okej. Men kan det inte blir problem när man kanske vid ett tillfälle vill skritt just där man ibland travar. Det är så jag tänker. Det är ju inte alltid man kör på samma sätt?
Vissa dar kör man ju lite fortare och mer trav och vissa dar lite långsammare och skrittar mer.
Jag är ju som sagt var ingen trav expert men har hållt på med hästar i hela livet. Men jag kanske ska prova att göra så under en period bara för att få honom att skritta för att sedan kanske kunna ändra platser för trav och skritt.

Tack för tipsen

MVH Russin8

Skritta skritta skritta :p Skritta hela rundor vissa dagar utan att trava ett steg. Mitt kallblod hade inte riktigt detta problem men han kunde bli lite tung att hålla, inte het men han hängde sig i bettet. Jag tog bort handstropparna från tömmarna och någon vecka senare hade jag en häst med mjuk fin mun som numer är mycket lättkörd och lättreglerad i löp. Insåg att felet låg hos mig själv :S

Det där har jag faktiskt tänkt prova. Då kanske han kommer på att det inte är någon ide att takta:idea:

MVH Russin8

Det där har jag faktiskt tänkt prova. Då kanske han kommer på att det inte är någon ide att takta:idea:

MVH Russin8

...om man har tur:rofl:
Mamman till min häst taktade hela livet, i vagn, under ryttare, till och från hagen, även som gammal fölmärr med liten unge vid sidan skulle det taktas.

Jag hoppas du hittar den riktiga skritten på hästen för man sparar mycket bekymmer på en häst som kan länga sig rejält i skritten. :idea:

Ja, det hoppas jag med. Skritten är viktig. Ska börja med att skritta långa sträckor och se om han tröttnar på att gå och takta hela tiden.

MVH Russin8

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka