het häst, vad göra?

lillamyggan

Trådstartare
Hej
Har någon nån idé vad jag ska göra med min häst som är så pigg och framåt att jag snart inte orkar med det. Det är en fd travare som nu endast rids. På ridbanan är han helt underbar, går samlat med eftergift och lyssnar till 100%. När jag rider ut i skogen är han jätte pigg. Han försöker inte sticka, men han ligger på hårt och verkligen drar för att få öka farten. Det jobbigaste är att han bara blir värre och värre hela tiden. Jag har försökt med halvhalter och volter men det funkar inte. Någon som har någon annan idé?

Sv: het häst, vad göra?

att vara konsekvent, hästen Ska lyssna i alla situationer ( nåja..circus iafall )

Lyssnar hästen i skritten? hur bra då? kan du skritta, halt, skritt, halt, på långa tyglar? arbeta dig igenom skritten och när du har hästen lugn och samlad där så går du över till traven, börja lika dant, trav, skritt, halt, trav, halt, skritt, trav, mycket växlingar, fråga konstant om uppmärksamhet, var konsekvent, börjar hästen ligga på så ändra det som du gör, drar hästen i skritten, men sakta av, gör en halt.. hur ska hästen kunna dra när det står stilla? kan inte hästen stå stilla så bör den ju lära sig det? Se till att hästen vet att den ska lyssna på dig och när den lägger sig mot bettet så får han göra något jobbigt - som en avsaktning. Sen om hästen är tjaffsig i munnen skulle jag nog försöka befästa halt för sits / röst, just för att komma undan ifrån "drag" momentet.

Jag rider också en fd kbl travare som går hyffsat på banan men i skogen kan han lätt stressa upp sig. Speciellt när man galopperat. Han är mycket körd (inte trav) och lyssnar bra på rösten. Så för att lugna honom är det bästa sättet att nästan släppa tygeln och bara prata med han.

Mitt tips är att du ska hålla dig till skritt tills det funkar perfekt, sen lite trav. Men trava bara så länge du har kontroll, sakta sedan av till skritt igen. Träna han att lyssna på rösten eftersom, iaf den jag rider, bara stressar upp sig mer när man tar i tygeln. Du kan också jobba med en massa dressyrrörelser på stigarna för att avleda lite...typ skänkelvikningar, öppna, sluta.

Lycka till! :banana:

Jag tycker inte volter har funkat så bra på dom travare jag rider (kopplar nog gärna ihop det med voltstarter)

Men jag tror det bästa är att du låter det ta tid, rid i skritt.
Jobba med honom. Mycket halter, skänkelvikningar och öppna och sluta efter vägarna.
Aktivera honom.
Försök att inte bli hängande i tygeln. Om det går, rid gärna på halvlånga tyglar.

Jag har aldrig trott på det som vissa gör, galoppera av hästen och sen börja jobba.
Jag anser att hästen ska kunna vara lugn och avslappnad utan att den ska få springa av sig först.

Hoppas det löser sig.

Smurfmodesty skrev:
Jag har aldrig trott på det som vissa gör, galoppera av hästen och sen börja jobba.
Jag anser att hästen ska kunna vara lugn och avslappnad utan att den ska få springa av sig först.

Jag håller med dig, men.. man måste ta hänsyn till individen också, alla är ju olika. Om man tex har en häst som nyss börjat sin omskolning ska man komma ihåg att travarna är vana att arbeta ordentligt (blåsa ur) 2-3 dagar i veckan. Omställningen till ridhäst kan vara jättejobbig för dem..

Tänk er själva att vara van ett aktivt liv o så plötsligt bli sjukskrivna en längre period o inte få göra ngt utom att promenera en kvart om dagen.. tänk er krypet i kroppen..

Man kan till en början låta en het eller allt för pigg häst få springa av sig all energi åtminstone en dag i veckan så har den oftast lättare för arbete övriga dagar o hästen slipper ha sån överloppsenergi.

Läs mer om detta på www.ridtravare.com

Hej och tack för tipsen, fler mottages gärna.

När jag var ute igår gjorde jag så att så fort han började dra iväg fick han göra halt och backa ca två steg. Han blev bättre faktiskt.

