Het och stark shettis

S

Spirelli

Hej
Vår shettis på 9 år är alldeles för het för barnen. Han är pigg och med på allt, inget fel i det. Däremot så orkar de ju inte få håll på honom. Tillägger att en vuxen knappt får stopp på honom i galopp eller trav. Kan man skippa kraftfoder helt? Han får nu rätt så fri tillgång på hö och 1/2 kilo Hippo basic per dag. Kan tillägga att han har stooor hage och rids/tömkörs minst fyra dagar i veckan. Blir aldrig trött. Skrittar snabbare än betydligt större ponnysar. Verkar älska livet i största allmänhet och det vill man ju inte ta ifrån honom. Lägger en liknande tråd på utrustning om bett.
 
Jag skulle skippa krafftfodret helt. Din häst får sökert i sej tillräckligt med energi av fri tillgång till hö skulle jag tro...

Sen det med bettet...kom ihåg att inte sätta på för skarpt bett för det är ändå den som håller i tygeln som avgör hur skarpt bettet blir.
 
tycker inte att du ska kapa bort kraftfodret -han behöver en uträknad foderstat som alla andra hästar. men du kanske bör dra ner eller byta foder!?
sedan är det "bara" att träna lydnad om och om och om igen. halvhalter, volter tempoväxlingar. kör honom själv ett tag för att få "fason" på honom så han är lydigare när barnen ska köra. kanonkul med en pigg shettis :) se till att du ändå vågar "köra på" så han inte tappar sin fina framåtbjudning. lycka till.
 
Haha! Ni ska se när jag tar med honom på joggingrundan. Det är mycket bättre äen en hun, för han stannar minsann inte för att nosa och lukta på allt! Trött blir han däremot inte i första taget. Jättelydig när jag är i närheten men vet att han kan köra med barnen. Piggheten i sig vill vi ju inte för allt i världen ta ur honom.
 
byta foder sort kanske skulle vara något eller dra ner på mat.. hade en pigg shettis i stallet hon fick 6dlhavre per dag, inte fri tillgång på hö. fick kanske 2-3kg hö per dag.. det klarade hon sig på.. kraft pony kan vara ett bra foder kanske..
 
Först och främs behöver du göra en höanalys för att överhuvudtaget veta vad och hur mycket foder du ska ge.
Stor mage säger du. Proteinbrist kanske? Är shettisen bukig?
 
fick kanske 2-3kg

En häst ska inte ha under 1,5 kg hö/100 kg kropssvikt. Då kan du själv räkna ut hur långt 2 kg hö räcker :smirk: En minishettis i normal hull väger runt 170 kg.
 
Liksom stor ponny/häst så är det först lika viktigt att ge en fungerande och välanpassad foderstat.

Nummer två att de kan vara av olika personligheter pigga eller loja eller vad som.

För det tredje så skall de hanteras som vilken annan häst/ras som helst även att de är små.

Det verkar som det mesta är som det skall förutom då nummer tre när det gäller barnen.
Eftersom han fungerar med dig som vuxen så är det din uppgift att se till att barnen lär sig exakt det du gör med honom, barnen måste lära sig hantera hästen och läsa av honom samma kommando och samma kroppssignaler. Antingen att du lär dom exakt det du gör eller att ni tillsammans tar hjälp av instruktör. Det handlar inte om str. eller styrka på personen utan hur den gör i sin handling.

Även barn kan lära sig detta och bli bra ledare, men det är vi vuxna som måste lära dom detta allt som oftast då de inte har den utvecklade känslan eller tänkande som kommer med åren. Man får helt eneklt gå tillbaks i hanteringen och börja om lite när det gäller barnen och hästen och inte göra mer än vad de klarar ut för tillfället utan att hästen "tar över" och sedan öka på detta.

Därför tycker jag denna tråd passar bättre in på hantering än på foder.

MVH/
 
Skrev jag nåt om stor mage? Nyligen sedd av vet och han berömde för den goda form han var i och LAGOM hull.
 
Snälla läs innan ni svarar! Hage och inte mage! Liknande tråd ligger på utrustning. Jag söker inte felet i hantering eftersom det funkar jättebra från marken MEN han har skitkul när han rids OCH vi rider för instruktör. FRÅGAN HÄR gällde fodret så det är det enda jag ville ha hjälp med här.
 