Skritten är inget problem alls, han kan gå lugnt och fint på lång tygel så det känns så surt att det inte går i traven eller galoppen. Men vi kämpar på. Ska köra lite skänkelvikning i trav i morgon så får vi se hur det går.

Jo självklart är det olika från häst till häst.

Min kuse kom direkt från tävlingsbanan när jag köpte honom, men jag har aldrig låtit honom "kuta av sig"
Satsade mer på att få honom trött på andra sätt. Genom dressyr osv.
Men samtidigt har han aldrig varit sån som vill rusa när man rider heller.
Går inte ens att få honom i "travartrav" när man rider :D

Men jag har nog ärligt talat inte märkt på någon häst tidigare att dom blir lugnare dom andra dagarna för att dom fått varit ute och rusat dagen innan...
Men som sagt, det är olika från häst till häst.

fortsätt som du gjort nu då! Trava men blir hästen stark på nåt sätt, stanna, kanske skritta lite för att han ska lugna sig, och trava igen. Funkar ganska bra på ett halvblod jag rider som kan bli het på hemvägen. Ett annat litet tips som funkar på han iaf, då han bara blir stark hemmåt, är att skritta sträckan där man liksom "vänder hem". Han blir mycket lugnare!!!

Håller helt med dig.
Har ju själv ett varmblod, en mkt pigg, nervig och alert sådann dam. ;)

Finns inte en chans i världen att det skulle fungera att "rida henne trött" och sedan tro att man ska kunna jobba henne i lugnt tempo. Ju fortare jag rider, ju piggare och stressigare blir hon.
När vi har galopperat(gäller både på plan och ute)så kan jag glömma att göra nått vettigt sedan, då är hon väldigt uppvarvad.
Enda gångerna jag lyckats få henne trött är efter 5 mil distans i 15 km/h tempo. Sista milen brukar hon ha lugnat sig. ;)
Men dagen efter är hon full i krut igen, vilket tyder på bra kondition.

Säger inte att man inte ska låta fd travare få jobba av sig. Men man kan ju göra det under kontrollerade former. Låta dom jobba sig trötta på annat sätt än att forsera fram i full fart...

Och ett till tips förresten som jag kom på :D :idea:

Skaffa inte såna ställen där ni alltid brukar galoppera tex.
Finns inget värre än hästar som alltid fått galoppera på vissa ställen, det blir nästan omöjligt att få dom att lyssna då...
Så variera mycket.

Tempoväxlingar är också kanon. Skritt , trav , skritt , trav osv.

Man kan till en början låta en het eller allt för pigg häst få springa av sig all energi åtminstone en dag i veckan så har den oftast lättare för arbete övriga dagar o hästen slipper ha sån överloppsenergi.

Det där tror jag inte alls på. Det är bara skritt och kort trav som gäller.

Mitt mål med ridningen är i första hand att uppnå kommunikation. Därför rider jag hästen i det tempo där vi kommunicerar bäst och med en del individer blir det inledningsvis i trav, med andra i skritt och med andra bara från marken. Det ska dock vara under kontrollerade former, övertempo och flängridning är inte bra i något hänseende.

menade inte att man ska tokrida, galoppera eller trav i full fart.

MEN man kan tex rida i vanlig eller kort trav t.ex efter en landsväg eller på fina stigar o då låta hästen springa ca 1 mil (i sträck). Då får den göra av med all överloppsenergi UTAN att för den skull rusa eller ta kommandot över ryttaren...

Vid omskolning av travare finns flera metoder o man måste naturligtvis anpassa sig efter hästen i fråga..! Konstigt bara att folk har såna problem med dessa, har själv jobbat med travare som tävlat i trav OCH fungerat som ridhäst mellan starterna.

Det gäller bara att läsa hästen o som ryttare (ägare) anpassa sig. Man måste lära hästen att reglerna är olika vid olika tillfällen. De klarar detta, dem är inte dumma...

Men man måste komma ihåg att travare är avlade för ett ändamål. En bra travare är ändå oftast väldigt lugn o stabil i psyket. De nervösa o hetsiga brukar inte klara tävlingslivet..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30