Sorry, men för mig framgår det inte med någon självklarhet att du vill ha hjälp med ändrad foder, efter vad du skriver i din tråd. Står ju ingenting om vad du vill med fodret eller hur hästen i sig ser ut hullmässigt m.m. Och vad säger att det är foderrelaterat problem?

För mig är det mer ett hanteringsproblem du beskriver :confused:

MVH/
 
jag vill inte lägga mig i men eftersom hon lägger tråden i forumet FODER så är väl det ganska självklart eller? :bump:
 
Förmodligen kan du ju skippa kraftfodret helt eftersom fri tillgång på hö antagligen täcker hans behov. En höanalys är ju att föredra för att veta säkert, då vet du ju också om mineralbehoven är täckta. Tar du bort kraftfodret måste höet oftast kompletteras med någon slags mineralfoder (ofta på shettis även med kraftfoder eftersom det blir så små mängder).
Du skriver ju dock själv att han är i bra hull vilket tyder på att den mängd mat han får i sig idag är ganska rätt, då är det ju dumt att ta bort något i o m att han står på fri tillgång på hö kan du ju inte öka det vilket du kunde gjort annars för att kompensera.
Tyvärr är det så att temperament inte är så väldigt foderberoende, d v s a det är svårt att få en pigg häst lugn genom att byta foder, det går oftast bara om de står på stora mängder kraftfoder vilket din ponny inte gör.

Tyvärr finns det också shettisar som inte är så lämpliga nybörjarponnier (har själv en som ligger på gränsen), dessutom låter det som om er är uppe i ganska bra kondition vilket kan "förvärra" situationen, d v s a han orkar ganska mycket.
Kanske ni har möjlighet att skaffa en annan ponny till barnen tills de lärt sig uppskatta och kontrollera hans fart och temperament. Kanske en blivande liten ponnygaloppchampion med rätt ryttare på ryggen?
mvh Maria
 
Människor har i alla år lagt trådar fel eller letat efter svar i helt fel ände. SÅ, nej ingenting är självklart.

MVH/
 
Tack! Ungefär det jag ville veta, om fodret har någon inverkan på temperament. Tack och lov finns det ponnysar av lugnare sort att välja på här, grejen är väl bara att både barnen och shettisen i fråga är väldigt fästa vid varandra. Får väl fortsätta att springa med, jag behöver ju också motion. Kanske skulle prova havre på mig och se om det har nån effekt ;). Har alltid sagt att han skulle göra sig på ponnytravet om det hade funnits i närheten. Han får nog behålla både kraftfoder och hö så länge. Får förresten mineraler också. Huvudsaken är ju i alla fall att han trivs och mår bra. Skickar med en länk till en liten artikel många som svarar här på buke borde läsa och begrunda. Om attityd
 
ett tips kan ju vara att höra med instruktören vad hon tycker är lämpligt för ponnyn.. jag skulle rekomendera att kanske sänka maten lite eller vart fall kraft fodret.. vad mycket får den per mål nu?
 
Visst är det bra! Tycker att här på Buke kan man ha rätt att ställa alla sorters "dumma" frågor utan att för den delen få dumma svar. Lite ödmjukhet skadar aldrig, varken här eller utanför datorvärlden.
Till nästa svar: Han får nu ca 1/2 kilo per dag, mineraler och fritt hö. Står på halmbädd så skulle han vilja kunde han väl äta halm också.
 
det var en jätte bra artikel ska skriva ut den och sätta upp i stallet något som alla borde läsa...
ett kraft foder jag skulle kunna rekomendera är kraft ponny.. kanske behöver inte shettisen så mycket kraft foder som nämts tidigare han verkar kunna klara sig på fri tillgång på hö.. men man kan ju alltid ge lite kraft foder som belöning och skämma bort den lite men då kanske bara 3dl och hålla kvar fri tillgång på hö. jag har hört många sakt att om man ger sin häst mycket energirik mat så måste man arbeta hästen såpass mycket att den för varje tränings pass får göra sig av med all energi den samlat på sig, detta är vad jag har hört och jag personligen tycker att det är klocka råd. lycka till med shettisen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 771
Senast: Bri
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 604
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 635
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • att få vad man betalar för
  • Jourhavande präst
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp